Zemřel Harun Farocki, dekodér ideologie obrazu

4. 8. 2014
Harun Farocki, avantgardní německý režisér, jehož nenarativní tvorbu charakterizuje snaha rozkrýt ideologickou sílu obrazu, zemřel minulý týden ve věku 70 let.

Farocki, ovlivněný Bertoltem Brechtem a Jean-Luc Godardem, vystudoval německou filmovou a televizní akademii v Berlíně a tvoří od poloviny 60. let. Z jeho rané tvorby je nejznámější snímek Neuhasitelný oheň z roku 1969, meditace nad válkou ve Vietmanu a použití napalmu. Namísto záběrů z konfliktu ale filmu dominují záběry z laboratoří firmy, která napalm vyrábí, a pálení kůže cigaretou doprovázené informací, že napalm kůži seškvaří při téměř desetinásobné teplotě.

Základem Farockiho tvorby byla práce s obrazovým materiálem jako found footace, záznamy z bezpečnostních kamer z nákupních středisek, vězení nebo továren, domácí videa, tréningová videa korcernů či armády. Z nich skládal politické komentáře zamýšlející se nad technologií a silou obrazu ve vztahu ke společenské kontrole a prosazování dominantní ideologie.

Ve své pozdější tvorbě se soustředil převážně na rozsáhlé video instalace jako například projekt Serious Games, který dokumentoval využití počítačových her a dalších forem simulované reality při vojenském tréninku. Vystavoval v Museum of Modern Art v New Yorku nebo v londýnské Tate Modern.

Zpět

Sdílet článek