Úvod k tématu: Filmová kritika

1. 12. 2003
téma

"Veškeré psaní je svinstvo." (Antonin Artaud)

Téma filmové kritiky jsme zvolili nejen proto, že nás – coby redakci filmového časopisu – otázka "jak psát o filmu" přirozeně neustále pronásleduje, ale především proto, že si myslíme, že jde o tematiku, jejíž otevření může být zajímavé a užitečné pro čtenáře. Právě oni by měli být vůči kritice ostražití a dobře vážit, kterého kritika a proč poslouchají, jelikož jinak se jim může stát, že jim nějaký pseudoodborník vydávající se za filmového kritika – a že jich v Česku máme – začne ne kultivovat, ale kazit vkus. Stejně jako jsou dobré a špatné filmy, existují také dobré a špatné kritiky a je jen na čtenáři, aby je rozlišil. Příklady, jak rozlišit a hodnotit různé typy kritického psaní, jak odhalit implicitní – a leckdy dosti pomýlené – ideje, na nichž jsou postaveny, naleznete v prvních článcích tématu, demonstrujících obecnější zamyšlení nad metodami kritiky na konkrétních příkladech známých českých kritiků.

Dále v tématu naleznete speciální analýzu věnovanou tomu, jak fungují tuzemské filmové měsíčníky komerčního charakteru a kratší anketu mezi samotnými kritiky. Závěrečný dvojčlánek se pak dívá na kritiku ze vzdálenější, mj. i historické perspektivy a odhaluje, jaké skryté pragmatické cíle ji – možná – řídí. Dosti negativní postoj, který jsme zaujali k (nejen) české filmové kritice v duchu našeho oblíbeného redakčního hesla "Proti všem", nepovede snad ke zcela depresivnímu vyznění tématu (koneckonců je na dalších stranách i nemálo odlehčujících (sebe/ironických momentů), ale spíše, doufejme, otevře diskuzi nad rozebíranými otázkami – v příštím čísle rádi otiskneme případné reakce.

Zpět