Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod / Nová vlna (ne)známá
téma / český film: Nová vlna (ne)známá / Lukáš Skupa / 31. 1. 2014
Když se řekne česká nová vlna, hned si každý z nás vzpomene na Miloše, Věru, Jiřího, Pavla a další „staré známé“. Zřejmě si vybavíme také pojmy jako autorský film, poetika všednosti nebo termín „zlatá šedesátá“, který přímo implikuje mýtus šťastných let, kdy se zrodil mimo jiné i „československý filmový zázrak“. Nová vlna bývá v tomto duchu obvykle pojednaná jako soubor mimořádných děl skupiny slavných filmových autorů. Prozatím však nikdo dostatečně nepátral například po tom, jakou pozici měl autorský film u publicistů a dramaturgů, jak se nová vlna slučovala s žánry nebo jak se oceňovaná poetika všednosti prolínala do tvorby „těch ostatních“, o kterých příliš mnoho nevíme. V lednovém Cinepuru jsme se záměrně zřekli „starých známých“ a věnovali prostor alespoň některým z dosud opomíjených témat. Úvodní článek se zamýšlí nad chápáním samotného pojmu „nová vlna“ a nad tím, co konkrétně se mělo stát jeho náplní počátkem 60. let. Text o pozapomenutých snímcích Iva Nováka a Jana Moravce naznačuje, jak estetika nové vlny zapůsobila na tvůrce, o nichž v daném kontextu zpravidla vůbec neuvažujeme. S žádostí o rozhovor jsme oslovili jednoho z posledních žijících pamětníků tehdejší barrandovské dramaturgie Vladimíra Körnera, který možná překvapí svými názory a zkušenostmi z praxe v domácí kinematografii 60. let. Profil režiséra Pavla Hobla pak otevírá problematiku žánrové tvorby, která byla z úvah o české nové vlně vytěsněna už v počátcích jejího rozvoje. V článku o režisérských ambicích Pavla Kohouta nahlédneme také do barrandovského zákulisí, kde se autorský film tou dobou těšil zcela mimořádnému statusu. Nový pohled vnáší do tématu i závěrečná studie, představující z netradiční perspektivy osobnost Jaroslava Kučery, kterého známe hlavně jako kameramana klíčových filmů nejen z 60. let. Pojďme se tedy pro tentokrát vydat jinými směry, jimiž by se mohla do budoucna ubírat širší reflexe české nové vlny.
[foto: Máte doma lva? r. Pavel Hobl, Československo 1963]
Přečteno 6529x
Článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
DALŠÍ Z RUBRIKY český film
Hora dokumentární / Lucie Králová
Proměnit svůj první film v první film na světě
Kentusácká vlna / Spiknutí holčičích hoven
„Všechno v mých filmech se stalo“ / Bára Anna Stejskalová
Piargy / Magický realismus ve Slovenském štátě
Něžný vypravěč dětských příběhů / Jiří Hanibal
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #91, leden 2014
Z obsahu tištěného čísla:
Úvod / Nová vlna (ne)známá (Lukáš Skupa, téma)
Všetko je stratené / Survival v autorskom podaní (Michal Škamla, kritika)
Absurdní ekvivalent absurdního světa / Česká staronová vlna (v obraze Jaroslava Kučery) (Kateřina Svatoňová, téma)
Markéta Lisá / Omylné a proto uhrančivé (Sylva Poláková, český talent)
Za borovicovým hájem (Matěj Nytra, mimo kino)
Filmování v ghettu Terezín 1942–1945 (Matěj Nytra, mimo kino)