 |
Editorial č.43 |
#43 |
editorial |
Kamila Boháčková |
S filmy to není jako s lidmi a film není důležitější, než život
Nedávno jsem se účastnila jednoho rozhlasového pořadu o Projektu 100, v němž jsem se opakovaně ptala ředitele projektu,... |
|
|
Jihlava 05 |
#43 |
glosa |
Otto Bohuš |
Klima míst, kde se filmové přehlídky odehrávají, výrazně ovlivňuje celkový ráz festivalu. Z odstupu se pak proměnlivé meteorologické podmínky podvědomě vtírají do sumarizačních závěrů. Nejde... |
|
|
FamuFest 2005 |
#43 |
glosa |
Petr Marek |
Před několika lety jsem pro tento časopis psal o jednom z ročníků FAMUFESTU, jehož jsem se zúčastnil jako člen poroty – tehdy za „odbornou veřejnost”, jako člověk „mimo... |
|
 |
|
|
|
 |
"Moc toho... |
#43 |
glosa |
Rolf Simmen |
"Moc toho nenajdete..." Tak zněla většinou první reakce na můj zájem o gaye a lesbičky v české kinematografii. Historici Národního filmového archivu mi zavřeli dveře ještě kategoričtěji: "Téma... |
|
|
Nedorozumění s předložkou... |
#43 |
glosa |
Kamil Fila |
Milý Luďku, stačilo, kdybychom se potkali ve škole na chodbě nebo v kabinetu, řekli si pár vět, a mohli jsme si ušetřit oba práci. Vzhledem k tomu, že Cinepur tvou reakci na můj úvodní článek k... |
|
|
Transfokace |
#43 |
pojem |
Zdeněk Hudec |
Transfokace je optický efekt, kterého je při filmovém natáčení dosahováno prostřednictvím transfokátoru (též "zoom", "focus" nebo "vario"), technického zařízení, které může i během natáčení... |
|
 |
|
 |
Píšu posmrtné romány /... |
#43 |
rozhovor |
David Čeněk |
Chilský režisér Raoul Ruiz žijící od sedmdesátých let v Paříži byl hostem
41. mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, kde byl v soutěži
uveden jeho film Ztracené panství. Raul... |
|
|
|
|
Nejlepší filmy roku 2005 |
#43 |
anketa |
Redakce |
Nejlepší filmy minulého roku podle redaktorů a pisatelů Cinepuru:
Jakub Arpel
Bez řazení (a nikoli bez výhrad):
Vetřelec (r. Claire Denisová, Francie 2004)
Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště... |
|
|
|
|
Dítě / Zkus se neutopit |
#43 |
kritika |
Jindřiška Bláhová |
Z belgické bratrské dvojice Jean-Pierre a Luc Dardennovi se během uplynulých devíti let a čtyř filmů – La Promesse (Slib, 1996), Rosetta (1999), Syn (2002) a Dítě (2005) – stali filmoví prominenti. Z... |
|
 |
|
 |
Šílení / Do svěrací... |
#43 |
kritika |
Jan Kolář |
Měl jsem zvláštní, povznášející pocit, když jsem sám v měkce vypolstrovaném a zcela prázdném sále multiplexu, rozvalený na několika sedadlech najednou sledoval nový Švankmajerův film. Byla to... |
|
|
|
|
|
|
Země mrtvých |
#43 |
kritika |
Kamil Fila |
Filozofové George Lakoff a Mark Johnson uvedli před lety do oběhu slovní spojení „metafory, kterými žijeme”. Přišli tak se zcela novým pojetím jazyka, který podle nich nemá jednoduše logickou... |
|
|
Obchodník se smrtí |
#43 |
kritika |
Petr Hamšík |
Zrození a smrt kulky. Je spojena s patronou, pečlivě zkontrolována, tříděna, převážena, opět kontrolována, převážena, vložena do hlavně pušky, vystřelena a nakonec zaryta do lebky neznámého... |
|
|
Elizabethtown |
#43 |
kritika |
Eliška Děcká |
Jít na film Elizabethtown rozhodně není ztráta času, pokud zrovna studujete hollywoodská klišé. V tomhle ohledu funguje film jako neocenitelný manuál obsahující desítky ukázek kýče, patosu a... |
|
 |
Domino |
#43 |
kritika |
Petr Hamšík |
Je zajímavé sledovat, jak klipová estetika čím dál více prostupuje do těl filmů, až lze hovořit o svébytném filmovém stylu. Dlouho se zdálo, že se útok reklamy a MTV, která má od počátku... |
|
|
Restart |
#43 |
kritika |
Daniela Havránková |
Snímek Restart začínajícího režiséra Julia Ševčíka na sebe upozornil již svým trailerem, který byl uveden v soutěžní sekci poslední přehlídky studentských filmů, tedy na letošním... |
|
|
|
 |
Pedro Almodóvar |
#43 |
kniha |
David Čeněk |
Ediční činnost Slovenského filmového ústavu je bohatší než našeho Národního filmového archivu, který občas jaksi nahodile vypustí do světa nějakou publikaci, většinou jde o sborník nebo... |
|
 |
Film a cinefilie / Úvod k... |
#43 |
téma |
Helena Bendová |
Cinefilií rozumíme lásku k filmu či slovy Antoina de Baecqua "určitý způsob
sledování filmů, mluvení o nich a šíření tohoto diskursu".
V užším slova smyslu je pojem cinefilie spjat s obdobím... |
|
|
Šest pohledů na cinefilii |
#43 |
téma |
Helena Bendová |
Rozhovor s Antoinem de Baecquem a Christianem-Marcem Bossénem z 13. ledna 1993 (Constructing the Gaze. Frameworks 2000, č. 42, léto)
Jak se člověk naučí být divákem?
„Být divákem” – to je... |
|
 |
Nemáme rádi cinefilii |
#43 |
téma |
Zdeněk Holý |
Nemáme rádi cinefilii, protože je pro člověka degradující. Sice se tato
vášeň neřadí po bok některých závažných aberací s příponou -filie, na druhou
stranu zoufalá neškodnost této... |
|
|
Vášeň zvaná cinefilie po... |
#43 |
téma |
David Čeněk |
Berme tento text jako stručný úvod do historie cinefilie ve Francii. Je ovšem otázkou, do jaké míry lze vytvořit historii vášně. Naštěstí je v těsném sepětí s událostmi z dějin francouzské... |
|
|
Krev, pot a prach /... |
#43 |
téma |
Otto Bohuš |
V červnu 1969 měl v Los Angeles premiéru nový film amerického režiséra Sama Peckinpaha The Wild Bunch, moji tehdy ještě nesezdaní rodiče o tom nic nevěděli a do početí mého staršího bratra... |
|
|
Cinefilové jsou lidé,... |
#43 |
téma |
Vít Janeček |
Rozhovor s Radimem Valakem (*1959), milovníkem a znalcem kinematografie, výtvarníkem scény, chodcem, filmařem skrytých filmů, příležitostným hercem, externím pedagogem katedry režie FAMU.
Neznám... |
|
|
Binderiana |
#43 |
mimo kino |
Redakce |
V několika předcházejících číslech Cinepuru vycházelel na pokračování komiksový přepis traileru německého snímku Binderiana (1974) režiséra Marka Bindera. Po jeho přečtení, resp. zhlédnutí se... |
|
|
|