Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
V úterý po Vánocích / Narodil se nový vztah, veselme se
V úterý po Vánocích /...   #73 kritika Lucie Česálková
Ačkoli by se v případě nového snímku režiséra Radu Munteana nabízelo začít tradičním připomenutím vitálnosti současného rumunského filmu, jež bývá od uvedení Puiuovy Smrti pana Lazareska...
Socialismus / O (ne)možnosti (po)rozumění
Socialismus / O (ne)možnosti...   #73 kritika Viktor Palák
Jean-Luc Godard je coby odvěký provokatér a zároveň umělec pocházející z časů, kdy se ještě hrálo na nedotknutelné auteury, ve schizofrenní situaci. Jeho jméno je dostatečně zvučné a hvězdné...
The Social Network / Klub rváčů internetové generace
The Social Network / Klub...   #72 kritika Jindřiška Bláhová
Snímek The Social Network, zachycující vznik novodobého fenoménu jménem Facebook, budou nevyhnutelně provázet spekulace o tom, do jaké míry dokumentuje skutečné události; jak věrně zobrazuje aktéry...
Čtyři lvi / Popkulturní křik bombonosné vrány
Čtyři lvi / Popkulturní...   #72 kritika Tomáš Stejskal
Britský „mediální terorista“ Christopher Morris natočil snímek o „skutečných“ teroristech. Snímek, který velmi dobře funguje jako černá komedie o pomatených muslimských radikálech, však ve...
Imaginární lásky / Prchavost a intenzita v těsném objetí
Imaginární lásky /...   #72 kritika Dominika Prejdová
Mladý kanadský režisér Xavier Dolan (nar. 1989) už loni okouzlil festival v Cannes svým debutem Zabil jsem svou matku: v sekci Quinzaine des réalisateurs získal hned tři ceny a dostalo se mu nadšených...
Machete / Čistá krvavá práce
Machete / Čistá krvavá...   #72 kritika Viktor Palák
Stejně jako tvořily exploatační filmy ve své době populární, ale také opovrhovanou odnož filmové výroby, setkávají se dnes jejich „potomci“ s odmítavou argumentací na základě apriorního...
Iluzionista / Když Chomet a Tati společně kouzlí
Iluzionista / Když Chomet a...   #72 kritika Eliška Děcká
Když v roce 2002 dokončil Sylvain Chomet svůj celovečerní debut Trio z Belleville, nikdo ještě neznal Persepolis (2007) Marjane Satrapiové a Vincenta Paronnauda ani Valčík s Bašírem Ariho Folmana...
Scott Pilgrim proti zbytku světa / V bezpečné ulitě odkazů
Scott Pilgrim proti zbytku...   #72 kritika Antonín Tesař
Kanadský komiks Bryana Lee O'Malleyho a jeho filmová adaptace dávají hlas vrstvě diváků, kteří se rádi skrývají před nudou hlavního proudu do odlehlejších alternativních zákoutí popkultury....
Bibliotheque Pascal / Rozpaky nad koženkovou féerií
Bibliotheque Pascal / Rozpaky...   #72 kritika Lucie Česálková
Jako držitel ocenění za nejlepší maďarský film roku 2009 byla Bibliotheque Pascal Szabolcse Hajdua v České republice prvně uvedena již na prázdninové Letní filmové škole v Uherském Hradišti....
Strýček Búnmí / Klid před smrtí
Strýček Búnmí / Klid...   #71 kritika Viktor Palák
Letošní canneský vítěz, Strýček Búnmí od thajského režiséra Apichatponga Weerasethakula, náleží k filmům, které nutí četné recenzenty k obratům jako „nový“, případně „nezvyklý...
Sama v Africe / Černobílé srdce temnoty
Sama v Africe / Černobílé...   #71 kritika Jan Kolář
Nechci tu spekulovat nad důvody, které vedly českého distributora k přejmenování posledního filmu Claire Denisové. Změna je to však rozhodně symbolická. Přechod od anglické fráze v titulu...
Počátek / ...a na počátku bylo vnuknutí
Počátek / ...a na počátku...   #71 kritika Tomáš Stejskal
Dílo britského režiséra a scenáristy Christophera Nolana stojí na opakování, variování, zrcadlení a rozmlžování hranic. Postavy v jeho snímcích mají často různé protipóly, dvojníky či...
Seriózní muž / Banální zlomyslnost života
Seriózní muž / Banální...   #71 kritika Antonín Tesař
Zatímco jedním z ústředních témat starších filmů bratrů Coenů byla nevyzpytatelná náhoda, která drasticky převracela promyšlené plány hrdinů, v jejich nových dílech jako by byl stav věcí...
Unaveni sluncem 2 / Od bezčasí ke zhroucenému času dějin
Unaveni sluncem 2 / Od...   #71 kritika Vít Schmarc
Film Unaveni sluncem je pozoruhodný tím, jak zachází s časem stalinismu, oním dravým a vojensky strohým tikotem plánů a hrdinských prospektů. Nikita Michalkov odhalil drakoničnost Stalinova režimu...
Kajínek / Žít jako kaskadér
Kajínek / Žít jako...   #71 kritika Jiří Flígl
Celovečerní debut Petra Jákla dal konečně českému publiku to, po čem dlouhou dobu toužilo: bombasticky exploatační ztvárnění případu nejznámějšího českého vězně Jiřího Kajínka. Již...
Precious / Zbouchnutá a HIV pozitivní
Precious / Zbouchnutá a HIV...   #70 kritika Viktor Palák
Lee Daniels se se společensky vypjatými tématy potýkal už jako producent – nejpůsobivěji v dramatu o návratu muže odsouzeného za obtěžování nezletilých dívek Dřevař (Woodsman, 2004), které...
Užívej si, co to jde / Kroťte svoje nadšení, mikrobi
Užívej si, co to jde /...   #70 kritika Jindřiška Bláhová
Kritické reflexe i běžné referování o filmech amerického režiséra Woody Allena se od doby, co před pěti lety přesídlil z New Yorku do Evropy (tamní publikum mu údajně rozumí lépe než...
Fantastický pan Lišák / O zvířatech, lidech a dandysmu
Fantastický pan Lišák / O...   #70 kritika Tomáš Stejskal
Hrdinové filmů Wese Andersona jsou příliš výstřední na to, aby mohli žít v normálních společenských a příbuzenských svazcích. Jsou příliš nedospělí na to, aby mohli mít rodiny a málo...
Agora / Kruté pokřesťanštění antiky
Agora / Kruté...   #70 kritika Zdeněk Holý
Hlavní hrdina tragédie podle Aristotela nesmí být zcela dobrý, jinak totiž nevzbuzuje soucit, nýbrž odpor a nesouhlas publika. Již dlouho tato poučka neplatí – alespoň od doby, kdy bylo vynalezeno...
Zelená zóna / Žánrová mašina
Zelená zóna / Žánrová...   #70 kritika Antonín Tesař
Válka v Iráku postupně přestává být tématem filmů, které se pokoušejí především o kritiku politické situace (V údolí Elah, Redigováno), ale stále víc se na ni zaměřují i snímky, jejichž...
Český mír / Ideologická partyzánština pro starší a pokročilé
Český mír / Ideologická...   #70 kritika Aleš Stuchlý
Klíčem k novému snímku autorského dua Filip Remunda-Vít Klusák je jeho žánrové vymezení: pojem dokumentární komedie může zavánět alibismem a neochotou z více jak 120 hodin natočeného...
Kuky se vrací / Jak experimentovat, aby se to vyplatilo
Kuky se vrací / Jak...   #70 kritika Kamila Boháčková
Loutko-hraný snímek Kuky se vrací je jen dalším potvrzením faktu, že Jan Svěrák má neochvějný cit pro to, co diváka bude v dané době zajímat – a to nejen co do tématu, ale i žánru a stylu....
Široce otevřené oči / Jeruzalém, má láska
Široce otevřené oči /...   #69 kritika Jan Kolář
Výjimečnost některých filmů je zjevná už ve chvíli, kdy je sledujeme. Oslňují svou technickou virtuozitou, výtvarnými kompozicemi záběrů, inovativním způsobem narace nebo snahou proměnit živé...
I Love You Phillip Morris / Teplý a teplejší
I Love You Phillip Morris /...   #69 kritika Tomáš Stejskal
Z gayů už si lze v Hollywoodu dělat legraci nebo o nich točit vážná oscarová dramata. Ale dělat podvratně obojí naráz se zjevně nevyplácí, jak ukazují problémy, které má snímek I Love You...
Vinyan / Toužit patologicky
Vinyan / Toužit patologicky   #69 kritika Antonín Tesař
Dosavadní tvorba belgického režiséra Fabrice Du Welze spadala do proudu efektně natočených snímků vzniklých po přelomu tisíciletí, za nimiž většinou stáli začínající režiséři a jejichž...
Cesta / Monotónní smrákání světa
Cesta / Monotónní...   #69 kritika Lucie Česálková
Post-apokalyptická fikce patří k těm žánrům, jež ve svém filmovém ztvárnění propojují atraktivní vizualitu s alegorickým přesahem. Svorně pracují s motivem katastrofy, která zásadně...
Světlo / Jak zachytit neviditelné
Světlo / Jak zachytit...   #69 kritika David Čeněk
Národní filmový archiv se rozhodl do české distribuce uvést africký film, což je samo o sobě odvážné gesto. Navíc jde o snímek, který není určen neafrickému publiku, takže jeho narativní...
Špatnej polda / Četnické humoresky na koksu
Špatnej polda / Četnické...   #69 kritika Jiří Flígl
Filmografie Wernera Herzoga je protkána spolupracemi s extravagantními (a pro jiné režiséry těžko zvladatelnými) hereckými osobnostmi na projektech, které přesahují tradiční žánry i motivy...
Vejdi do prázdna / ...a přesyť se silnými podněty
Vejdi do prázdna / ...a...   #69 kritika Kamil Fila
Součástí zážitku z filmu Vejdi do prázdna není jen potenciál dosáhnout rozšířeného vnímání reality tak, jak to umožňují psychedelické drogy. Daleko více jde o to, ocenit zvláštní druh...
Fish Tank / Život je děvka, a pak chcípneš...
Fish Tank / Život je děvka,...   #69 kritika Tomáš Stejskal
Andrea Arnoldová má zvláštní cit pro to, dostat se svým postavám na dosah, ne-li přímo pod kůži – nikdy však hlouběji. Kamera sleduje její hrdinky s až dokumentární autentičností, bez...
O kapitalismu s láskou / Propagandistická lovestory
O kapitalismu s láskou /...   #68 kritika Kamila Boháčková
Psát o Mooreovi už snad ani neznamená psát o filmu, natož o dokumentu. Jeho pamflety à la thèse manipulují skutečnost a hlavně diváka podobným způsobem jako ta nejlepší propaganda. Jde mu o to,...
Hadewijch / Dumont geopolitický
Hadewijch / Dumont...   #68 kritika Zdeněk Holý
11. září 2001 se nestalo jen naléhavou výzvou pro politiky. Otázka, jak pochopit čin, který je ve svém drastickém odhodlání těžko srozumitelný či představitelný, netrápila jen vyděšené...
Imaginarium dr. Parnasse / Monty Python's Dying Circus
Imaginarium dr. Parnasse /...   #68 kritika Tomáš Stejskal
„Jste jen hlavy, nemáte srdce,“ říká hlavní hrdinka Gilliamova předposledního snímku Krajina přílivu hlavičkám svých panenek. Tuto výtku lze vznést vůči všem postavám autorova aktuálního...
Smrt čeká všude / Akční...   #68 kritika Jiří Flígl
The Box / Krabice rozpaků
The Box / Krabice rozpaků   #68 kritika Antonín Tesař
Nový film Richarda Kellyho je možné chápat jako žánrový snímek stejně dobře jako autorské dílo. Při každém z těchto náhledů vyvstanou trochu jiné kvality i nedostatky, ale obě pojetí odhalují...
Kawasakiho růže / Vykřičník postavený na hlavu
Kawasakiho růže /...   #68 kritika Viktor Palák
Dosud nejméně komediální snímek Jana Hřebejka si získal avizovaným seriózním tématem a probíranou „českou otázkou“ jakési předběžné dílčí uznání od odpůrců autorovy nekonfliktní...
Katka / Překážkou sama sobě
Katka / Překážkou sama...   #68 kritika Lucie Česálková
Příběh mladé narkomanky Katky představila Helena Třeštíková publiku zčásti už roku 2001 v hodinovém dokumentu V pasti, a to v rámci desetidílného televizního cyklu Ženy na přelomu tisíciletí....
Bílá stuha / Zlo mezi námi
Bílá stuha / Zlo mezi námi   #67 kritika Jan Kolář
Dosavadní Hanekeho filmy se obvykle vyznačovaly dvěma rysy. Jednak úzkým, hranicemi rodiny vymezeným prostorem, v němž explodovaly nebo odumíraly konflikty pohřbené pod povrchem bezchybně upraveného (a...
Panika v městečku / Když si nostalgie s mánií rozdupávají bábovičky
Panika v městečku / Když...   #67 kritika Tomáš Stejskal
Dostat se s pár figurkami – nakoupenými na bleším trhu a rozpohybovanými primitivní animační technikou – na nejprestižnější festival světa, zní jako splněný dětský sen. Anebo silně...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #112

#112

srpen 2017



RUBRIKY

anketa (22) / český film (64) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (118) / editorial (86) / fenomén (66) / festival (53) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (694) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (578) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (94) / reflexe (24) / report (92) / rozhovor (149) / scénář (4) / soundtrack (32) / téma (825) / televize (80) / tisková zpráva (1) / událost týdne (183) / video (2) / videoart (16) / videohra (50) / web (38) / zoom (147)