Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Obsah

     
Cinepur #102Cinepur #102

Cinepur #102

Vyšlo: listopad 2015
Téma čísla: Filmové dědictví

Toto číslo Cinepuru si můžete
zakoupit v obchodě.

Editorial č. 102 / Kauza Ji.hlava a proč je někdy lepší nezúčastnit se než vyhrát
Editorial č. 102 / Kauza...   #102 editorial Jindřiška Bláhová
Český filmový podzim měl svou velkou kauzu. Porota sekce Česká radost jihlavského festivalu dokumentárních filmů neudělila hlavní cenu žádnému ze zúčastněných snímků. Krok vyvolal vlnu...
Cukr blog / Dokument bez...   #102 glosa Lucie Česálková
Bezhlavá Ji.hlava / 19. MFDF Ji.hlava
Bezhlavá Ji.hlava / 19. MFDF...   #102 report Martin Horyna
Ač by si jihlavský festival bezesporu zasloužil reflexivní text věnující se jeho mezinárodnímu soutěžnímu programu, největší pozornost domácího prostředí je dlouhodobě upřena na soutěž...
Doclisboa 2015 / Kontemplace...   #102 report Matěj Nytra
Filmový festival v Římě /...   #102 report Šimon Šafránek
Zapomeňte na svůj vkus /...   #102 kauza David Havas
Cannes není pro všechny /...   #102 kauza Anna Kopecká
Narcos / Druhou sezónu, nebo...   #102 televize Ondřej Pavlík
Vánoční zmatkaři a retro...   #102 fenomén Jan Švábenický
Rozhovor s Maurem Hercem / K...   #102 rozhovor Matěj Nytra
Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi...   #102 profil Antonín Tesař
Every Thing Will Be Fine / Něco je špatně
Every Thing Will Be Fine /...   #102 zoom Michal Hogenauer
První scéna nejnovějšího snímku Wima Wenderse Every Thing Will Be Fine je mimořádně silná. Ambiciózní spisovatel Tomas (James Franco) se vrací za přítelkyní autem zasněženou quebeckou krajinou....
Compton: A Soundtrack by Dr....   #102 hudba Jiří Špičák
Love / Smutek sexuálního maniaka
Love / Smutek sexuálního...   #102 kritika Michal Böhm
Vypravěč a hrdina filmu Love, student filmové režie Murphy, v jedné scéně říká, že jeho největším snem je „natočit film, který opravdově zachycuje sentimentální sexualitu.“ Samotná novinka...
Dheepan / Obrazy k neuvěření
Dheepan / Obrazy k...   #102 kritika Jan Kolář
Je trochu paradoxní, že letošní Zlatou palmu – stereotypně považovanou za nejprestižnější ocenění, jehož lze v rámci autorské kinematografie dosáhnout – získal právě Dheepan. V Audiardově...
Mládí / Krásná prázdnota
Mládí / Krásná prázdnota   #102 kritika Martin Šrajer
Druhý anglicky mluvený film italského auteura Paola Sorrentina (po road movie Tady to musí být, 2011) je plný nečekaných setkání. K jednomu z nich, jež je nám zprostředkováno pouze slovně, mělo...
Muž na laně / Nostalgie po ztracené dominantě
Muž na laně / Nostalgie po...   #102 kritika Šárka Gmiterková
Existuje řada filmů, které se přímo vyrovnávají s teroristickými útoky na dvě věže Světového obchodního centra (WTC). Daleko podnětnější reflexi této události ale můžeme najít ve snímcích,...
The Program: Pád legendy / Americká tragédie
The Program: Pád legendy /...   #102 kritika Michal Baranovič
Na začátku The Program: Pád legendy vidíme Lance Armstronga, jak se na kole žene prázdnou horskou silnicí. Podle jeho hlasu, který scénu komentuje mimo obraz, nejde o to, že by měl víc talentu než...
Marťan / Průtokový ohřívač cizích nápadů
Marťan / Průtokový...   #102 kritika Ondřej Pavlík
Nepsané pravidlo filmové publicistiky, které však zásadně utváří její ideologii, velí: režisér je autorskou osobností číslo jedna. Zvlášť u tak renomovaného tvůrce, jakým je Ridley Scott, se...
Ztraceni v Mnichově / Hra na zradu
Ztraceni v Mnichově / Hra na...   #102 kritika Antonín Tesař
Už když v úvodních titulcích Ztraceni v Mnichově vidíme nápis „Film Petra Zelenky a jeho přátel“, můžeme mít pocit, že se tu ohlašuje pozapomenutá minulost. Zelenka je tvůrce spojený s...
Aferim! / Stopaři romských otroků
Aferim! / Stopaři romských...   #102 kritika Jiří Blažek
Nezávislá koprodukce, auteurský přístup, realisticky pojaté vyprávění, strohá mizanscéna, regionální společensko-kritická výpověď – na první zdání je Aferim! rumunského režiséra Radu...
Koza / Zakletý kruh bídy
Koza / Zakletý kruh bídy   #102 kritika Michal Škamla
V zemi, která se už dlouhé roky brodí ve finančních problémech v téměř každém odvětví, je vždy vhodné, když tvůrce jakéhokoli produktu závislého na podpoře státu nemá zbytečné iluze či...
Marguerite / Falešně zpívající mučednice
Marguerite / Falešně...   #102 kritika Ivo Michalík
Když Xavier Giannoli v pouhých 26 letech získal v Cannes Zlatou palmu za nejlepší krátkometrážní snímek L'interview, především francouzská kritika mu obratem věstila zářivou budoucnost. Jeho...
Válka barev   #102 dvd Matěj Nytra
Short of the Week   #102 web Matěj Nytra
Film jako systém / Rozbor...   #102 kniha Antonín Tesař
Úvod
Úvod   #102 téma Lukáš Skupa
Ačkoliv se poslední téma letošního roku váže k bližší i vzdálenější historii kinematografie, jde o téma aktuální, které bude postupem času aktuální stále více. Film je ze své materiální...
Film stokrát jinak / Multiverze v dějinách kinematografie a v archivní praxi
Film stokrát jinak /...   #102 téma Tereza Frodlová
Ve stati Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti vycházel Walter Benjamin z premisy, že film, potažmo jakékoliv mechanicky reprodukovatelné umělecké dílo, ztrácí svoji jedinečnost a...
Nonfikční film nejen pro zasvěcené
Nonfikční film nejen pro...   #102 téma Lucie Česálková
V porovnáním se zahraničím existuje v českém prostředí v souvislosti s digitalizací filmového dědictví jedna zvláštnost. Tak nějak podivně přirozeně se u nás jako priorita chápe celovečerní...
Rozhovor s Michalem Bregantem / Řídit se historií
Rozhovor s Michalem Bregantem...   #102 téma Michal Böhm
V Národním filmovém archivu (NFA) aktuálně probíhá dosud nejrozsáhlejší projekt digitálního restaurování, jaký byl v Česku realizován. V dubnu 2016 by měla skončit digitalizace čtrnácti...
Pomíjivost věčnosti / Mezinárodní workshop Filmové dědictví: současnost a budoucnost
Pomíjivost věčnosti /...   #102 téma Jiří Blažek
„Kazy na kopiích se pro nás podle kontextu mohou změnit v padající hvězdy nebo vířící piliny, v oblaka mouky nebo sněhu, v dešťové kapky nebo v zrnka prachu. Celková opotřebovanost obrazu činí...
Cenzura jako dědictví / Archivy, demokracie a švédský filmový průmysl
Cenzura jako dědictví /...   #102 téma Trond Lundemo
Bavíme-li se o dědictví a o roli, jakou v jeho utváření sehrávají archivy, vybaví se primárně uchovávání a péče o zásadní historická díla. Archivy přitom tradičně vnímáme coby instituce,...
Racionální volba, nebo náhoda? / Historie a současnost filmové digitalizace v Polsku
Racionální volba, nebo...   #102 téma Tadeusz Kowalski
Filmový archiv je zvláštním typem instituce zaměřující se na věčnost. Dokážeme sice s jistotou říct, kdy byl založen, ale podstatně obtížnější je určit, kdy nebo dokonce zda vůbec naplní...
Nástrahy filmových kánonů / Případ Maďarského národního filmového archivu
Nástrahy filmových kánonů...   #102 téma Eszter Fazekas
Zatímco kánony či žebříčky „nejlepších“ filmových děl mají ve filmových studiích čím dál zanedbatelnější význam, filmové restaurátorství se bez nich neobejde. Restaurování filmového...
Talos Principle / Strašně...   #102 videohra Michal Böhm
Střihačka Jana Vlčková /...   #102 český talent Jakub Felcman

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #110

#110

duben 2017



RUBRIKY

anketa (21) / český film (62) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (116) / editorial (84) / fenomén (65) / festival (43) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (677) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (540) / objev (3) / pojem (36) / portrét (2) / profil (91) / reflexe (24) / report (89) / rozhovor (147) / scénář (4) / soundtrack (30) / téma (814) / televize (77) / tisková zpráva (1) / událost týdne (171) / video (2) / videoart (16) / videohra (48) / web (36) / zoom (146)