Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti / Batman a Superman se (zase) vrací
Batman vs. Superman: Úsvit...   #105 kritika Michal Böhm
Nejzajímavější otázky, které by si mohl nový superhrdinský crossover Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti klást, zazní ve filmu v sestřihu záznamů z televizních debat, kde se načrtnou...
Návštěva / Tváří v tvář člověku
Návštěva / Tváří v...   #106 kritika Janis Prášil
Dánský konceptuální umělec a režisér Michael Madsen se ve svém dokumentu Návštěva ptá představitelů NASA, OSN a odborníků na vesmírnou etiku na to, jak by společnost zareagovala na setkání s...
James White / Být smutný je v pořádku
James White / Být smutný je...   #105 kritika Lucie Česálková
James White je celovečerním režijním debutem producenta Joshe Monda, jehož nezávislá společnost Borderline Films na festivalu Sundance (ale i v Cannes) pravidelně boduje s filmy tematizujícími bezradnou...
Revenant: Zmrtvýchvstání / Oscara, nebo život
Revenant: Zmrtvýchvstání /...   #104 kritika Martin Šrajer
Alejandro González Iñárritu se postupně stává odborníkem na umělé vytváření událostí zasluhujících mediální pozornost a mnoho Oscarů. Zatímco předloňský Birdman svou marketingovou kampaň...
Ave, Caesar! / Engels, který štěká
Ave, Caesar! / Engels, který...   #105 kritika Martin Mišúr
Bratři Coenové ve svých filmech dodržují řadu nepsaných autorských zákonitostí. Jejich snímky prozrazují obeznámenost s žánry nebo cykly (nejen) klasického Hollywoodu, umí potěšit příznivce...
Saulův syn / Holocaust na výbornou
Saulův syn / Holocaust na...   #104 kritika Jan Kolář
Ještě předtím, než Paul Celan svoji básnickou reflexi osvětimské zkušenosti přestal veřejně předčítat a odmítl ji zařazovat do výborů vlastních veršů, snažil se dlouho a úporně bránit...
Saulův syn / Dřeň industrializované genocidy
Saulův syn / Dřeň...   #104 kritika Kamila Dolotina
Svěže jarní zeleň, ptačí zpěv, který vzápětí přeruší hvizd dozorecké píšťalky, do rozostřeného obrazu vchází zmechanizovaně rázným krokem Saul. Příběh, do nějž nás zavede, bude...
Osm hrozných / Lekce dějin jako krvavých žánrových obrazů
Osm hrozných / Lekce dějin...   #104 kritika Michal Baranovič
Podle francouzského filozofa Jeana Baudrillarda se současná společnost potýká s problémem mizení reality, jež je postupně překrývána a nahrazovaná jejími reálnějšími reprezentacemi. Vytrácení...
Sázka na nejistotu / Čekání na ekonomický armagedon
Sázka na nejistotu /...   #104 kritika Ondřej Pavlík
Dokudramata, tedy fikční filmy podle skutečných událostí stylizované na pomezí hraného filmu a dokumentu, se pravidelně stávají oběťmi zjednodušujících soudů, jejichž hlavním kritériem je...
Every Thing Will Be Fine / Něco je špatně
Every Thing Will Be Fine /...   #102 zoom Michal Hogenauer
První scéna nejnovějšího snímku Wima Wenderse Every Thing Will Be Fine je mimořádně silná. Ambiciózní spisovatel Tomas (James Franco) se vrací za přítelkyní autem zasněženou quebeckou krajinou....
Neutečeš
Neutečeš   #103 dvd Matěj Nytra
Letos dvaačtyřicetiletý americký filmař David Robert Mitchell se v minulé sezóně vrátil do canneské sekce Týden kritiky s děsivou novinkou Neutečeš (It Follows). Teprve druhý snímek autora se záhy...
Joy / Ekonomie dotyku
Joy / Ekonomie dotyku   #104 kritika Šárka Gmiterková
Novinka Davida O. Russella Joy se obrací k tradici jednoho pozapomenutého žánru klasického Hollywoodu, totiž k ženského filmu. Odkaz žensky vstřícných děl, ať už z 30. a 40. let 20. století nebo...
Rodinný film / Značka Evropa
Rodinný film / Značka Evropa   #104 kritika Antonín Tesař
Domácí filmová kritika za posledních pár let vytvořila poptávku po českých filmech, které lze poměřovat se zahraničními snímky uváděnými na prestižních filmových festivalech. Loni vzniklo...
Poklad / Dobrodružství uzamčené v knihách
Poklad / Dobrodružství...   #104 kritika Michal Böhm
Rumunská režisérská hvězda festivalu v Cannes, Corneliu Porumboiu, ve svých filmech s velkou zálibou rozkládá populární žánry na prvočinitele a rekonstruuje je v absurdní komediální inverze sebe...
Dánská dívka / Líbivý transsexuální akademismus
Dánská dívka / Líbivý...   #104 kritika Ivo Michalík
Základní potíž děl spadajících do queer škatulky spočívá v tom, že zdaleka ne všechna dokáží zaujmout i nad rámec stále svým způsobem provokativního tématu. Nový film Toma Hoopera Dánská...
O patro níž / Manžel, otec, pejskař a vrah
O patro níž / Manžel,...   #103 kritika Kamila Dolotina
„Je to svinstvo,“ komentuje Sandu vraždu sousedky, „ale jak se říká, patří to k životu“ dodává vyšetřovatel. Stejný bonmot charakterizuje i morální poklesek hlavního hrdiny, který v...
Ejzenštejn v Guanajuatu / Fucking and dying in Mexico
Ejzenštejn v Guanajuatu /...   #103 kritika Martin Šrajer
„A large amount of cinema is about fucking and dying.“ Těmito lakonickými slovy vyjádřil Peter Greenaway své přesvědčení, že dvěma hybnými silami kinematografie jsou sex a smrt. A kolem těchto dvou...
Oheň na moři / Lekce z periferie
Oheň na moři / Lekce z...   #104 kritika Pavel Sladký
Italský portrétista komunit z geografických i společenských okrajů Gianfranco Rosi se postaral o první velkou filmovou událost letošního roku. Jeho snímek Oheň na moři (Fuocoammare) zachycující...
Láska z Khon Kaen / Pod přívětivým úsměvem
Láska z Khon Kaen / Pod...   #103 kritika Sylva Poláková
Pro přívětivost a uvolněnost, které jsou charakteristické pro thajskou kulturu, mají samotní Thajci speciální výraz kwan sabai. Filmy Apichatponga Weerasethakula ale ukazují, že tato uvolněná...
Most špionů / Právník, který přišel do chladu
Most špionů / Právník,...   #103 kritika Antonín Tesař
Když Steven Spielberg při natáčení svého nového filmu Most špionů navštívil skutečnou rodinu amerického právníka Jamese Donovana, o kterém snímek vypráví, zjistil, že nebyl první, kdo měl v...
Hunger Games: Síla vzdoru 2. část / Katniss, bohyně plodnosti
Hunger Games: Síla vzdoru 2....   #103 kritika Šárka Gmiterková
Závěrečný díl filmové tetralogie Hunger Games stvrzuje rozkolísanost celé série . Druhá část cyklu s podtitulem Vražedná pomsta pouze zlehka variovala ustavující snímek násobením již známých...
Spectre / Přízraky bondovských hraček
Spectre / Přízraky...   #103 kritika Ondřej Pavlík
V krátkém intermezzu na ztrouchnivělé vlakové stanici uprostřed marocké pouště čekají James Bond a Madeleine Swann na to, co se bude dít dál. Když na horizontu konečně vyvstane obrys...
Berani / Rohaté děti přírody
Berani / Rohaté děti...   #103 kritika Ivo Michalík
Mezi nejdiskutovanější střípky programu loňského karlovarského festivalu patřily dvě islandská komediální dramata. Vedle snímku Dagura Káriho Fúsi to byl také držitel hlavní ceny sekce Un Certain...
Love / Smutek sexuálního maniaka
Love / Smutek sexuálního...   #102 kritika Michal Böhm
Vypravěč a hrdina filmu Love, student filmové režie Murphy, v jedné scéně říká, že jeho největším snem je „natočit film, který opravdově zachycuje sentimentální sexualitu.“ Samotná novinka...
Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních
Steve Jobs / (Sebe)prezentace...   #103 kritika Jan Kolář
Ze všech zúčastněných tvůrců se na výsledné podobě filmu Steve Jobs projevuje nejvýrazněji rukopis jeho scenáristy Aarona Sorkina. Původně náhodná zakázka, kterou přijal od Universal Pictures, se...
Tři vzpomínky / Přibarvení ztraceného času
Tři vzpomínky /...   #103 kritika Matěj Nytra
Paměť dovede mást. Podoba minulosti se pod nánosem času, z odstupu idealizuje, až nelze snadno rozlišit, co je a byla realita a v čem se nová barvitá verze liší. Ze stop a střípků vzpomínek se při...
Star Wars: Síla se probouzí / Nejlepší z možných předalekých galaxií
Star Wars: Síla se probouzí...   #103 kritika Daniel Řehák
Když uváděl na jaře roku 1977 režisér a scenárista George Lucas poprvé Star Wars, tehdy ještě bez podtitulu Epizoda IV: Nová naděje, vstupoval do společenské atmosféry unavené válečnými dramaty...
Dheepan / Obrazy k neuvěření
Dheepan / Obrazy k...   #102 kritika Jan Kolář
Je trochu paradoxní, že letošní Zlatou palmu – stereotypně považovanou za nejprestižnější ocenění, jehož lze v rámci autorské kinematografie dosáhnout – získal právě Dheepan. V Audiardově...
Mládí / Krásná prázdnota
Mládí / Krásná prázdnota   #102 kritika Martin Šrajer
Druhý anglicky mluvený film italského auteura Paola Sorrentina (po road movie Tady to musí být, 2011) je plný nečekaných setkání. K jednomu z nich, jež je nám zprostředkováno pouze slovně, mělo...
Muž na laně / Nostalgie po ztracené dominantě
Muž na laně / Nostalgie po...   #102 kritika Šárka Gmiterková
Existuje řada filmů, které se přímo vyrovnávají s teroristickými útoky na dvě věže Světového obchodního centra (WTC). Daleko podnětnější reflexi této události ale můžeme najít ve snímcích,...
The Program: Pád legendy / Americká tragédie
The Program: Pád legendy /...   #102 kritika Michal Baranovič
Na začátku The Program: Pád legendy vidíme Lance Armstronga, jak se na kole žene prázdnou horskou silnicí. Podle jeho hlasu, který scénu komentuje mimo obraz, nejde o to, že by měl víc talentu než...
Marťan / Průtokový ohřívač cizích nápadů
Marťan / Průtokový...   #102 kritika Ondřej Pavlík
Nepsané pravidlo filmové publicistiky, které však zásadně utváří její ideologii, velí: režisér je autorskou osobností číslo jedna. Zvlášť u tak renomovaného tvůrce, jakým je Ridley Scott, se...
Ztraceni v Mnichově / Hra na zradu
Ztraceni v Mnichově / Hra na...   #102 kritika Antonín Tesař
Už když v úvodních titulcích Ztraceni v Mnichově vidíme nápis „Film Petra Zelenky a jeho přátel“, můžeme mít pocit, že se tu ohlašuje pozapomenutá minulost. Zelenka je tvůrce spojený s...
Aferim! / Stopaři romských otroků
Aferim! / Stopaři romských...   #102 kritika Jiří Blažek
Nezávislá koprodukce, auteurský přístup, realisticky pojaté vyprávění, strohá mizanscéna, regionální společensko-kritická výpověď – na první zdání je Aferim! rumunského režiséra Radu...
Koza / Zakletý kruh bídy
Koza / Zakletý kruh bídy   #102 kritika Michal Škamla
V zemi, která se už dlouhé roky brodí ve finančních problémech v téměř každém odvětví, je vždy vhodné, když tvůrce jakéhokoli produktu závislého na podpoře státu nemá zbytečné iluze či...
Marguerite / Falešně zpívající mučednice
Marguerite / Falešně...   #102 kritika Ivo Michalík
Když Xavier Giannoli v pouhých 26 letech získal v Cannes Zlatou palmu za nejlepší krátkometrážní snímek L'interview, především francouzská kritika mu obratem věstila zářivou budoucnost. Jeho...
Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina
Sní androidi o erotických...   #99 kritika Tomáš Stejskal
Oba filmy, které spisovatel a scenárista Alex Garland vytvořil v tandemu s Dannym Boylem, se pohybují na hraně populárních žánrů, do jejichž brakového podhoubí se snaží dostat ambicióznější...
Otiskněte legendu / Americký sniper
Otiskněte legendu /...   #99 kritika Martin Šrajer
Volná adaptace pamětí Chrise Kylea, jenž se označoval za nejsmrtonosnějšího snipera amerických dějin, je s americkými tržbami přes 340 milionů dolarů nejvýdělečnějším snímkem Clinta Eastwooda....
Přívětivá beznaděj existence / Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě
Přívětivá beznaděj...   #99 kritika Matěj Nytra
Melancholická trilogie Roye Anderssona představuje v posledních patnácti filmových letech ojedinělý, autorsky „upracovaný“ výkon – čisté gesto mistra, jež svou ambicí navazuje na tradici...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #113

#113

říjen 2017



RUBRIKY

anketa (22) / český film (68) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (119) / editorial (87) / fenomén (67) / festival (54) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (109) / komiks (10) / kritika (703) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (597) / objev (3) / pojem (36) / portrét (4) / profil (95) / reflexe (24) / report (94) / rozhovor (150) / scénář (4) / soundtrack (34) / téma (831) / televize (83) / tisková zpráva (1) / událost týdne (188) / video (2) / videoart (16) / videohra (51) / web (39) / zoom (148)