Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
Star Wars: Síla se probouzí / Nejlepší z možných předalekých galaxií
Star Wars: Síla se probouzí...   #103 kritika Daniel Řehák
Když uváděl na jaře roku 1977 režisér a scenárista George Lucas poprvé Star Wars, tehdy ještě bez podtitulu Epizoda IV: Nová naděje, vstupoval do společenské atmosféry unavené válečnými dramaty...
Dheepan / Obrazy k neuvěření
Dheepan / Obrazy k...   #102 kritika Jan Kolář
Je trochu paradoxní, že letošní Zlatou palmu – stereotypně považovanou za nejprestižnější ocenění, jehož lze v rámci autorské kinematografie dosáhnout – získal právě Dheepan. V Audiardově...
Mládí / Krásná prázdnota
Mládí / Krásná prázdnota   #102 kritika Martin Šrajer
Druhý anglicky mluvený film italského auteura Paola Sorrentina (po road movie Tady to musí být, 2011) je plný nečekaných setkání. K jednomu z nich, jež je nám zprostředkováno pouze slovně, mělo...
Muž na laně / Nostalgie po ztracené dominantě
Muž na laně / Nostalgie po...   #102 kritika Šárka Gmiterková
Existuje řada filmů, které se přímo vyrovnávají s teroristickými útoky na dvě věže Světového obchodního centra (WTC). Daleko podnětnější reflexi této události ale můžeme najít ve snímcích,...
The Program: Pád legendy / Americká tragédie
The Program: Pád legendy /...   #102 kritika Michal Baranovič
Na začátku The Program: Pád legendy vidíme Lance Armstronga, jak se na kole žene prázdnou horskou silnicí. Podle jeho hlasu, který scénu komentuje mimo obraz, nejde o to, že by měl víc talentu než...
Marťan / Průtokový ohřívač cizích nápadů
Marťan / Průtokový...   #102 kritika Ondřej Pavlík
Nepsané pravidlo filmové publicistiky, které však zásadně utváří její ideologii, velí: režisér je autorskou osobností číslo jedna. Zvlášť u tak renomovaného tvůrce, jakým je Ridley Scott, se...
Ztraceni v Mnichově / Hra na zradu
Ztraceni v Mnichově / Hra na...   #102 kritika Antonín Tesař
Už když v úvodních titulcích Ztraceni v Mnichově vidíme nápis „Film Petra Zelenky a jeho přátel“, můžeme mít pocit, že se tu ohlašuje pozapomenutá minulost. Zelenka je tvůrce spojený s...
Aferim! / Stopaři romských otroků
Aferim! / Stopaři romských...   #102 kritika Jiří Blažek
Nezávislá koprodukce, auteurský přístup, realisticky pojaté vyprávění, strohá mizanscéna, regionální společensko-kritická výpověď – na první zdání je Aferim! rumunského režiséra Radu...
Koza / Zakletý kruh bídy
Koza / Zakletý kruh bídy   #102 kritika Michal Škamla
V zemi, která se už dlouhé roky brodí ve finančních problémech v téměř každém odvětví, je vždy vhodné, když tvůrce jakéhokoli produktu závislého na podpoře státu nemá zbytečné iluze či...
Marguerite / Falešně zpívající mučednice
Marguerite / Falešně...   #102 kritika Ivo Michalík
Když Xavier Giannoli v pouhých 26 letech získal v Cannes Zlatou palmu za nejlepší krátkometrážní snímek L'interview, především francouzská kritika mu obratem věstila zářivou budoucnost. Jeho...
Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina
Sní androidi o erotických...   #99 kritika Tomáš Stejskal
Oba filmy, které spisovatel a scenárista Alex Garland vytvořil v tandemu s Dannym Boylem, se pohybují na hraně populárních žánrů, do jejichž brakového podhoubí se snaží dostat ambicióznější...
Otiskněte legendu / Americký sniper
Otiskněte legendu /...   #99 kritika Martin Šrajer
Volná adaptace pamětí Chrise Kylea, jenž se označoval za nejsmrtonosnějšího snipera amerických dějin, je s americkými tržbami přes 340 milionů dolarů nejvýdělečnějším snímkem Clinta Eastwooda....
Přívětivá beznaděj existence / Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě
Přívětivá beznaděj...   #99 kritika Matěj Nytra
Melancholická trilogie Roye Anderssona představuje v posledních patnácti filmových letech ojedinělý, autorsky „upracovaný“ výkon – čisté gesto mistra, jež svou ambicí navazuje na tradici...
Schmitke / Za devatero krušnými horami
Schmitke / Za devatero...   #101 kritika Tomáš Stejskal
Příznačné pro stav současné české hrané tvorby je, že jakmile se objeví ambicióznější titul poučený světovými trendy, nutí kritiky k nežádoucí, leč nevyhnutelné volbě, zda hodnotit dílo...
Mission: Impossible – Národ grázlů / Pytlácká mise
Mission: Impossible –...   #101 kritika Ondřej Pavlík
Chytlavý podtitul pátého pokračování Mission: Impossible – Národ grázlů opomíjí důležitý význam anglického slovíčka „rogue“ z původního názvu, které v adjektivu značí jedince nebo...
Daleko od hlučícího davu / Feminizace Thomase Hardyho
Daleko od hlučícího davu /...   #101 kritika Martin Šrajer
Nejnovější filmová adaptace klasického románu Thomase Hardyho začíná záběry ženy v kožené jezdecké vestě cválající na koni krajinou. Ještě před tím se jí dostane výsady sdělit v...
Domácí péče / Dobře míněná křeč
Domácí péče / Dobře...   #101 kritika Lucie Česálková
V jedné ze scén Domácí péče vyzve ošetřovatelka svého zaškolovaného asistenta, aby ji pomohl otočit ležící pacientku na druhý bok, slovy „Pomozte mi ji obrátit?“ Asistent se na výzvu začne...
Mallory / Feťačka, co má smůlu na chlapy
Mallory / Feťačka, co má...   #101 kritika Táňa Zabloudilová
Režijní styl Heleny Třeštíkové se od Manželských etud z 80. let nezměnil. S jejím jménem se dnes pojí očekávání chápavého vyzvídání detailů ze života lidí, kteří se často pohybují na...
Amy / Neschopnost odvrátit zrak
Amy / Neschopnost odvrátit...   #101 kritika Šárka Gmiterková
Životopisné dokumentární snímky, slangově také biopics, oscilují mezi dvěma tendencemi. Na jednu stranu vždy zůstávají na hranici obdivné distance, kdy nabízejí bezešvý a důvěrně známý...
Slow West / Jak byl počat Západ
Slow West / Jak byl počat...   #101 kritika Ondřej Pavlík
Když Michael Fassbender na den svlékl uniformu plukovníka Archieho Hicoxe a odskočil si z příprav Hanebných panchartů Quentina Tarantina na natáčení jedenáctiminutového filmu Man on a Motorcycle,...
Iracionální muž / Žvýkání smyslu bytí
Iracionální muž /...   #101 kritika Ivo Michalík
Jestli Allenův film „made in 2015“ Iracionální muž něco rozhodně není, tak právě iracionální. Jedná se o totální sázku na jistotu poptávky vlastního tvůrčího přístupu, která bude navzdory...
Avengers: Age of Ultron / Šest nadpřirozených
Avengers: Age of Ultron /...   #100 kritika Tomáš Stejskal
Ať už si myslíme o prvních Avengers (2012) cokoli, režiséru Jossi Whedonovi se povedlo dostát závazku natočit film s celým kolektivem ústředních hrdinů, což není v americké mainstreamové...
Země zítřka / Tahle země není pro škarohlídy
Země zítřka / Tahle země...   #100 kritika Ondřej Pavlík
„Cyničtí fanboyové nebudou ochotni přiznat, že si Zemi zítřka užili,“ věštil pár dní před premiérou scénárista Damon Lindelof. Narážel tak zjevně na to, že z jeho čerstvé spolupráce s...
Šílený Max: Zběsilá cesta / Zřete jej!
Šílený Max: Zběsilá...   #100 kritika Jiří Flígl
V éře post-bourneovské kinematografie chaosu se akční blockbustery proměnily v překotné mišmaše a nadužívání uměle vyznívajících CGI sekvencí navrátilo akci do pozice zcizující atrakce. Do...
Láska šílená / Rozbitý plán
Láska šílená / Rozbitý...   #100 kritika Matěj Nytra
Snímky Rakušanky Jessicy Hausner v sobě ukrývají jistou zákeřnost. V Lurdech se křesťanské poutní místo nejprve stává dějištěm „zázraku“ uzdravení hlavní hrdinky a následně je s ostrým...
Jimmyho tančírna / Hudbou a tancem proti církvi a kapitalismu
Jimmyho tančírna / Hudbou a...   #100 kritika Martin Šrajer
Ken Loach napříč celou svou filmografií se vzácnou koherencí a různou mírou didaktičnosti vyjadřuje a obhajuje levicová stanoviska. Jimmyho tančírna, podle některých zvěstí Loachův poslední film,...
Slepá / Rozostřené vyprávění
Slepá / Rozostřené...   #100 kritika Michal Baranovič
Loňský režijní debut Eskila Vogta, ověnčený cenou za nejlepší scénář na festivalu v Sundance, je prozatímním vyvrcholením filmové kariéry tohoto norského tvůrce. I když Vogt vystudoval režii,...
V hlubinách / Žánrové přetlaky
V hlubinách / Žánrové...   #100 kritika Antonín Tesař
Ve filmografii norského režiséra Erika Skjoldbjærga vynikají především dva filmy, thriller Insomnia, který se stal předlohou stejnojmenného remaku Christophera Nolana, a dramatizace skutečné události...
Evangelium podle Brabence / Unavený underground
Evangelium podle Brabence /...   #100 kritika Vladimír Tupáček
V posledních letech jako kdyby se roztrhl pytel s filmy, seriály a reportážemi na téma českého undergroundu. Je však nutné konstatovat, že takřka žádné z takto zaměřených děl není schopno...
Píseň moře / Autorská animace pro všechny
Píseň moře / Autorská...   #99 kritika Eliška Děcká
„V případě Písně moře jsem opravdu dělal všechno pro to, abych natočil film, který osloví co nejširší publikum,“ uvádí v oficiálním distribučním rozhovoru irský animátor a režisér Tomm...
Táhni do pekel / Jenišové v noirovém světle
Táhni do pekel / Jenišové...   #99 kritika Ondřej Pavlík
Vznikne-li dokumentárně laděné drama z vyloučené komunity, jako například cenami ověnčená Cesta ven, stylistické prostředky obvykle podporují jeho realistické vyznění. Kamera na sebe příliš...
Fénix / Nemožnost vyhlásit hodinu nula
Fénix / Nemožnost vyhlásit...   #99 kritika Táňa Zabloudilová
„Sotva plynové komory přestaly pracovat, už odpouštíme,“ říká Židovka Lene, která na začátku filmu Christiana Petzolda Fénix přiváží do rozbitého poválečného Berlína svou přítelkyni...
1001 gramů / Nečekaně průměrná gramáž
1001 gramů / Nečekaně...   #99 kritika Ivo Michalík
Bent Hamer naplňuje pradávnou tezi o umělci, který celý život znovu a znovu vytváří jedno a to samé dílo. Především díky množství motivů prostupujících všechny jeho filmy. Málomluvné postavy,...
Vyšší moc / V lavině
Vyšší moc / V lavině   #98 kritika Vít Schmarc
Rok 2014 byl v kariéře Rubena Östlunda přelomový. Filmař, který si podmanil část festivalového publika svými minimalistickými sociologicko-antropologickými pozorováními V moci davu a Play, natočil...
Holub seděl na větvi a...   #99 kritika Matěj Nytra
Divočina / Vypůjčený čas...   #99 kritika Šárka Gmiterková
Americký sniper / Otiskněte...   #99 kritika Martin Šrajer
Ex Machina / Sní androidi o...   #99 kritika Tomáš Stejskal
Whiplash / Bestiální tempo
Whiplash / Bestiální tempo   #98 kritika Kamila Dolotina
Hudební náměty prolínají útlou filmografii Damiena Chazellea až s obsesivní periodicitou. Ze zevrubnějšího pohledu do scenáristické a režisérské tvorby teprve třicetiletého autora vysvítá, že...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #110

#110

duben 2017



RUBRIKY

anketa (21) / český film (62) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (116) / editorial (84) / fenomén (65) / festival (43) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (677) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (540) / objev (3) / pojem (36) / portrét (2) / profil (91) / reflexe (24) / report (89) / rozhovor (147) / scénář (4) / soundtrack (30) / téma (814) / televize (77) / tisková zpráva (1) / událost týdne (171) / video (2) / videoart (16) / videohra (48) / web (36) / zoom (146)