Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Filozofický horor o úzkosti z bytí / Tvář

flashback / Jan Foll / 8. 10. 2020

Sedmiminutová klíčová epizoda z alegorie Ingmara Bergmana Tvář (1958) patří do mé soukromé antologie fascinujících výjevů. Hlavní postava filmu, iluzionista a léčitel Albert Emanuel Vogler (Max von Sydow), se v ní pomstí za předchozí ponížení svému oponentovi, lékařskému radovi Andersovi Vergerusovi (Gunnar Björnstrand), který ho předtím pozurážel a fyzicky rozpitval (aniž přitom tušil, že autopsii prováděl na jiném, skutečně mrtvém člověku). Bergman, jeden z průkopníků moderních existenciálních dobrodružství, snímek natočil mezi svými známějšími tituly. Tvář tak lze chápat jako žánrově nejednoznačný předěl mezi předchozími, přehledněji strukturovanými a snadněji čitelnými snímky Sedmá pečeť (1957) a Lesní jahody (1957) a pozdější středověkou baladou Pramen panny (1960). Méně známý příběh o skupince iluzionistů je však vzhledem k tematice i přesahům kvintesencí celé autorovy tvorby.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #131

Článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Léčba Haškem / Rozhovor s Bohdanem Slámou (Ondřej Pavlík, rozhovor) • Úvod k tématu: Film a feminismus (Lukáš Skupa, téma) • Chirurgický řez polskou společností / Corpus Christi (Janis Prášil, kritika) • Člověk člověku zombíkem / The Last of Us: Part II (Michal Böhm, videohra) • Králova řeč po česku / Havel (Pavel Sladký, kritika) • Vzpomínky veterána genderových válek / České porevoluční feministické psaní o filmu (Kamil Fila, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #131

#131

říjen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Kde uvidíme covidí debuty?

Editorial 131: Film a feminismus

Křičet nahlas i potichu / Tvorba současných rozzlobených animátorek

Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích

(Tele)vize feminismu / Od emancipovaného konzumerismu k matriarchálnímu rebelství

Čtyři podoby novodobého ženství ve filmu / Meryl Streep, Tilda Swinton, Cate Blanchett a Kate...

Jak změnit systém / Ženské iniciativy v evropských filmových průmyslech


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Králové a slouhové v zadrátovaných bažinách / Král Šumavy


RUBRIKY

anketa (25) / český film (100) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (105) / fenomén (73) / festival (95) / flashback (5) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (2) / kauza (33) / kniha (124) / kritika (980) / mimo kino (163) / nekrolog (1) / novinka (784) / objev (2) / pojem (36) / portrét (17) / profil (111) / reflexe (25) / report (116) / rozhovor (168) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (946) / televize (111) / událost týdne (263) / videohra (69) / web (42) / zoom (164)