Elvisova poprocková větev / Elvis

14. 10. 2022 / Jiří Špičák
soundtrack
Placený

Nejzábavnější (a asi taky nejdůležitější) příspěvek do diskuse o novém elvisovském filmu se objevil na Twitteru několik dní po uvedení novinky režiséra Baze Luhrmanna do kin: jeden z amerických hudebních publicistů na sociální síti vytvořil dlouhé vlákno příkladů toho, jak si Elvis historicky přivlastňoval černou hudbu a za pomoci svých spolupracovníků ji změkčoval do podoby snesitelné i pro bohaté bílé publikum.

Samozřejmě víme, že se mu to podařilo. Elvis Presley je dodnes jedna z nejvýraznějších postav popkultury 20. století a jako takový se proměnil v mýtus. Není se tak čemu divit, že snímek Elvis na tenhle mýtus poslušně naskakuje. Luhrmann to ostatně vůbec nepopírá. Jeho pojetí zpěvákova životopisu je ale dalším z mnoha příkladů toho, jak odosobněný Elvisův příběh dnes už je. Elvis dlí v kolektivní paměti západního publika, které si ho přivlastnilo a ve svých představách z něj udělalo superhrdinu.

Film ostatně formálně nejvíc ze všeho připomíná současné filmy od Marvelu: v úvodu je dokonce obrazovka rozdělená na komiksové panely, motiv super hrdinství se akcentuje během celé stopáže. A tomu odpovídá i zvolená hudba. Zvolená forma – a to jak ve filmu, tak na samostatném soundtrackovém albu – jako by se totiž...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Blízký východ

143 / říjen 2022
Více