Filozofický horor o úzkosti z bytí / Tvář

8. 10. 2020 / Jan Foll
flashback
Placený

Sedmiminutová klíčová epizoda z alegorie Ingmara Bergmana Tvář (1958) patří do mé soukromé antologie fascinujících výjevů. Hlavní postava filmu, iluzionista a léčitel Albert Emanuel Vogler (Max von Sydow), se v ní pomstí za předchozí ponížení svému oponentovi, lékařskému radovi Andersovi Vergerusovi (Gunnar Björnstrand), který ho předtím pozurážel a fyzicky rozpitval (aniž přitom tušil, že autopsii prováděl na jiném, skutečně mrtvém člověku). Bergman, jeden z průkopníků moderních existenciálních dobrodružství, snímek natočil mezi svými známějšími tituly. Tvář lze tak chápat jako žánrově nejednoznačný předěl mezi předchozími, přehledněji strukturovanými a snadněji čitelnými snímky Sedmá pečeť (1957) a Lesní jahody (1957) a pozdější středověkou baladou Pramen panny (1960). Méně známý příběh o skupince iluzionistů je však vzhledem k tematice i přesahům kvintesencí celé autorovy tvorby. 

Buď se mi to zdá, nebo…

Scéna zrcadlí kontrast mezi sebevědomým racionalismem – uvízlým ve schématech matematických vzorců, fyzikálních pouček, přírodopisných kategorií a anatomických škatulek – a svobodnou imaginací, kterou do žádných schémat spoutat nelze a jež je...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Film a feminismus

131 / říjen 2020
Více