Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
 Čtyři slunce / Slunce, seno, Sláma
Čtyři slunce / Slunce,...   #81 kritika Antonín Tesař
Představa, že jednou budeme moci hodnotit české filmy v kontextu evropské či dokonce světové kinematografie bez vědomí nějaké zásadní bariéry, se v současné době může jevit jen jako...
Musíme si promluvit o Kevinovi / Terčem vlastních očí
Musíme si promluvit o...   #81 kritika Tomáš Pivoda
Skotská režisérka Lynne Ramsay vstoupila do filmového průmyslu dvěma krátkými filmy Small Deaths (1996) a Gasman (1998), za něž získala v kategorii krátkometrážní tvorby pokaždé Cenu poroty v...
Máme papeže / Pochybovat je lidské
Máme papeže / Pochybovat je...   #81 kritika Viktor Palák
Filmy na témata církve a víry se většinou k žánru komedie nehlásí. K posvátným věcem kinematografie obvykle přistupuje s vážnou tváří (neodbytným způsobem nejednoznačné Lurdy), která je...
Tady to musí být / Smutek pod vrstvou make-upu a ironie
Tady to musí být / Smutek...   #81 kritika Tomáš Stejskal
„Něco je tu špatně. Nevím, co přesně, ale něco…“ Věta, kterou třikrát v průběhu snímku pronese titulní hrdina svým zpomaleným hlasem, plynoucím na frekvenci, která jej předurčuje...
Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka / Pjeboj skójuje!
Okresní přebor - Poslední...   #81 kritika Jana Jedličková
Oblíbenost a návštěvnost českých filmů, případně českých seriálů, bývá obvykle nepřímo úměrná jejich kvalitě. Jednou z mála výjimek poslední doby je Okresní přebor Jana Prušinovského....
Le Havre / Podruhé pod rozkvetlou třešní
Le Havre / Podruhé pod...   #80 kritika Tomáš Stejskal
Jarmusch a Kaurismäki – dva souputníci, dvě jména, která čněla nad filmovou krajinou devadesátých let jako cinefilní modly. Jeden držel prapor amerického nezávislého filmu, snímky toho druhého...
Konečná uprostřed cesty / Smrt zbavená závojů
Konečná uprostřed cesty /...   #81 kritika Vít Schmarc
Umírání se v soudobé společnosti ocitlo v tak okrajové pozici, že nám musí být připomínáno informačními spoty. Do šera kinosálů se rozhodně nechodí hromadně na filmy, které by před námi...
Kluk na kole / Rozhněvaný mladý zloděj za řidítky
Kluk na kole / Rozhněvaný...   #online kritika Lucie Česálková
Při procházení deníků mladšího z bratrů Dardennových, Luca, jež byly v roce 2005 vydány pod názvem Au dos de nos images, ani nepřekvapí, jak často autor text prošpikovává odkazy na dílo Emmanuela...
Děti moje / Tišivá hra na bolístky
Děti moje / Tišivá hra na...   #80 kritika Daniel Řehák
Alexander Payne je dokonalým příkladem úspěšného režiséra, který dokáže s relativně nenápadnými filmy prorážet na mainstreamovém trhu, a to především z toho důvodu, že servíruje životní...
Rozchod Nadera a Simin / Snoubení smutku a krásy
Rozchod Nadera a Simin /...   #80 kritika Jan Kolář
Téměř přesně rok poté, co film Asghara Farhádího Rozchod Nadera a Simin vstoupil na svou veleúspěšnou mezinárodní dráhu, během níž mimo jiné získal hlavní cenu na festivalu v Berlíně, Zlatý...
Stud / Variace pro devět těl a několik klišé
Stud / Variace pro devět...   #80 kritika Jan Kolář
Zatímco pro film bývá charakteristické plynutí, povahu videoartu vymezuje opakování – repetitivní obrazy a pohyby navracející se ve znovu a znovu převíjených smyčkách, bez zjevného konce a...
The Artist / Proč odmítáš mluvit?
The Artist / Proč odmítáš...   #80 kritika Jiří Neděla
Filmoví tvůrci se vždy rádi ohlíželi za uplynulými érami kinematografie a často jim formou retrosnímků skládali hold. Toto nostalgické kříšení zašlých časů se nevyhnulo ani němému filmu a je...
Nebezpečná metoda / Krásné plátno plné nezřetelných prasklin
Nebezpečná metoda /...   #80 kritika Vít Schmarc
Vztah otce psychoanalýzy Sigmunda Freuda a jeho dočasného syna, dědice a věrného následovníka Carla Gustava Junga je natolik spletitý, že i objemná práce Johna Kerra Nebezpečná metoda balancuje mezi...
Lurdy / Možnost zázraku
Lurdy / Možnost zázraku   #80 kritika Antonín Tesař
Dejme tomu, že jsem byl na nějakém místě jako Lurdy ve Francii. Dejme tomu, že jsem tam byl s věřícím člověkem. Viděli jsme tam, že odněkud vytéká krev. Říká mi: „Tady to máš,...
Hugo a jeho velký objev / Martin a jeho velká filmová revue
Hugo a jeho velký objev /...   #80 kritika Lucie Česálková
Je až s podivem, kolik zahraničních recenzí označuje film Hugo a jeho velký objev za „Scorseseho milostný dopis filmu“. Lze to samozřejmě brát i takto, ovšem jedině s dodatkem, že Scorsese je...
Bůh masakru / Konformismus a zbytečnost pod vrstvou zvratků
Bůh masakru / Konformismus...   #80 kritika Tomáš Stejskal
Tvorba prosáklá osobními traumaty přináší vedle autentičnosti i nebezpečí ulity, do níž nelze autora následovat. Dílo Romana Polanskiho je sice plné osobních motivů – stísněnost uzavřených...
Válka Bohů / O nesmrtelnosti příběhů
Válka Bohů / O...   #79 kritika Tomáš Stejskal
Bývá pravidlem, že největší zaujetí příběhy sdílejí ti autoři, jimž je vytýkán nezájem o vyprávění či důraz na jiné než narativní složky. U režiséra Tarsema Singha to platí...
Poupata / Vánoce jako varianta očistce
Poupata / Vánoce jako...   #79 kritika Viktor Palák
„Do kina přestal chodit určitý typ diváků, který už nevěří filmové kritice a neorientuje se podle jejího názoru,“ řekl v rozhovoru pro server Cineuropa producent Radim Procházka, který stojí...
Muži, kteří nenávidí ženy / Dívka s notebookem a tetováním
Muži, kteří nenávidí...   #79 kritika Antonín Tesař
Filmy Davida Finchera se vždy nesly na módních vlnách omývajících dobovou hollywoodskou produkci. Snímek Sedm završil vlnu filmů z devadesátých let o posledních spravedlivých ve světě zaplaveném...
Mission: Impossible – Ghost Protocol / Ohniska zájmu
Mission: Impossible – Ghost...   #79 kritika Radomír D. Kokeš
Čtvrtá Mission: Impossible – Ghost Protocol se jako první film v této sérii otevřeně navrací k týmovému uspořádání narativní akce, které představovalo hlavní lákadlo obou televizních...
Nevěstinec / Nevěstkám „s láskou“
Nevěstinec / Nevěstkám...   #79 kritika Šárka Gmiterková
Osobnost Bertranda Bonella jako by v něčem nahrávala nejrůznějším klišé, která se vážou na francouzskou kinematografii. Tvůrce, od počátku se těšící bezvýhradné podpoře rodičů, nejprve...
Věc: počátek / Věc zamrzlá v osmdesátých letech
Věc: počátek / Věc...   #79 kritika Antonín Tesař
Nedá se asi přímo napsat, že Věc: Počátek je nejzbytečnější film právě skončeného roku, nicméně je až komické, jak košatou historii vlastní odvozenosti táhne za sebou. Má se jednat o prequel...
Půlnoc v paříži / Nesnesitelná lehkost šarmantního bytí
Půlnoc v paříži /...   #78 kritika Eliška Děcká
Londýn, Barcelona, Paříž, Řím: tato města nepředstavují žádný výčet stránek založených řadovým americkým turistou v průvodci Evropou, nýbrž seznam lokací několika posledních filmů Woodyho...
Nic proti ničemu / Žít jako amatér
Nic proti ničemu / Žít...   #78 kritika Jan Kolář
Skoro se zdá, jako by filmy Petra Marka – přinejmenším ty, které pronikly do oficiální distribuce – byly odsouzeny k extrémním reakcím. Buď se dočkají jednoznačného odmítnutí (často s...
Lovci hlav / Žánrový šejk z chladného severu
Lovci hlav / Žánrový šejk...   #78 kritika Petr Hamšík
Severská literární scéna (a následně i její odraz v tamní kinematografii) se v posledních několika letech proslavila především mrazivými kriminálními příběhy, z nichž se stávají globální...
Tintinova dobrodružství / Organizovaná odpoutanost
Tintinova dobrodružství /...   #78 kritika Radomír D. Kokeš
Od premiéry posledního filmu Stevena Spielberga uplynuly tři roky a už tento fakt představoval pro řadu skeptiků signál tvůrcova uměleckého vyčerpání. V tom je podporovaly i skutečnosti, že...
Černá Venuše / Freak show za zvuků harfy
Černá Venuše / Freak show...   #78 kritika Viktor Palák
Do hlavní soutěže festivalu v Benátkách vybraný snímek Černá Venuše vcelku dobře zapadá do té části distribuční nabídky AČFK, která jako by cílila v první řadě na osvětu. Dílo...
Rodina je základ státu / Všichni jsme tak trochu svině
Rodina je základ státu /...   #78 kritika Vít Schmarc
Trocha homolkovské filozofie na úvod: rodina je základ státu a co je stát? No stát jsme přece my. Zdá se to být osvědčenou a léty prověřenou pravdou, přesto když člověk sleduje způsob, jakým se...
Jeskyně zapomenutých snů / Záhady tohoto a jiných světů
Jeskyně zapomenutých snů /...   #78 kritika Lucie Česálková
Stalo se, že filmař vešel do jeskyně. Věděl zhruba, proč tam jde, i co ho tam čeká. Vstoupil tedy – a užasl. Užasl a s úžasem se také spokojil. Měl však štěstí a k tomu i jeden dobrý nápad....
Alois Nebel / Prázdnota a strnulost v bílém potoce
Alois Nebel / Prázdnota a...   #78 kritika Daniel Řehák
Mlžno, jesenické chmury a krásy pařících se hvozdů, siluety nádraží a písně lokomotiv, černobílé meditace nad deštěm mezi pahýly polomů a pestře sivé přebaly starých jízdních řádů...
Super 8 / Kritika čistého talentu
Super 8 / Kritika čistého...   #78 kritika Tomáš Stejskal
Za dávných časů, před příchodem blockbusteru, se zrodil talent – muž, který zrušil rozdíl mezi dětským filmem a filmem pro dospělé. Jeho výjimečný cit pro atmosféru a pro práci s obrazem i...
Turínský kůň / Bélova poslední černá káva
Turínský kůň / Bélova...   #77 kritika Viktor Palák
„Pokaždé mám pocit, že natáčíme stále stejný film, jen vždy o malý kousek lépe,“ řekl před časem Béla Tarr a nutno říci, že tento výrok dokonale sedí především na jeho poslední snímek...
Jana Eyrová / Tahle země není pro Janičku
Jana Eyrová / Tahle země...   #77 kritika Eliška Děcká
Knižní román Charlotte Brontëové Jana Eyrová se již dočkal mnoha různorodých filmových a televizních zpracování. Od děsivého Frankensteina/Rochestera v podání Orsona Wellese (1944), z jehož...
Jmenuji se Oliver Tate / Provinilá rozkoš cinefilie
Jmenuji se Oliver Tate /...   #77 kritika Tomáš Stejskal
Mám rád krátký film Jeana-Pierra Jeuneta Things I Like and Things I don’t Like. Nemám rád Amélii z Montmartru. Líbí se mi snímky Wese Andersona. Nesnáším, když se někdo snaží předstírat, že...
Drive / Skutečný hrdina a volání noci
Drive / Skutečný hrdina a...   #77 kritika Vít Schmarc
Brutální pohanský obřad Valhalla Rising narazil povětšinou na divácké i kritické odmítnutí, zatímco aktuální snímek režiséra Nicolase Windinga Refna Drive sbírá úspěchy, kam se jen podívá....
Zrození planety opic / Opice jsou taky jenom lidi
Zrození planety opic / Opice...   #77 kritika Antonín Tesař
Historie ovládnutí Země druhem inteligentních opů je velkým příběhem v pozadí původní Planety opic Franklina J. Schaffnera, který má podněcovat diváckou fantazii a završit moralistické vyznění...
Life in a day / Nasdílej mi, co máš rád, a já ti povím pravdu o životě
Life in a day / Nasdílej mi,...   #77 kritika Lucie Česálková
V současné kinematografii bychom jen těžko hledali jiný film, pro jehož vznik, výslednou podobu, ale i divácké přijetí a kritické zhodnocení by byla natolik zásadní produkční historie a koncepce,...
Kůže, kterou nosím / Almodóvar si hraje sám se sebou
Kůže, kterou nosím /...   #77 kritika Michal Procházka
Nový film Pedra Almodóvara, jenž putuje po svém uvedení v letošní canneské soutěži a poté v Karlových Varech i do naší distribuce, není snadným soustem ani pro jeho skalní fanoušky. Snímek...
Zvuk hluku / Svazující pravidla sonické revolty
Zvuk hluku / Svazující...   #76 kritika Vít Schmarc
Krátký film dlouholetých přátel Johannese Stjärne Nilssona a Oly Simonssona Music For One Apartment and Six Drummers (2001) byl vystavěn kolem geniálně jednoduchého nápadu. Šestičlenná parta...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #111

#111

červen 2017



RUBRIKY

anketa (22) / český film (62) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (117) / editorial (85) / fenomén (66) / festival (46) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (686) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (561) / objev (3) / pojem (36) / portrét (3) / profil (93) / reflexe (24) / report (91) / rozhovor (148) / scénář (4) / soundtrack (31) / téma (820) / televize (78) / tisková zpráva (1) / událost týdne (177) / video (2) / videoart (16) / videohra (49) / web (37) / zoom (146)