Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Tisíc tváří hrdiny / Richard Jewell

Tisíc tváří hrdiny / Richard Jewell

kritika / Dan Krátký / 15. 5. 2020

Clint Eastwood si v posledních letech vybírá režijní projekty, které spojují především dvě roviny – problematizují jednorozměrné podoby amerického hrdinství a současně vyzývají k experimentům na úrovni vyprávění. Pašerák stál na sérii promyšlených opakování a variací, Paříž 15:17 pracovala s obsazením skutečných hrdinů do jejich fikčních rolí a v Sully: Zázrak na řece Hudson jednu klíčovou událost rekonstruovala série odlišných perspektiv. Eastwoodův nejnovější film Richard Jewell je pak propojením všech zmíněných tendencí. Příběh muže, který v roce 1996 při konání olympijských her v Atlantě zachránil desítky lidí, když nahlásil podezřelý batoh s výbušninou, nabízí fascinující pole k testování možností vyprávění.

Právě skutečné události z noci 27. července 1996 jsou mimořádně důležitým faktorem ve hře s podobami hlavního hrdiny. Jewell, přehnaně ambiciózní a podlézavý zaměstnanec bezpečnostní agentury, alarmista, fascinovaný zbraněmi a bezpečnostními složkami, se na krátkou dobu stane národním hrdinou. Avšak o chvíli později je médii a FBI označován za možného atentátníka, který chtěl být celý život hrdinou, pročež bombu vyrobil sám. Eastwood se scenáristou Billym Rayem postupují podobně jako v případě Sullyho. Jen tentokrát nejde o několik perspektiv téže události, ale několik různých podob Jewellova hrdinství.

Scény, jež atentátu předcházejí, jsou kondenzovanou rekapitulací jeho života. Klíčovým faktorem jsou přitom nejasnost v jeho úmyslech a fascinace policejními složkami, která Richarda vede k překračování vlastních pravomocí jako ochranky univerzitního kampusu. Vyprávění tak adaptuje perspektivu bulvárního textu a na Jewellově osobnosti nachází řadu ne nutně negativních, ale problematizujících vlastností.

Noc atentátu pak pracuje s výpustkami, díky nimž není možné říct, kdo výbušninu do parku přinesl a zda není v kontaktu s hlavním hrdinou. Znovu se tak utvrzuje obraz muže, jehož snaha být hrdinou budí pochyby. Zhruba v polovině vyprávění se Jewellův právník Watson Bryant s nečekanou upřímností svého klienta ptá, jestli je vinen. Jeho rezignované a unavené opakování vlastní neviny najednou značí nuancované obrácení perspektivy. Eastwoodův příběh se nenápadně zlomí a začne vést diváka směrem k očištění protagonisty.

Zásadní je i hrdinova deziluze. Jeho celoživotní glorifikace policejních složek a toho, co vyšetřovatelé mají reprezentovat, se setkává s jejich neschopností vidět informace v širším kontextu. Odhaluje tak nejen lidské limity, ale především limity institucí. Fungování FBI zde načrtává paralelu k bulvární povaze některých médií, pro něž je klíčová senzace a rekontextualizace faktů. Snímek tak žádnou ze stran nezobrazuje jednorozměrně. Za každou nachází sérii pochybných rozhodnutí.

Znalost skutečných událostí vyzrazuje pointu, ale o to víc je pozoruhodné, že Richard Jewell funguje i tak. Vyprávění neustále pracuje s nejasností a nedoslovností. Obratně probouzí i přiživuje pochyby a rekonstruuje problematického, avšak upřímného a pravého hrdinu. Eastwood dokonce mění způsob, jímž herci na protagonistu reagují. Rockwellův tradičně stylizovaný projev postupně přechází do civilnější roviny, Kathy Bates se naopak stává v roli matky výraznější a v centru stojí nenápadný Paul Walter Hauser, jehož Jewell projde pouze jedním expresivním momentem, jeho síla ale vždy leží v tlumeném a dýchavičném projevu. Právě drobnými posuny v herectví, neviditelném stylu, ale především prací s rozsahem vědění vykresluje Eastwood svých tisíc tváří Richarda Jewella. A žádná není jednoznačná.

Richard Jewell (USA, 2019, IMDb)
Režie: Clint Eastwood, scénář: Billy Ray, kamera: Yves Bélanger, střih: Joel Cox, hudba: Arturo Sandoval, hrají: Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Kathy Bates, Jon Hamm ad., 129 minut, distribuce: Vertical Ent.  (premiéra v ČR 16. 1. 2020).

Richard Jewell (USA, 2019, IMDb)
Režie: Clint Eastwood, scénář: Billy Ray, kamera: Yves Bélanger, střih: Joel Cox, hudba: Arturo Sandoval, hrají: Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Kathy Bates, Jon Hamm ad., 129 minut, distribuce: Vertical Ent.  (premiéra v ČR 16. 1. 2020).

Přečteno 1616x

Článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.2 /5

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Richard Jewell

****  ČTENÁŘI (2)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #134

#134

duben 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Smysl života a to, co chceme / Smysl života

Všechny vidlákovy světa i ten můj / Americká elegie

Nebe, které není bez mráčku / Půlnoční nebe

Balzám zdatných alchymistů / Alchymická pec

Režisér, který dává největší tuzéry / Nechte je všechny mluvit

Antarktický lockdown / FREM, Bílá na bílé

Bolest na hranici ráje / Lux Æterna

Kdo je Amerika a kdo je Borat? / Borat Subsequent Moviefilm


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Střípky života / Střípky ženy

Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka

FAMUFEST oživí unikátní prostory v centru Prahy

Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce

Úvod k tématu: Česká detektivka

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Nesamozřejmá detektivka a samozřejmý zločin / Oddechový čas krimi žánru v první polovině...


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nebe, které není bez mráčku / Půlnoční nebe

Systematický film o boji se systémem / Chicagský tribunál

Velký povyk kolem malé lži / Malá lež

Šíleně smutný Asiat / Ocas tygra

Nebýt slyšet není důvod k mlčení / Bídníci


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (270) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)

Cinepur #128 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Společnost podmíněné lásky / Chvění (Tomáš Gruntorád, kritika)

Zběsilost v srdci rozervaných hudebníků / Honkytonk Man, Bird a Jersey Boys (Jana Bébarová, téma)

Velkej chlap potřebuje velkej diamant / Drahokam (Jarmila Křenková, kritika)

Zvuková paměť města / Kde je moje tělo? (Jiří Špičák, soundtrack)

Tenkrát v Hollywoo / BoJack Horseman (Antonín Tesař, televize)

Od sexuálních predátorů k mediální gramotnosti / V síti (Pavel Sladký, kritika)

+ více...