Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
Černá labuť / Rekviem za tělesnost
Černá labuť / Rekviem za...   #74 kritika Antonín Tesař
Pátý film režiséra Darrena Aronofského vyznívá jako nervózní syntéza předchozího Wrestlera s jeho ranými snímky Pí a Rekviem za sen (velikášsky kýčovitá Fontána byla naštěstí zapomenuta)....
Biutiful / Artistnost za umění
Biutiful / Artistnost za...   #74 kritika Lucie Česálková
Na oficiální světové premiéře nejnovějšího snímku Biutiful Alejandra Gonzálese Iñárritua v květnu 2010 v Cannes se prý filmu tleskalo vestoje. Podle všeho však tehdy diváky ze židlí zvedala...
Přežít svůj život / Surrealismus v růžové zahradě
Přežít svůj život /...   #73 kritika Antonín Tesař
Někdejší vlivná osobnost surrealistického filmu se ve svém novém opusu zřejmě definitivně rozpouští do provinční bezvýznamnosti. Jan Švankmajer ve svých šestasedmdesáti letech natočil film,...
Hlava – ruce – srdce / V energetických tocích světa
Hlava – ruce – srdce / V...   #73 kritika Miloš Caňko
Davidu Jařabovi se podařilo natočit dílo v nejlepším smyslu záludné, v němž jsou cizorodé polohy zároveň prolínány i udržovány ve vzájemném napětí. Na jedné straně zde působí jistá...
Medvědí ostrovy / Mráz a sníh, sníh a mráz
Medvědí ostrovy / Mráz a...   #73 kritika Veronika Lišková
Každý z předešlé čtveřice sibiřských dokumentů Martina Ryšavého mohl zanechávat v divácích otázku, je-li to naposledy, co se režisér vydal pro své téma do dálnovýchodních oblastí Ruska....
Na mamuta! / Cinefilní smutek zarostlého tlustokožce
Na mamuta! / Cinefilní...   #73 kritika Jan Kolář
Tvorba Gustava de Kerverna a Benoita Delépina je důkazem toho, že styl opravdu velkých autorů se nemění. I jejich poslední film je – stejně jako ty předchozí – sestaven z obrazů komponovaných...
Vrah ve mně / Sociální drama jako brutální noir
Vrah ve mně / Sociální...   #73 kritika Marcel Arbeit
Ve svém pátém románu Vrah ve mně (The Killer Inside Me, 1952) nechává Jim Thompson (1906–77) svého protagonistu, psychopatického zástupce šerifa Lou Forda, listovat cizojazyčnými psychiatrickými...
Tron: Legacy 3D / Setkání člověka se strojem v operačním systému
Tron: Legacy 3D / Setkání...   #73 kritika Tomáš Stejskal
Když v roce 1982 spatřil světlo světa původní Tron – co do využití počítačových efektů zcela revoluční film – termín kyberpunk ještě neexistoval. Toto hnutí pojmenovala o rok později...
Domů na Vánoce / Hamerova vánoční obleva
Domů na Vánoce / Hamerova...   #73 kritika Vít Schmarc
Na aktuální snímek režiséra Benta Hamera lze v zásadě pohlížet ze dvou úhlů. Buď norský filmař sestrojil severskou verzi vánočního Betlému, v níž nad vrzajícím panoptikem zoufalců,...
V úterý po Vánocích / Narodil se nový vztah, veselme se
V úterý po Vánocích /...   #73 kritika Lucie Česálková
Ačkoli by se v případě nového snímku režiséra Radu Munteana nabízelo začít tradičním připomenutím vitálnosti současného rumunského filmu, jež bývá od uvedení Puiuovy Smrti pana Lazareska...
Socialismus / O (ne)možnosti (po)rozumění
Socialismus / O (ne)možnosti...   #73 kritika Viktor Palák
Jean-Luc Godard je coby odvěký provokatér a zároveň umělec pocházející z časů, kdy se ještě hrálo na nedotknutelné auteury, ve schizofrenní situaci. Jeho jméno je dostatečně zvučné a hvězdné...
The Social Network / Klub rváčů internetové generace
The Social Network / Klub...   #72 kritika Jindřiška Bláhová
Snímek The Social Network, zachycující vznik novodobého fenoménu jménem Facebook, budou nevyhnutelně provázet spekulace o tom, do jaké míry dokumentuje skutečné události; jak věrně zobrazuje aktéry...
Čtyři lvi / Popkulturní křik bombonosné vrány
Čtyři lvi / Popkulturní...   #72 kritika Tomáš Stejskal
Britský „mediální terorista“ Christopher Morris natočil snímek o „skutečných“ teroristech. Snímek, který velmi dobře funguje jako černá komedie o pomatených muslimských radikálech, však ve...
Imaginární lásky / Prchavost a intenzita v těsném objetí
Imaginární lásky /...   #72 kritika Dominika Prejdová
Mladý kanadský režisér Xavier Dolan (nar. 1989) už loni okouzlil festival v Cannes svým debutem Zabil jsem svou matku: v sekci Quinzaine des réalisateurs získal hned tři ceny a dostalo se mu nadšených...
Machete / Čistá krvavá práce
Machete / Čistá krvavá...   #72 kritika Viktor Palák
Stejně jako tvořily exploatační filmy ve své době populární, ale také opovrhovanou odnož filmové výroby, setkávají se dnes jejich „potomci“ s odmítavou argumentací na základě apriorního...
Iluzionista / Když Chomet a Tati společně kouzlí
Iluzionista / Když Chomet a...   #72 kritika Eliška Děcká
Když v roce 2002 dokončil Sylvain Chomet svůj celovečerní debut Trio z Belleville, nikdo ještě neznal Persepolis (2007) Marjane Satrapiové a Vincenta Paronnauda ani Valčík s Bašírem Ariho Folmana...
Scott Pilgrim proti zbytku světa / V bezpečné ulitě odkazů
Scott Pilgrim proti zbytku...   #72 kritika Antonín Tesař
Kanadský komiks Bryana Lee O'Malleyho a jeho filmová adaptace dávají hlas vrstvě diváků, kteří se rádi skrývají před nudou hlavního proudu do odlehlejších alternativních zákoutí popkultury....
Bibliotheque Pascal / Rozpaky nad koženkovou féerií
Bibliotheque Pascal / Rozpaky...   #72 kritika Lucie Česálková
Jako držitel ocenění za nejlepší maďarský film roku 2009 byla Bibliotheque Pascal Szabolcse Hajdua v České republice prvně uvedena již na prázdninové Letní filmové škole v Uherském Hradišti....
Strýček Búnmí / Klid před smrtí
Strýček Búnmí / Klid...   #71 kritika Viktor Palák
Letošní canneský vítěz, Strýček Búnmí od thajského režiséra Apichatponga Weerasethakula, náleží k filmům, které nutí četné recenzenty k obratům jako „nový“, případně „nezvyklý...
Sama v Africe / Černobílé srdce temnoty
Sama v Africe / Černobílé...   #71 kritika Jan Kolář
Nechci tu spekulovat nad důvody, které vedly českého distributora k přejmenování posledního filmu Claire Denisové. Změna je to však rozhodně symbolická. Přechod od anglické fráze v titulu...
Počátek / ...a na počátku bylo vnuknutí
Počátek / ...a na počátku...   #71 kritika Tomáš Stejskal
Dílo britského režiséra a scenáristy Christophera Nolana stojí na opakování, variování, zrcadlení a rozmlžování hranic. Postavy v jeho snímcích mají často různé protipóly, dvojníky či...
Seriózní muž / Banální zlomyslnost života
Seriózní muž / Banální...   #71 kritika Antonín Tesař
Zatímco jedním z ústředních témat starších filmů bratrů Coenů byla nevyzpytatelná náhoda, která drasticky převracela promyšlené plány hrdinů, v jejich nových dílech jako by byl stav věcí...
Unaveni sluncem 2 / Od bezčasí ke zhroucenému času dějin
Unaveni sluncem 2 / Od...   #71 kritika Vít Schmarc
Film Unaveni sluncem je pozoruhodný tím, jak zachází s časem stalinismu, oním dravým a vojensky strohým tikotem plánů a hrdinských prospektů. Nikita Michalkov odhalil drakoničnost Stalinova režimu...
Kajínek / Žít jako kaskadér
Kajínek / Žít jako...   #71 kritika Jiří Flígl
Celovečerní debut Petra Jákla dal konečně českému publiku to, po čem dlouhou dobu toužilo: bombasticky exploatační ztvárnění případu nejznámějšího českého vězně Jiřího Kajínka. Již...
Precious / Zbouchnutá a HIV pozitivní
Precious / Zbouchnutá a HIV...   #70 kritika Viktor Palák
Lee Daniels se se společensky vypjatými tématy potýkal už jako producent – nejpůsobivěji v dramatu o návratu muže odsouzeného za obtěžování nezletilých dívek Dřevař (Woodsman, 2004), které...
Užívej si, co to jde / Kroťte svoje nadšení, mikrobi
Užívej si, co to jde /...   #70 kritika Jindřiška Bláhová
Kritické reflexe i běžné referování o filmech amerického režiséra Woody Allena se od doby, co před pěti lety přesídlil z New Yorku do Evropy (tamní publikum mu údajně rozumí lépe než...
Fantastický pan Lišák / O zvířatech, lidech a dandysmu
Fantastický pan Lišák / O...   #70 kritika Tomáš Stejskal
Hrdinové filmů Wese Andersona jsou příliš výstřední na to, aby mohli žít v normálních společenských a příbuzenských svazcích. Jsou příliš nedospělí na to, aby mohli mít rodiny a málo...
Agora / Kruté pokřesťanštění antiky
Agora / Kruté...   #70 kritika Zdeněk Holý
Hlavní hrdina tragédie podle Aristotela nesmí být zcela dobrý, jinak totiž nevzbuzuje soucit, nýbrž odpor a nesouhlas publika. Již dlouho tato poučka neplatí – alespoň od doby, kdy bylo vynalezeno...
Zelená zóna / Žánrová mašina
Zelená zóna / Žánrová...   #70 kritika Antonín Tesař
Válka v Iráku postupně přestává být tématem filmů, které se pokoušejí především o kritiku politické situace (V údolí Elah, Redigováno), ale stále víc se na ni zaměřují i snímky, jejichž...
Český mír / Ideologická partyzánština pro starší a pokročilé
Český mír / Ideologická...   #70 kritika Aleš Stuchlý
Klíčem k novému snímku autorského dua Filip Remunda-Vít Klusák je jeho žánrové vymezení: pojem dokumentární komedie může zavánět alibismem a neochotou z více jak 120 hodin natočeného...
Kuky se vrací / Jak experimentovat, aby se to vyplatilo
Kuky se vrací / Jak...   #70 kritika Kamila Boháčková
Loutko-hraný snímek Kuky se vrací je jen dalším potvrzením faktu, že Jan Svěrák má neochvějný cit pro to, co diváka bude v dané době zajímat – a to nejen co do tématu, ale i žánru a stylu....
Široce otevřené oči / Jeruzalém, má láska
Široce otevřené oči /...   #69 kritika Jan Kolář
Výjimečnost některých filmů je zjevná už ve chvíli, kdy je sledujeme. Oslňují svou technickou virtuozitou, výtvarnými kompozicemi záběrů, inovativním způsobem narace nebo snahou proměnit živé...
I Love You Phillip Morris / Teplý a teplejší
I Love You Phillip Morris /...   #69 kritika Tomáš Stejskal
Z gayů už si lze v Hollywoodu dělat legraci nebo o nich točit vážná oscarová dramata. Ale dělat podvratně obojí naráz se zjevně nevyplácí, jak ukazují problémy, které má snímek I Love You...
Vinyan / Toužit patologicky
Vinyan / Toužit patologicky   #69 kritika Antonín Tesař
Dosavadní tvorba belgického režiséra Fabrice Du Welze spadala do proudu efektně natočených snímků vzniklých po přelomu tisíciletí, za nimiž většinou stáli začínající režiséři a jejichž...
Cesta / Monotónní smrákání světa
Cesta / Monotónní...   #69 kritika Lucie Česálková
Post-apokalyptická fikce patří k těm žánrům, jež ve svém filmovém ztvárnění propojují atraktivní vizualitu s alegorickým přesahem. Svorně pracují s motivem katastrofy, která zásadně...
Světlo / Jak zachytit neviditelné
Světlo / Jak zachytit...   #69 kritika David Čeněk
Národní filmový archiv se rozhodl do české distribuce uvést africký film, což je samo o sobě odvážné gesto. Navíc jde o snímek, který není určen neafrickému publiku, takže jeho narativní...
Špatnej polda / Četnické humoresky na koksu
Špatnej polda / Četnické...   #69 kritika Jiří Flígl
Filmografie Wernera Herzoga je protkána spolupracemi s extravagantními (a pro jiné režiséry těžko zvladatelnými) hereckými osobnostmi na projektech, které přesahují tradiční žánry i motivy...
Vejdi do prázdna / ...a přesyť se silnými podněty
Vejdi do prázdna / ...a...   #69 kritika Kamil Fila
Součástí zážitku z filmu Vejdi do prázdna není jen potenciál dosáhnout rozšířeného vnímání reality tak, jak to umožňují psychedelické drogy. Daleko více jde o to, ocenit zvláštní druh...
Fish Tank / Život je děvka, a pak chcípneš...
Fish Tank / Život je děvka,...   #69 kritika Tomáš Stejskal
Andrea Arnoldová má zvláštní cit pro to, dostat se svým postavám na dosah, ne-li přímo pod kůži – nikdy však hlouběji. Kamera sleduje její hrdinky s až dokumentární autentičností, bez...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



RUBRIKY

anketa (22) / český film (68) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (54) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (703) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (597) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (188) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)