Žít, pracovat, pózovat / Televizní světy Ryana Murphyho

7. 12. 2018 / Jan Bodnár
téma
Placený

Americký scenárista, showrunner a režisér Ryan Murphy je momentálně díky řadě přelomových seriálů jednou z nejvýraznějších – a po podpisu největší smlouvy v historii televize se stanicí Netflix – i nejmocnější osobností amerického televizního průmyslu. Jeho žánrově a tematicky rozdílné projekty spojuje téma potřeby přeuspořádání společnosti, legitimizace menšin a zrovnoprávnění postavení mužů a žen. Právě mužští hrdinové byli v Murphyho seriálech vždy poměrně výluční: od egomaniakálních chirurgů z Plastické chirurgie s. r. o., přes roztančené a citlivé hochy z Glee až po psychicky narušené jedince v American Crime Story. Typická pro jeho tvorbu je i queer identita seriálových hrdinů, kterou Murphy tematizuje v celé své dosavadní tvorbě. 

Po téměř dvou dekádách od začátku své kariéry se Murphy vypracoval do samotného centra zájmu televizního průmyslu. Takový triumf si jen málokdo dokázal představit na konci devadesátých let, kdy se začal v oblasti televizní zábavy prosazovat. Tehdy na sebe otevřeně queer autor upozornil svým prvním seriálem Popular (1999–2001). Satirický vhled do prostředí amerických středních škol vytvářel alternativu k dobovým populárním seriálům pro teenagery jako ...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Muž ve filmu

120 / prosinec 2018
Více