Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Obsah

     
Cinepur #43

Cinepur #43

Vyšlo: prosinec 2005
Téma čísla: Cinefilie

Toto číslo Cinepuru si můžete
KOUPIT ZDE

Editorial č.43
Editorial č.43   #43 editorial Kamila Boháčková
S filmy to není jako s lidmi a film není důležitější, než život Nedávno jsem se účastnila jednoho rozhlasového pořadu o Projektu 100, v němž jsem se opakovaně ptala ředitele projektu,...
Jihlava 05   #43 glosa Otto Bohuš
Klima míst, kde se filmové přehlídky odehrávají, výrazně ovlivňuje celkový ráz festivalu. Z odstupu se pak proměnlivé meteorologické podmínky podvědomě vtírají do sumarizačních závěrů. Nejde...
FamuFest 2005   #43 glosa Petr Marek
Před několika lety jsem pro tento časopis psal o jednom z ročníků FAMUFESTU, jehož jsem se zúčastnil jako člen poroty – tehdy za „odbornou veřejnost”, jako člověk „mimo...
Těžce vybojovaná svoboda České televize
Těžce vybojovaná svoboda...   #43 glosa Přemysl Martinek
Není úplně běžné, aby se krátce po Novém roce několik dní po sobě scházely tisíce lidí na různých místech Prahy, rozhodnuti chránit demokracii. Přesněji řečeno, aby bojovali za svobodu...
CineFest 2005 / Hamburský...   #43 glosa Tereza Dvořáková
Mezinárodní filmová přehlídka německého filmového dědictví CineFest (respektive její kongresová část) se v severoněmecké metropoli Hamburk uskutečnila mezi 12. a 20. listopadem 2005 již...
"Moc toho nenajdete..."
"Moc toho...   #43 glosa Rolf Simmen
"Moc toho nenajdete..." Tak zněla většinou první reakce na můj zájem o gaye a lesbičky v české kinematografii. Historici Národního filmového archivu mi zavřeli dveře ještě kategoričtěji: "Téma...
Nedorozumění s předložkou...   #43 glosa Kamil Fila
Milý Luďku, stačilo, kdybychom se potkali ve škole na chodbě nebo v kabinetu, řekli si pár vět, a mohli jsme si ušetřit oba práci. Vzhledem k tomu, že Cinepur tvou reakci na můj úvodní článek k...
Transfokace   #43 pojem Zdeněk Hudec
Transfokace je optický efekt, kterého je při filmovém natáčení dosahováno prostřednictvím transfokátoru (též "zoom", "focus" nebo "vario"), technického zařízení, které může i během natáčení...
Giallo / Italský filmový hybrid
Giallo / Italský filmový...   #43 fenomén Jan Švábenický
Italský termín „giallo” má několik rozmanitých významů: žlutý, žluť, žlutá barva, zločin, záhada, tajemství, kriminální příběh, detektivka, bulvární tisk. V souvislosti s filmem znamená...
Píšu posmrtné romány / Rozhovor s Raoulem Ruizem
Píšu posmrtné romány /...   #43 rozhovor David Čeněk
Chilský režisér Raoul Ruiz žijící od sedmdesátých let v Paříži byl hostem 41. mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, kde byl v soutěži uveden jeho film Ztracené panství. Raul...
Dotek jako důkaz existence /...   #43 rozhovor Redakce
Japonská režisérka Naomi Kawase byla hostem 9. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava. Začínala jako autorka osobně pojatých dokumentů o své rodině. Jejich úspěch jí...
Nejlepší filmy roku 2005   #43 anketa Redakce
Nejlepší filmy minulého roku podle redaktorů a pisatelů Cinepuru: Jakub Arpel Bez řazení (a nikoli bez výhrad): Vetřelec (r. Claire Denisová, Francie 2004) Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště...
Toyen / Hra, erotika a tvorba...   #43 kritika Sylva Poláková
Toyen, Ticho a tma, Střípky snů surrealistické malířky. Celý titul nejnovějšího filmu Jana Němce jako by byl vytržen z nějaké automatické básně. Je to ale jen pseudonym Marie Čermínové, názvy...
Dítě / Zkus se neutopit   #43 kritika Jindřiška Bláhová
Z belgické bratrské dvojice Jean-Pierre a Luc Dardennovi se během uplynulých devíti let a čtyř filmů – La Promesse (Slib, 1996), Rosetta (1999), Syn (2002) a Dítě (2005) – stali filmoví prominenti. Z...
Zlomené květiny / Zmizelá slova
Zlomené květiny / Zmizelá...   #43 kritika Aleš Stuchlý
„Words disappear, Words weren’t so clear, Only echoes passing through the night” zpívá Holly Golightlyová v písni rámující přes úvodní i závěrečné titulky nový autorský snímek Jima Jarmusche....
Šílení / Do svěrací kazajky - zvesela a bezbolestně
Šílení / Do svěrací...   #43 kritika Jan Kolář
Měl jsem zvláštní, povznášející pocit, když jsem sám v měkce vypolstrovaném a zcela prázdném sále multiplexu, rozvalený na několika sedadlech najednou sledoval nový Švankmajerův film. Byla to...
Hooligans / Efektivně proti...   #43 kritika Viktor Palák
Na to, jak globální popularitou se fotbal pyšní/1, je do prostředí kopané zasazeno překvapivě málo výrazných filmů. Vedle děl, která se věnují sportovní (či sportovně-marketingové) části...
Dějiny násilí / Dějiny...   #43 kritika Přemysl Martinek
V jednom z rozhovorů k filmu Cronenberg uvádí, že tentokrát chtěl zobrazit násilí jako byznys. Zabíjení je tedy ve filmu pojato jako každodenní rutina, nutná k obživě některých hrdinů. Tento...
Země mrtvých   #43 kritika Kamil Fila
Filozofové George Lakoff a Mark Johnson uvedli před lety do oběhu slovní spojení „metafory, kterými žijeme”. Přišli tak se zcela novým pojetím jazyka, který podle nich nemá jednoduše logickou...
Obchodník se smrtí   #43 kritika Petr Hamšík
Zrození a smrt kulky. Je spojena s patronou, pečlivě zkontrolována, tříděna, převážena, opět kontrolována, převážena, vložena do hlavně pušky, vystřelena a nakonec zaryta do lebky neznámého...
Elizabethtown   #43 kritika Eliška Děcká
Jít na film Elizabethtown rozhodně není ztráta času, pokud zrovna studujete hollywoodská klišé. V tomhle ohledu funguje film jako neocenitelný manuál obsahující desítky ukázek kýče, patosu a...
Domino
Domino   #43 kritika Petr Hamšík
Je zajímavé sledovat, jak klipová estetika čím dál více prostupuje do těl filmů, až lze hovořit o svébytném filmovém stylu. Dlouho se zdálo, že se útok reklamy a MTV, která má od počátku...
Restart   #43 kritika Daniela Havránková
Snímek Restart začínajícího režiséra Julia Ševčíka na sebe upozornil již svým trailerem, který byl uveden v soutěžní sekci poslední přehlídky studentských filmů, tedy na letošním...
Sklapni a zastřel mě   #43 kritika Kateřina Svatoňová
Předvánoční distribuce nadělila českým divákům černou „smrtelnou komedii” Sklapni a zastřel mě natáčenou v českém prostředí britským režisérem dánsko-sicilského původu Steenem Agrem,...
Pedro Almodóvar
Pedro Almodóvar   #43 kniha David Čeněk
Ediční činnost Slovenského filmového ústavu je bohatší než našeho Národního filmového archivu, který občas jaksi nahodile vypustí do světa nějakou publikaci, většinou jde o sborník nebo...
Film a cinefilie / Úvod k tématu
Film a cinefilie / Úvod k...   #43 téma Helena Bendová
Cinefilií rozumíme lásku k filmu či slovy Antoina de Baecqua "určitý způsob sledování filmů, mluvení o nich a šíření tohoto diskursu". V užším slova smyslu je pojem cinefilie spjat s obdobím...
Šest pohledů na cinefilii   #43 téma Helena Bendová
Rozhovor s Antoinem de Baecquem a Christianem-Marcem Bossénem z 13. ledna 1993 (Constructing the Gaze. Frameworks 2000, č. 42, léto) Jak se člověk naučí být divákem? „Být divákem” – to je...
Nemáme rádi cinefilii
Nemáme rádi cinefilii   #43 téma Zdeněk Holý
Nemáme rádi cinefilii, protože je pro člověka degradující. Sice se tato vášeň neřadí po bok některých závažných aberací s příponou -filie, na druhou stranu zoufalá neškodnost této...
Vášeň zvaná cinefilie po...   #43 téma David Čeněk
Berme tento text jako stručný úvod do historie cinefilie ve Francii. Je ovšem otázkou, do jaké míry lze vytvořit historii vášně. Naštěstí je v těsném sepětí s událostmi z dějin francouzské...
Krev, pot a prach /...   #43 téma Otto Bohuš
V červnu 1969 měl v Los Angeles premiéru nový film amerického režiséra Sama Peckinpaha The Wild Bunch, moji tehdy ještě nesezdaní rodiče o tom nic nevěděli a do početí mého staršího bratra...
Cinefilové jsou lidé,...   #43 téma Vít Janeček
Rozhovor s Radimem Valakem (*1959), milovníkem a znalcem kinematografie, výtvarníkem scény, chodcem, filmařem skrytých filmů, příležitostným hercem, externím pedagogem katedry režie FAMU. Neznám...
Binderiana   #43 mimo kino Redakce
V několika předcházejících číslech Cinepuru vycházelel na pokračování komiksový přepis traileru německého snímku Binderiana (1974) režiséra Marka Bindera. Po jeho přečtení, resp. zhlédnutí se...
Metamorphosis Křižníku...   #43 soundtrack Tereza Hadravová
Osudem Křižníku Potěmkin bylo ztratit se v interpretacích. Začal s tím sám Ejzenštejn a následovaly jej stovky teoretiků. Citovanějších a více interpretovaných filmů v dějinách kinematografie moc...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)