Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
Schmitke / Za devatero krušnými horami
Schmitke / Za devatero...   #101 kritika Tomáš Stejskal
Příznačné pro stav současné české hrané tvorby je, že jakmile se objeví ambicióznější titul poučený světovými trendy, nutí kritiky k nežádoucí, leč nevyhnutelné volbě, zda hodnotit dílo...
Mission: Impossible – Národ grázlů / Pytlácká mise
Mission: Impossible –...   #101 kritika Ondřej Pavlík
Chytlavý podtitul pátého pokračování Mission: Impossible – Národ grázlů opomíjí důležitý význam anglického slovíčka „rogue“ z původního názvu, které v adjektivu značí jedince nebo...
Daleko od hlučícího davu / Feminizace Thomase Hardyho
Daleko od hlučícího davu /...   #101 kritika Martin Šrajer
Nejnovější filmová adaptace klasického románu Thomase Hardyho začíná záběry ženy v kožené jezdecké vestě cválající na koni krajinou. Ještě před tím se jí dostane výsady sdělit v...
Domácí péče / Dobře míněná křeč
Domácí péče / Dobře...   #101 kritika Lucie Česálková
V jedné ze scén Domácí péče vyzve ošetřovatelka svého zaškolovaného asistenta, aby ji pomohl otočit ležící pacientku na druhý bok, slovy „Pomozte mi ji obrátit?“ Asistent se na výzvu začne...
Mallory / Feťačka, co má smůlu na chlapy
Mallory / Feťačka, co má...   #101 kritika Táňa Zabloudilová
Režijní styl Heleny Třeštíkové se od Manželských etud z 80. let nezměnil. S jejím jménem se dnes pojí očekávání chápavého vyzvídání detailů ze života lidí, kteří se často pohybují na...
Amy / Neschopnost odvrátit zrak
Amy / Neschopnost odvrátit...   #101 kritika Šárka Gmiterková
Životopisné dokumentární snímky, slangově také biopics, oscilují mezi dvěma tendencemi. Na jednu stranu vždy zůstávají na hranici obdivné distance, kdy nabízejí bezešvý a důvěrně známý...
Slow West / Jak byl počat Západ
Slow West / Jak byl počat...   #101 kritika Ondřej Pavlík
Když Michael Fassbender na den svlékl uniformu plukovníka Archieho Hicoxe a odskočil si z příprav Hanebných panchartů Quentina Tarantina na natáčení jedenáctiminutového filmu Man on a Motorcycle,...
Iracionální muž / Žvýkání smyslu bytí
Iracionální muž /...   #101 kritika Ivo Michalík
Jestli Allenův film „made in 2015“ Iracionální muž něco rozhodně není, tak právě iracionální. Jedná se o totální sázku na jistotu poptávky vlastního tvůrčího přístupu, která bude navzdory...
Avengers: Age of Ultron / Šest nadpřirozených
Avengers: Age of Ultron /...   #100 kritika Tomáš Stejskal
Ať už si myslíme o prvních Avengers (2012) cokoli, režiséru Jossi Whedonovi se povedlo dostát závazku natočit film s celým kolektivem ústředních hrdinů, což není v americké mainstreamové...
Země zítřka / Tahle země není pro škarohlídy
Země zítřka / Tahle země...   #100 kritika Ondřej Pavlík
„Cyničtí fanboyové nebudou ochotni přiznat, že si Zemi zítřka užili,“ věštil pár dní před premiérou scénárista Damon Lindelof. Narážel tak zjevně na to, že z jeho čerstvé spolupráce s...
Šílený Max: Zběsilá cesta / Zřete jej!
Šílený Max: Zběsilá...   #100 kritika Jiří Flígl
V éře post-bourneovské kinematografie chaosu se akční blockbustery proměnily v překotné mišmaše a nadužívání uměle vyznívajících CGI sekvencí navrátilo akci do pozice zcizující atrakce. Do...
Láska šílená / Rozbitý plán
Láska šílená / Rozbitý...   #100 kritika Matěj Nytra
Snímky Rakušanky Jessicy Hausner v sobě ukrývají jistou zákeřnost. V Lurdech se křesťanské poutní místo nejprve stává dějištěm „zázraku“ uzdravení hlavní hrdinky a následně je s ostrým...
Jimmyho tančírna / Hudbou a tancem proti církvi a kapitalismu
Jimmyho tančírna / Hudbou a...   #100 kritika Martin Šrajer
Ken Loach napříč celou svou filmografií se vzácnou koherencí a různou mírou didaktičnosti vyjadřuje a obhajuje levicová stanoviska. Jimmyho tančírna, podle některých zvěstí Loachův poslední film,...
Slepá / Rozostřené vyprávění
Slepá / Rozostřené...   #100 kritika Michal Baranovič
Loňský režijní debut Eskila Vogta, ověnčený cenou za nejlepší scénář na festivalu v Sundance, je prozatímním vyvrcholením filmové kariéry tohoto norského tvůrce. I když Vogt vystudoval režii,...
V hlubinách / Žánrové přetlaky
V hlubinách / Žánrové...   #100 kritika Antonín Tesař
Ve filmografii norského režiséra Erika Skjoldbjærga vynikají především dva filmy, thriller Insomnia, který se stal předlohou stejnojmenného remaku Christophera Nolana, a dramatizace skutečné události...
Evangelium podle Brabence / Unavený underground
Evangelium podle Brabence /...   #100 kritika Vladimír Tupáček
V posledních letech jako kdyby se roztrhl pytel s filmy, seriály a reportážemi na téma českého undergroundu. Je však nutné konstatovat, že takřka žádné z takto zaměřených děl není schopno...
Píseň moře / Autorská animace pro všechny
Píseň moře / Autorská...   #99 kritika Eliška Děcká
„V případě Písně moře jsem opravdu dělal všechno pro to, abych natočil film, který osloví co nejširší publikum,“ uvádí v oficiálním distribučním rozhovoru irský animátor a režisér Tomm...
Táhni do pekel / Jenišové v noirovém světle
Táhni do pekel / Jenišové...   #99 kritika Ondřej Pavlík
Vznikne-li dokumentárně laděné drama z vyloučené komunity, jako například cenami ověnčená Cesta ven, stylistické prostředky obvykle podporují jeho realistické vyznění. Kamera na sebe příliš...
Fénix / Nemožnost vyhlásit hodinu nula
Fénix / Nemožnost vyhlásit...   #99 kritika Táňa Zabloudilová
„Sotva plynové komory přestaly pracovat, už odpouštíme,“ říká Židovka Lene, která na začátku filmu Christiana Petzolda Fénix přiváží do rozbitého poválečného Berlína svou přítelkyni...
1001 gramů / Nečekaně průměrná gramáž
1001 gramů / Nečekaně...   #99 kritika Ivo Michalík
Bent Hamer naplňuje pradávnou tezi o umělci, který celý život znovu a znovu vytváří jedno a to samé dílo. Především díky množství motivů prostupujících všechny jeho filmy. Málomluvné postavy,...
Vyšší moc / V lavině
Vyšší moc / V lavině   #98 kritika Vít Schmarc
Rok 2014 byl v kariéře Rubena Östlunda přelomový. Filmař, který si podmanil část festivalového publika svými minimalistickými sociologicko-antropologickými pozorováními V moci davu a Play, natočil...
Holub seděl na větvi a...   #99 kritika Matěj Nytra
Divočina / Vypůjčený čas...   #99 kritika Šárka Gmiterková
Americký sniper / Otiskněte...   #99 kritika Martin Šrajer
Ex Machina / Sní androidi o...   #99 kritika Tomáš Stejskal
Whiplash / Bestiální tempo
Whiplash / Bestiální tempo   #98 kritika Kamila Dolotina
Hudební náměty prolínají útlou filmografii Damiena Chazellea až s obsesivní periodicitou. Ze zevrubnějšího pohledu do scenáristické a režisérské tvorby teprve třicetiletého autora vysvítá, že...
Birdman / Bubeník, který neví, kdy ubrat
Birdman / Bubeník, který...   #98 kritika Martin Šrajer
Alejandro González Iñárritu v čtyřoscarovém Birdmanovi sice upustil od zatvrzelé vážnosti a nechronologického síťového vyprávění, na své předchozí filmy nicméně navazuje nucenými...
Kobry a užovky / Hadi se plazí na pódia
Kobry a užovky / Hadi se...   #98 kritika Ivo Michalík
Dlouho nezaznamenal český hraný film krátce po uvedení do kin tolik chvály jako Kobry a užovky. De facto už po novinářských projekcích začaly internetovými databázemi a diskuzními fóry kolovat až...
Bílý bůh / Zvíře v člověku
Bílý bůh / Zvíře v...   #98 kritika Janis Prášil
Přednosti snímku Bílý bůh, vítěze sekce Un Certain regard letošního festivalu v Cannes, není potřeba nijak složitě objevovat. Vizuálně přitažlivý žánrový experiment režiséra Kornéla...
Pestrobarvec petrklíčový / Padesát odstínů motýlích křídel
Pestrobarvec petrklíčový /...   #98 kritika Jiří Blažek
Peter Strickland patří s Benem Wheatleyem (Pole v Anglii), Joem Cornishem (Útok na věžák), Jamesem Watkinsem (Žena v černém) či Ciaranem Foyem (Citadel) do nové generace britských filmařů, kteří se...
Slídil / Kojot bez minulosti
Slídil / Kojot bez minulosti   #98 kritika Antonín Tesař
Podstatnou složkou vyznění Slídila jsou i určité prvky, které ve filmu chybí. Ať už vědomě, či bezděky jsou totiž z tohoto dramatu kritizujícího média a kapitalismus velmi důsledně...
Hacker / Oslnivý monolit na pomezí světů
Hacker / Oslnivý monolit na...   #98 kritika Ondřej Pavlík
Věrohodnost nového filmu Michaela Manna prý ocenili i samotní profesionální hackeři. Očekávání hodnověrně ztvárněných IT procesů ale při sledování snímku spíše škodí. Hacker je v první...
Jupiter vychází / Planeta braku
Jupiter vychází / Planeta...   #98 kritika Tomáš Stejskal
Existují megalomanské filmy jako Ciminova Nebeská brána a umanutí režiséři jako Werner Herzog. Jejich velikášství ale spočívá v extrémních nárocích na kvalitu a preciznost spojených samozřejmě...
Leviatan / Pod nebem satanovým
Leviatan / Pod nebem...   #97 kritika Kamila Dolotina
Prolog Leviatana je neomylnou předzvěstí budoucího děje – statické záběry rozbouřeného moře ohlodávajícího nehostinnou severskou krajinu pod nízkým horizontem výhružně ztěžklých nebes,...
Dva dny, jedna noc / Triumfální prohra
Dva dny, jedna noc /...   #97 kritika Vít Schmarc
Nikdy dřív nebyla sociální determinace hrdinů Jean-Pierra a Luca Dardennových tak jasně zakotvená – časově i situačně. Dělnice Sandra, která se právě vzpamatovala z depresí a chce se vrátit do...
Fénix / Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti
Fénix / Thriller o lidské...   #online kritika Oto Horák
Film Christiana Petzolda Fénix (Německo, 2014), který má u nás premiéru ve čtvrtek 26. února, je prvním dílem tohoto režiséra v české kinodistribuci. Jeho uvedení lze přivítat nejen kvůli...
Interstellar / Neúprosné mizení světů
Interstellar / Neúprosné...   #97 kritika Tomáš Stejskal
Největší a nejambicióznější konstruktér současného Hollywoodu Christopher Nolan vyměnil vnitřní světy Počátku za vnější vesmír a v nekonečných prostorech své nejnovější sci-fi Interstellar...
Zmizení Eleanor Rigbyové / Rodinná tragédie, light verze
Zmizení Eleanor Rigbyové /...   #97 kritika Táňa Zabloudilová
Debut sedmatřicetiletého Newyorčana Neda Bensona, premiérově uvedený letos v Cannes, má neobvyklou podobu. Namísto jednoho filmu se jedná o dva samostatné celovečerní snímky s totožným názvem...
Frank / Kdo nemá masku, není normální
Frank / Kdo nemá masku,...   #97 kritika Jaromír Franta
Předobrazem hlavního „hrdiny bez tváře“ ve filmu Lennyho Abrahamsona Frank byla jevištní persona jménem Frank Sidebottom, kterou v osmdesátých letech ztělesňoval zpěvák a recesista Chris Sievey....

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



RUBRIKY

anketa (22) / český film (68) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (54) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (703) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (597) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (188) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)