Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
The Amazing Spider-Man /...   #83 kritika Šárka Gmiterková
Je to jen vítr / Je to jen film – a přece něco víc…
Je to jen vítr / Je to jen...   #83 kritika Vít Schmarc
Po ambientním experimentu Mléčná dráha a meditativní „freudiánské“ paradoxní vyprávěnce Lůno se Benedek Fliegauf vrací k sociální tématice. Osm let po agonizujícím propadu do narkotické...
Temný rytíř povstal / Nolanův labyrint
Temný rytíř povstal /...   #83 kritika Antonín Tesař
Nové pokračování batmanovské série jen stvrzuje výjimečné postavení Christophera Nolana v současném Hollywoodu. Po dějově nezvykle originální a komplexní sci-fi Počátek totiž tvůrce přišel...
Rebelka / Vzpoura odsamsaď pocamsaď
Rebelka / Vzpoura odsamsaď...   #83 kritika Eliška Děcká
Není úplně zanedbatelným detailem, že původně se měl nejnovější celovečerní animovaný film studií Pixar a Disney Brave jmenovat v českém znění „Odvážná Merida“. Nakonec ale domácí...
Klip / Výchova dívek v Srbsku
Klip / Výchova dívek v...   #83 kritika Jan Kolář
Ve vztahu k času působí film povětšinou jako mladší, sentimentální sourozenec fotografie. Spoušť fotoaparátu fixuje minulé okamžiky a vystavuje je – jako všechny znehybnělé a umrtvené věci –...
Bourneův odkaz /  Superhrdina, který si letí pro prášky
Bourneův odkaz / ...   #83 kritika Táňa Zabloudilová
Na začátku i na konci bourneovské trilogie je tělo Jasona Bournea pod vodou. V prologu ho bezvládného vyloví rybáři, v posledních vteřinách pod hladinu utíká. Těsně předtím se mu konečně...
Až vyjde měsíc / Andersonův průvodce dětskými láskami
Až vyjde měsíc /...   #83 kritika Tomáš Stejskal
Není důležité, jestli jsou filmy Wese Andersona zasazeny do přítomnosti, minulosti či kresleného pohádkového světa. Univerza, která mistr miniatur zabydluje svými nápady, se očividně nacházejí na...
Abraham Lincoln: Lovec upírů / Smítko prachu jako spektakulární podívaná
Abraham Lincoln: Lovec...   #83 kritika Petr Hamšík
Zdá se, že letní velkorozpočtové trháky jdou buď cestou recyklace v dlouhých sériích pokračování, nebo vytváření podivných žánrových „mash-upů“, v nichž se střetává na první pohled...
Faust / Léčba žvancem, mamonem a hříchem
Faust / Léčba žvancem,...   #83 kritika Lucie Česálková
Poslední snímek Alexandra Sokurova Faust, oceněný na benátském festivalu, zavdal podnět nejen k diskusím o přerodu decentního filmového portrétisty tvořícího na okraji zájmu v uměleckou celebritu...
Bez kalhot / Striptér na přání
Bez kalhot / Striptér na...   #83 kritika Ondřej Pavlík
Konstantou posledních filmů Stevena Soderbergha se stala jistá dávka podvratnosti, která obvykle odpírala očekávatelná divácká potěšení. Špionážní Zkrat nenabízel viscerální vzrušení...
Cosmopolis / Asymetrická prostata podle Cronenberga
Cosmopolis / Asymetrická...   #82 kritika Antonín Tesař
Režisér David Cronenberg si k adaptaci románu Dona DeLilla Cosmopolis zvolil zatraceně nebezpečnou metodu. DeLillova kniha o duševním rozkladu mladého miliardáře cestujícího v limuzíně ve světě...
Iron Sky / Vesmírní náckové svým geekům rozumějí
Iron Sky / Vesmírní...   #82 kritika Táňa Zabloudilová
Jedním z deseti mladých evropských režisérů, které se podle časopisu Variety vyplatí sledovat, je Timo Vuorensola, průkopník online crowdsourcování ve filmové produkci. Třiatřicetiletý Fin...
Muži v černém 3 / Příjemně gumový blockbuster
Muži v černém 3 /...   #82 kritika Petr Hamšík
Nejvyšší očekávání letošní letní filmové sezóny se vážou především na dva snímky. První z nich, Prometheus Ridleyho Scotta, většinu diváků mírně řečeno zklamal, na druhý, Nolanova...
Prometheus / Vetřelčí troll-projekt
Prometheus / Vetřelčí...   #82 kritika Jiří Flígl
Mezi filmovými fanoušky platil Prometheus za jeden z nejočekávanějších titulů tohoto roku. Fakt, že se režisér milníků filmové sci-fi Vetřelec (1979) a Blade Runner (1982) vrací k...
Diktátor / Je Cohenův film aladín, nebo aladín?
Diktátor / Je Cohenův film...   #82 kritika Tomáš Stejskal
O čem nelze mluvit, tomu je třeba se smát. O britském komikovi Sashovi Baronu Cohenovi není lehké mluvit nejen kvůli tomu, že se ukrývá pod maskami svých postav a málokdy vystupuje sám za sebe. Jeho...
Avengers / Vítězství postav nad příběhem
Avengers / Vítězství...   #82 kritika Daniel Řehák
Nakladatelství Marvel, které se před pár lety rozrostlo o filmovou a televizní produkční společnost Marvel Studios, již nedávno spolkl zábavní gigant Disney, nemá o superhrdiny nouzi. Jeho bohatá...
Piráti / Korzáři z plastelíny na vlnách digitálna
Piráti / Korzáři z...   #81 kritika Petr Hamšík
Bukanýrské historky patřily mezi texty, kterých se kinematografie chopila již ve svých počátcích. Elementy pirátského subžánru se v průběhu let zdánlivě neměnily – s podobnými prvky se...
 Čtyři slunce / Slunce, seno, Sláma
Čtyři slunce / Slunce,...   #81 kritika Antonín Tesař
Představa, že jednou budeme moci hodnotit české filmy v kontextu evropské či dokonce světové kinematografie bez vědomí nějaké zásadní bariéry, se v současné době může jevit jen jako...
Musíme si promluvit o Kevinovi / Terčem vlastních očí
Musíme si promluvit o...   #81 kritika Tomáš Pivoda
Skotská režisérka Lynne Ramsay vstoupila do filmového průmyslu dvěma krátkými filmy Small Deaths (1996) a Gasman (1998), za něž získala v kategorii krátkometrážní tvorby pokaždé Cenu poroty v...
Máme papeže / Pochybovat je lidské
Máme papeže / Pochybovat je...   #81 kritika Viktor Palák
Filmy na témata církve a víry se většinou k žánru komedie nehlásí. K posvátným věcem kinematografie obvykle přistupuje s vážnou tváří (neodbytným způsobem nejednoznačné Lurdy), která je...
Tady to musí být / Smutek pod vrstvou make-upu a ironie
Tady to musí být / Smutek...   #81 kritika Tomáš Stejskal
„Něco je tu špatně. Nevím, co přesně, ale něco…“ Věta, kterou třikrát v průběhu snímku pronese titulní hrdina svým zpomaleným hlasem, plynoucím na frekvenci, která jej předurčuje...
Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka / Pjeboj skójuje!
Okresní přebor - Poslední...   #81 kritika Jana Jedličková
Oblíbenost a návštěvnost českých filmů, případně českých seriálů, bývá obvykle nepřímo úměrná jejich kvalitě. Jednou z mála výjimek poslední doby je Okresní přebor Jana Prušinovského....
Le Havre / Podruhé pod rozkvetlou třešní
Le Havre / Podruhé pod...   #80 kritika Tomáš Stejskal
Jarmusch a Kaurismäki – dva souputníci, dvě jména, která čněla nad filmovou krajinou devadesátých let jako cinefilní modly. Jeden držel prapor amerického nezávislého filmu, snímky toho druhého...
Konečná uprostřed cesty / Smrt zbavená závojů
Konečná uprostřed cesty /...   #81 kritika Vít Schmarc
Umírání se v soudobé společnosti ocitlo v tak okrajové pozici, že nám musí být připomínáno informačními spoty. Do šera kinosálů se rozhodně nechodí hromadně na filmy, které by před námi...
Kluk na kole / Rozhněvaný mladý zloděj za řidítky
Kluk na kole / Rozhněvaný...   #online kritika Lucie Česálková
Při procházení deníků mladšího z bratrů Dardennových, Luca, jež byly v roce 2005 vydány pod názvem Au dos de nos images, ani nepřekvapí, jak často autor text prošpikovává odkazy na dílo Emmanuela...
Děti moje / Tišivá hra na bolístky
Děti moje / Tišivá hra na...   #80 kritika Daniel Řehák
Alexander Payne je dokonalým příkladem úspěšného režiséra, který dokáže s relativně nenápadnými filmy prorážet na mainstreamovém trhu, a to především z toho důvodu, že servíruje životní...
Rozchod Nadera a Simin / Snoubení smutku a krásy
Rozchod Nadera a Simin /...   #80 kritika Jan Kolář
Téměř přesně rok poté, co film Asghara Farhádího Rozchod Nadera a Simin vstoupil na svou veleúspěšnou mezinárodní dráhu, během níž mimo jiné získal hlavní cenu na festivalu v Berlíně, Zlatý...
Stud / Variace pro devět těl a několik klišé
Stud / Variace pro devět...   #80 kritika Jan Kolář
Zatímco pro film bývá charakteristické plynutí, povahu videoartu vymezuje opakování – repetitivní obrazy a pohyby navracející se ve znovu a znovu převíjených smyčkách, bez zjevného konce a...
The Artist / Proč odmítáš mluvit?
The Artist / Proč odmítáš...   #80 kritika Jiří Neděla
Filmoví tvůrci se vždy rádi ohlíželi za uplynulými érami kinematografie a často jim formou retrosnímků skládali hold. Toto nostalgické kříšení zašlých časů se nevyhnulo ani němému filmu a je...
Nebezpečná metoda / Krásné plátno plné nezřetelných prasklin
Nebezpečná metoda /...   #80 kritika Vít Schmarc
Vztah otce psychoanalýzy Sigmunda Freuda a jeho dočasného syna, dědice a věrného následovníka Carla Gustava Junga je natolik spletitý, že i objemná práce Johna Kerra Nebezpečná metoda balancuje mezi...
Lurdy / Možnost zázraku
Lurdy / Možnost zázraku   #80 kritika Antonín Tesař
Dejme tomu, že jsem byl na nějakém místě jako Lurdy ve Francii. Dejme tomu, že jsem tam byl s věřícím člověkem. Viděli jsme tam, že odněkud vytéká krev. Říká mi: „Tady to máš,...
Hugo a jeho velký objev / Martin a jeho velká filmová revue
Hugo a jeho velký objev /...   #80 kritika Lucie Česálková
Je až s podivem, kolik zahraničních recenzí označuje film Hugo a jeho velký objev za „Scorseseho milostný dopis filmu“. Lze to samozřejmě brát i takto, ovšem jedině s dodatkem, že Scorsese je...
Bůh masakru / Konformismus a zbytečnost pod vrstvou zvratků
Bůh masakru / Konformismus...   #80 kritika Tomáš Stejskal
Tvorba prosáklá osobními traumaty přináší vedle autentičnosti i nebezpečí ulity, do níž nelze autora následovat. Dílo Romana Polanskiho je sice plné osobních motivů – stísněnost uzavřených...
Válka Bohů / O nesmrtelnosti příběhů
Válka Bohů / O...   #79 kritika Tomáš Stejskal
Bývá pravidlem, že největší zaujetí příběhy sdílejí ti autoři, jimž je vytýkán nezájem o vyprávění či důraz na jiné než narativní složky. U režiséra Tarsema Singha to platí...
Poupata / Vánoce jako varianta očistce
Poupata / Vánoce jako...   #79 kritika Viktor Palák
„Do kina přestal chodit určitý typ diváků, který už nevěří filmové kritice a neorientuje se podle jejího názoru,“ řekl v rozhovoru pro server Cineuropa producent Radim Procházka, který stojí...
Muži, kteří nenávidí ženy / Dívka s notebookem a tetováním
Muži, kteří nenávidí...   #79 kritika Antonín Tesař
Filmy Davida Finchera se vždy nesly na módních vlnách omývajících dobovou hollywoodskou produkci. Snímek Sedm završil vlnu filmů z devadesátých let o posledních spravedlivých ve světě zaplaveném...
Mission: Impossible – Ghost Protocol / Ohniska zájmu
Mission: Impossible – Ghost...   #79 kritika Radomír D. Kokeš
Čtvrtá Mission: Impossible – Ghost Protocol se jako první film v této sérii otevřeně navrací k týmovému uspořádání narativní akce, které představovalo hlavní lákadlo obou televizních...
Nevěstinec / Nevěstkám „s láskou“
Nevěstinec / Nevěstkám...   #79 kritika Šárka Gmiterková
Osobnost Bertranda Bonella jako by v něčem nahrávala nejrůznějším klišé, která se vážou na francouzskou kinematografii. Tvůrce, od počátku se těšící bezvýhradné podpoře rodičů, nejprve...
Věc: počátek / Věc zamrzlá v osmdesátých letech
Věc: počátek / Věc...   #79 kritika Antonín Tesař
Nedá se asi přímo napsat, že Věc: Počátek je nejzbytečnější film právě skončeného roku, nicméně je až komické, jak košatou historii vlastní odvozenosti táhne za sebou. Má se jednat o prequel...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



RUBRIKY

anketa (22) / český film (68) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (54) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (703) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (597) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (188) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)