Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
Příběh kmotra / Nejhorší je smrt z vyděšení
Příběh kmotra / Nejhorší...   #90 kritika Jiří Flígl
Nový film režiséra Petra Nikolaeva lze popsat jako ekvivalent vánočního programu České televize – aniž byste ho viděli, předem víte, jaký bude, a pokud se odhodláte ho zhlédnout, vůbec ničím...
Rivalové / Howardova germánská sázka na jistotu
Rivalové / Howardova...   #90 kritika Ivo Michalík
Ron Howard se jen těžko někdy zbaví škodolibé nálepky schopného praktika, kterou do svého portfolia dobrovolně vtiskl účastí na ryze komerčních projektech v posledních letech. Úspěch Rivalů však...
Velká nádhera / O intelektuálech a lidech
Velká nádhera / O...   #90 kritika Tomáš Stejskal
Na začátku Felliniho Říma (1972) prochází jedna z postav kolem torza kamenného sloupu s nápisem „Řím 340 km.“ V úvodní scéně Velké nádhery projíždí kamera kolem žulového obelisku s nápisem...
Gravitace / Ryan volá domů…
Gravitace / Ryan volá...   #90 kritika Šárka Gmiterková
Nejnovější film režiséra Alfonso Cuaróna nade vší pochybnost dokazuje, že naplnit centrální marketingové heslo filmu Vetřelec (1979) „In space, no one can hear you scream“ nevyžaduje zvlášť...
Nepravděpodobná romance / Napospas slovům, hrůzám a bludům
Nepravděpodobná romance /...   #90 kritika Kamila Dolotina
Osobní zpověď jako způsob vyprávění představovala funkční a zajímavou metodu ve Vojnárově dokumentu Cinematerapie, kde jedenáct postav vzešlých z inzerátu České televize ventilovalo svá traumata...
S Bournem v posteli / Liberace!
S Bournem v posteli /...   #89 kritika Antonín Tesař
„Potřeboval jsem vidět Jasona Bourna na Gordonu Gekkovi,“ vtipkuje v jednom rozhovoru Steven Soderbergh o obsazení Matta Damona a Michaela Douglase do hlavních rolí svého nového filmu Liberace! Tato...
2500 tun úžasu / Pacific Rim
2500 tun úžasu / Pacific Rim   #89 kritika Jiří Flígl
Novinka Guillerma del Tora působí v konkurenci soudobých blockbusterů jako anachronismus. Její koncept (nikoli však styl) se totiž podobá spíše produkcím první poloviny osmdesátých let. Zatímco dnes...
Třetí pokus věci sdílet / Před půlnocí
Třetí pokus věci sdílet /...   #89 kritika Táňa Zabloudilová
Pro neobvyklou romanci Před úsvitem z roku 1995 si Richard Linklater vybral dva mladé herce s autorskými ambicemi. Ukázalo se však, že spolupráce tvůrčí trojice má potenciál na víc, než na jeden...
Omalovánky plné paradoxů / Futurologický kongres
Omalovánky plné paradoxů /...   #89 kritika Tomáš Stejskal
Otázka identity hraje v posledních snímcích Ariho Folmana ústřední úlohu, v obou případech navíc ve spojení s vyjadřovacími možnostmi animačních technik a estetiky animovaného filmu. Ve Valčíku...
O hrochovi, surikatě a dostupné zdravotní péči / Elysium
O hrochovi, surikatě a...   #89 kritika Vít Schmarc
V roce 2009 měl tehdy málo známý debutant Neill Blomkamp omezené pole působnosti a byl nucen na jedné „skládce poblíž Johannesburgu“ co nejúsporněji vytvořit mikrosvět, v němž se potkává...
Stařecká montáž orgasmů sopranistek / Donšajni
Stařecká montáž orgasmů...   #89 kritika Ivo Michalík
Letos je to padesát let, co Jiří Menzel natočil studentský film Umřel nám pan Foerster podle povídky Jindřišky Smetanové. Také většina jeho ostatních filmů byla literárními adaptacemi, u...
Příběh odvěkého šílenství / Jasmíniny slzy
Příběh odvěkého...   #89 kritika Kamila Dolotina
Po prozkoumání genia loci evropských metropolí, do nichž byly situovány více či méně nápadité milostné mnohoúhelníky roztáčející vír manželských a osobnostních krizí v jeho předchozích...
Bling Ring: Jako VIPky / Společenstvo luxusu
Bling Ring: Jako VIPky /...   #88 kritika Táňa Zabloudilová
Pátý film Sofie Coppoly The Bling Ring trefně končí písničkou Franka Oceana. „Super rich kids with nothing but loose ends, super rich kids with nothing but fake friends.“ Soundtrack k filmu režisérky,...
Rychle a zběsile 6 / Rodinná pouta s nitro tuningem
Rychle a zběsile 6 /...   #88 kritika Jiří Flígl
Když se před rokem pěly ódy na Avengers, řada kritik a recenzí vyzdvihovala údajnou unikátnost marvelovského filmového seriálu, jehož jednotlivé díly byly provázány cameo rolemi i teaserovými...
Rozkoš v oblacích / Kopulací proti smrti
Rozkoš v oblacích /...   #88 kritika Kamila Dolotina
Nová komedie Pedra Almodóvara Rozkoš v oblacích přináší koktejl režisérových emblematických motivů: nezřízenou lačnost, zběsile zašmodrchané vztahy i zamýšlenou vraždu. A také podmanivé...
Star Trek: Do temnoty / Temnota plná odlesků
Star Trek: Do temnoty /...   #88 kritika Vít Schmarc
Alternativní osudy posádky kapitána Jamese T. Kirka, odstartované v roce 2009 řízným akčním znovuzrozením filmového Star Treku seriálovým specialistou J. J. Abramsem, slibovaly v sequelu namířit...
Mekong Hotel / Hotel, řeka a kytara
Mekong Hotel / Hotel, řeka a...   #88 kritika Antonín Tesař
Ačkoli bývá Mekong Hotel označován za jakousi nezávaznou bokovku Apichatponga Weerasethakula, dá se na něj dívat i jako na dosud nejsubtilnější ztvárnění témat a postupů, které se kontinuálně...
No / Demokracie jako jingle
No / Demokracie jako jingle   #88 kritika Tomáš Stejskal
Poslední tři snímky Pabla Larraína tvoří ucelenou trilogii, věnující se největšímu traumatu Chile, Pinochetově diktatuře. Přesto jen těžko najít větší kontrast než mezi oběma posledními...
Muž z oceli / Nejhlasitější pohádka ve vesmíru
Muž z oceli /...   #88 kritika Daniel Řehák
Režisér a producent Christopher Nolan získal v Hollywoodu pověst garanta filmařské i řemeslné kvality, která nachází stejně přívětivou odezvu u diváků i kritiky. Není tedy divu, že studio Warner...
Jen Bůh odpouští / Nanicovatý střep v postmoderní mozaice
Jen Bůh odpouští /...   #88 kritika Ondřej Pavlík
Nicolas Winding Refn bývá opakovaně kárán za nekritickou glorifikaci násilné maskulinity. Je však třeba jedním dechem dodat, že dánský provokatér se nikdy pouze neopájí drtivou tělesnou dominancí...
Velký Gatsby / Gatsby?! Jaký GATSBY?
Velký Gatsby / Gatsby?!...   #88 kritika Šárka Gmiterková
Baz Luhrmann rozhodně není režisér, který by rok co rok potřeboval publiku prezentovat své autorské vize. Jeho filmy oddělují zhruba pětileté proluky a v době svého uvedení se každá novinka maskuje...
Post Tenebras Lux / Kdopak se dívá?
Post Tenebras Lux / Kdopak se...   #87 kritika Tomáš Stejskal
Dlouhý hypnotický poslední záběr Reygadasovy prvotiny Japonsko směřuje ke zcela jasnému vyústění. V tom pětiminutovém čekání na závěrečnou mrtvolku (lidskou i kinematografickou) je však...
Pátrání po Sugar Manovi / Limonádová balada o neznámém vykupiteli s kytarou
Pátrání po Sugar Manovi /...   #87 kritika Daniel Řehák
Dokumentární snímek švédského režiséra Malika Bendjelloula si vysloužil díky oscarovému úspěchu velkou diváckou pozornost. Jak se ovšem dá na základě verdiktu Americké filmové akademie...
Spring Breakers / Jarňáky jako stav mysli
Spring Breakers / Jarňáky...   #87 kritika Antonín Tesař
Kontroverze, které na sklonku devadesátých let vyvolala slova „Hit me baby one more time“ v písni Britney Spears, mohla být snadno vyvrácena už jejím videoklipem. Interpreti, kteří refrénu...
Vedlejší účinky / Soderberghova (poslední?) krásná lež
Vedlejší účinky /...   #87 kritika Vít Schmarc
Steven Soderbergh odchází do výslužby. U padesátníka, který právě prožívá jednu z komerčně úspěšnějších etap své kariéry, se to jeví jako podivínství. Ale on vlastně vždy za podivína...
Na dřeň / Pěstí do obličeje
Na dřeň / Pěstí do...   #87 kritika Táňa Zabloudilová
Podle režiséra a scenáristy Jacquesa Audiarda dát člověku pěstí do tváře znamená poznat, jaký opravdu je. Postavy z Audiardových snímků bývají kriminálníci, rváči nebo neotesanci z chudých...
Můj pes Killer / Evropský realismus po slovensky
Můj pes Killer / Evropský...   #87 kritika Tomáš Stejskal
První nesmělé kroky české a slovenské kinematografie na poli festivalového „pozorovatelského realismu“ začínají zanechávat výraznější šlépěje. Tvůrci se opatrně dotýkají mezinárodních...
Lore / Nacistická noční můra
Lore / Nacistická noční...   #87 kritika Ondřej Pavlík
Dětská hra zavede dvě děvčata oděná do barevných nedělních šatů na lesní svah poblíž domova. Jejich rozdováděné skotačení zbrzdí vzduchem poletující popel, který nejprve vypadá neškodně,...
30 minut po půlnoci / Nečekaně úspěšné pátrání
30 minut po půlnoci /...   #86 kritika Juraj Antol
Točit film o stále neuzavřené kauze vždy přináší riziko, že se objeví nová skutečnost či zásadní průlom, který přivede autory na rozcestí, ba dokonce vrátí v úvahách zpět na začátek. 30...
Mistr / Kdo je tady kazatel?
Mistr / Kdo je tady kazatel?   #86 kritika Tomáš Stejskal
Pokřivené, zato však spletité vztahy dominují tvorbě Paula Thomase Andersona stejnou měrou jako ohmatávání iluze jménem americký sen. Už v samotné povaze těchto pout mezi postavami, která nelze...
Maniak / Vraždy v první osobě
Maniak / Vraždy v první...   #86 kritika Antonín Tesař
Konvence tzv. hlediskových záběrů, tedy záběrů, které prezentují subjektivní pohled některé z postav, je v hororu spojovaná především s filmem Pátek třináctého a jeho pokračováními, jež...
Lincoln / Zdrženlivá poéma o demokracii
Lincoln / Zdrženlivá poéma...   #86 kritika Ondřej Pavlík
Lincolna obklopuje hned několik „mýtů“: zvěsti o nadějném oscarovém kandidátovi, lidové báchorky o jeho zdlouhavé a nudné akademičnosti, nařčení z přehnaně ikonografického zpodobení...
Láska / Byt pocitů
Láska / Byt pocitů   #86 kritika Lucie Česálková
Uvedením na valentýnský čtvrtek distribuční společnost Artcam trefně zdvihla rukavici, kterou označením svého posledního, na loňském festivalu v Cannes Zlatou palmou oceněného filmu Láska divákům...
Hon / Děti nelžou, dospělí neodpouštějí
Hon / Děti nelžou,...   #86 kritika Vít Schmarc
Dánský filmař Thomas Vinterberg se po letech ne úplně vydařených experimentů předloni vrátil k žánru rodinného dramatu se snímkem Submarino, který naznačil, že spoluzakladatel hnutí Dogma 95...
Nespoutaný Django / S ideologií v zádech vstříc širokému publiku
Nespoutaný Django /...   #86 kritika Jiří Flígl
O Quentinu Tarantinovi se v souvislosti s jeho tvorbou v novém tisíciletí vžilo tvrzení, že točí filmy, jaké by chtěli sledovat hrdinové jeho raných snímků Gauneři a Pulp Fiction: Historky z...
Hitchcock / Dvakrát Hitchcock, verze 2012
Hitchcock / Dvakrát...   #86 kritika Šárka Gmiterková
Filmová historie se ve své popularizované formě často spokojí s recyklací oblíbených ikonických okamžiků. Jak první filmoví diváci prchali před plátnem, na nějž se promítal Příjezd vlaku...
Frankenweenie: Domácí mazlíček / Elektrizující pes bez náboje
Frankenweenie: Domácí...   #85 kritika Daniel Řehák
Remake, adaptace, přepracování, pokračování, prequel – to jsou ideové zdroje, na nichž stojí značná část současné americké filmové produkce, která je více či méně založená na recyklaci...
Sedm psychopatů / Cinefilie v éře cynismu
Sedm psychopatů / Cinefilie...   #85 kritika Tomáš Stejskal
Divadelní režiséři často dělají okázalé, rádoby vznešené, midcultové, a tudíž úspěšné a uznávané oscarové snímky. Tato praxe spojená s umným parazitováním na nezávislé sféře, která...
Hobit / Neočekávaně dlouhá cesta tam a zase zpátky
Hobit / Neočekávaně...   #85 kritika Antonín Tesař
Plán Petera Jacksona roztáhnout Tolkienova Hobita do tří celovečerních filmů, z nichž první trvá necelé tři hodiny, na první pohled vypadá jako čirá nesoudnost, případně jako průhledná snaha...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #110

#110

duben 2017



RUBRIKY

anketa (21) / český film (62) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (116) / editorial (84) / fenomén (65) / festival (43) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (677) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (540) / objev (3) / pojem (36) / portrét (2) / profil (91) / reflexe (24) / report (89) / rozhovor (147) / scénář (4) / soundtrack (30) / téma (814) / televize (77) / tisková zpráva (1) / událost týdne (171) / video (2) / videoart (16) / videohra (48) / web (36) / zoom (146)