Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Články z rubriky kritika

     
Oheň na moři / Lekce z periferie
Oheň na moři / Lekce z...   #104 kritika Pavel Sladký
Italský portrétista komunit z geografických i společenských okrajů Gianfranco Rosi se postaral o první velkou filmovou událost letošního roku. Jeho snímek Oheň na moři (Fuocoammare) zachycující...
Láska z Khon Kaen / Pod přívětivým úsměvem
Láska z Khon Kaen / Pod...   #103 kritika Sylva Poláková
Pro přívětivost a uvolněnost, které jsou charakteristické pro thajskou kulturu, mají samotní Thajci speciální výraz kwan sabai. Filmy Apichatponga Weerasethakula ale ukazují, že tato uvolněná...
Most špionů / Právník, který přišel do chladu
Most špionů / Právník,...   #103 kritika Antonín Tesař
Když Steven Spielberg při natáčení svého nového filmu Most špionů navštívil skutečnou rodinu amerického právníka Jamese Donovana, o kterém snímek vypráví, zjistil, že nebyl první, kdo měl v...
Hunger Games: Síla vzdoru 2. část / Katniss, bohyně plodnosti
Hunger Games: Síla vzdoru 2....   #103 kritika Šárka Gmiterková
Závěrečný díl filmové tetralogie Hunger Games stvrzuje rozkolísanost celé série . Druhá část cyklu s podtitulem Vražedná pomsta pouze zlehka variovala ustavující snímek násobením již známých...
Spectre / Přízraky bondovských hraček
Spectre / Přízraky...   #103 kritika Ondřej Pavlík
V krátkém intermezzu na ztrouchnivělé vlakové stanici uprostřed marocké pouště čekají James Bond a Madeleine Swann na to, co se bude dít dál. Když na horizontu konečně vyvstane obrys...
Berani / Rohaté děti přírody
Berani / Rohaté děti...   #103 kritika Ivo Michalík
Mezi nejdiskutovanější střípky programu loňského karlovarského festivalu patřily dvě islandská komediální dramata. Vedle snímku Dagura Káriho Fúsi to byl také držitel hlavní ceny sekce Un Certain...
Love / Smutek sexuálního maniaka
Love / Smutek sexuálního...   #102 kritika Michal Böhm
Vypravěč a hrdina filmu Love, student filmové režie Murphy, v jedné scéně říká, že jeho největším snem je „natočit film, který opravdově zachycuje sentimentální sexualitu.“ Samotná novinka...
Steve Jobs / (Sebe)prezentace ve třech jednáních
Steve Jobs / (Sebe)prezentace...   #103 kritika Jan Kolář
Ze všech zúčastněných tvůrců se na výsledné podobě filmu Steve Jobs projevuje nejvýrazněji rukopis jeho scenáristy Aarona Sorkina. Původně náhodná zakázka, kterou přijal od Universal Pictures, se...
Tři vzpomínky / Přibarvení ztraceného času
Tři vzpomínky /...   #103 kritika Matěj Nytra
Paměť dovede mást. Podoba minulosti se pod nánosem času, z odstupu idealizuje, až nelze snadno rozlišit, co je a byla realita a v čem se nová barvitá verze liší. Ze stop a střípků vzpomínek se při...
Star Wars: Síla se probouzí / Nejlepší z možných předalekých galaxií
Star Wars: Síla se probouzí...   #103 kritika Daniel Řehák
Když uváděl na jaře roku 1977 režisér a scenárista George Lucas poprvé Star Wars, tehdy ještě bez podtitulu Epizoda IV: Nová naděje, vstupoval do společenské atmosféry unavené válečnými dramaty...
Dheepan / Obrazy k neuvěření
Dheepan / Obrazy k...   #102 kritika Jan Kolář
Je trochu paradoxní, že letošní Zlatou palmu – stereotypně považovanou za nejprestižnější ocenění, jehož lze v rámci autorské kinematografie dosáhnout – získal právě Dheepan. V Audiardově...
Mládí / Krásná prázdnota
Mládí / Krásná prázdnota   #102 kritika Martin Šrajer
Druhý anglicky mluvený film italského auteura Paola Sorrentina (po road movie Tady to musí být, 2011) je plný nečekaných setkání. K jednomu z nich, jež je nám zprostředkováno pouze slovně, mělo...
Muž na laně / Nostalgie po ztracené dominantě
Muž na laně / Nostalgie po...   #102 kritika Šárka Gmiterková
Existuje řada filmů, které se přímo vyrovnávají s teroristickými útoky na dvě věže Světového obchodního centra (WTC). Daleko podnětnější reflexi této události ale můžeme najít ve snímcích,...
The Program: Pád legendy / Americká tragédie
The Program: Pád legendy /...   #102 kritika Michal Baranovič
Na začátku The Program: Pád legendy vidíme Lance Armstronga, jak se na kole žene prázdnou horskou silnicí. Podle jeho hlasu, který scénu komentuje mimo obraz, nejde o to, že by měl víc talentu než...
Marťan / Průtokový ohřívač cizích nápadů
Marťan / Průtokový...   #102 kritika Ondřej Pavlík
Nepsané pravidlo filmové publicistiky, které však zásadně utváří její ideologii, velí: režisér je autorskou osobností číslo jedna. Zvlášť u tak renomovaného tvůrce, jakým je Ridley Scott, se...
Ztraceni v Mnichově / Hra na zradu
Ztraceni v Mnichově / Hra na...   #102 kritika Antonín Tesař
Už když v úvodních titulcích Ztraceni v Mnichově vidíme nápis „Film Petra Zelenky a jeho přátel“, můžeme mít pocit, že se tu ohlašuje pozapomenutá minulost. Zelenka je tvůrce spojený s...
Aferim! / Stopaři romských otroků
Aferim! / Stopaři romských...   #102 kritika Jiří Blažek
Nezávislá koprodukce, auteurský přístup, realisticky pojaté vyprávění, strohá mizanscéna, regionální společensko-kritická výpověď – na první zdání je Aferim! rumunského režiséra Radu...
Koza / Zakletý kruh bídy
Koza / Zakletý kruh bídy   #102 kritika Michal Škamla
V zemi, která se už dlouhé roky brodí ve finančních problémech v téměř každém odvětví, je vždy vhodné, když tvůrce jakéhokoli produktu závislého na podpoře státu nemá zbytečné iluze či...
Marguerite / Falešně zpívající mučednice
Marguerite / Falešně...   #102 kritika Ivo Michalík
Když Xavier Giannoli v pouhých 26 letech získal v Cannes Zlatou palmu za nejlepší krátkometrážní snímek L'interview, především francouzská kritika mu obratem věstila zářivou budoucnost. Jeho...
Sní androidi o erotických ovečkách? / Ex Machina
Sní androidi o erotických...   #99 kritika Tomáš Stejskal
Oba filmy, které spisovatel a scenárista Alex Garland vytvořil v tandemu s Dannym Boylem, se pohybují na hraně populárních žánrů, do jejichž brakového podhoubí se snaží dostat ambicióznější...
Otiskněte legendu / Americký sniper
Otiskněte legendu /...   #99 kritika Martin Šrajer
Volná adaptace pamětí Chrise Kylea, jenž se označoval za nejsmrtonosnějšího snipera amerických dějin, je s americkými tržbami přes 340 milionů dolarů nejvýdělečnějším snímkem Clinta Eastwooda....
Přívětivá beznaděj existence / Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě
Přívětivá beznaděj...   #99 kritika Matěj Nytra
Melancholická trilogie Roye Anderssona představuje v posledních patnácti filmových letech ojedinělý, autorsky „upracovaný“ výkon – čisté gesto mistra, jež svou ambicí navazuje na tradici...
Schmitke / Za devatero krušnými horami
Schmitke / Za devatero...   #101 kritika Tomáš Stejskal
Příznačné pro stav současné české hrané tvorby je, že jakmile se objeví ambicióznější titul poučený světovými trendy, nutí kritiky k nežádoucí, leč nevyhnutelné volbě, zda hodnotit dílo...
Mission: Impossible – Národ grázlů / Pytlácká mise
Mission: Impossible –...   #101 kritika Ondřej Pavlík
Chytlavý podtitul pátého pokračování Mission: Impossible – Národ grázlů opomíjí důležitý význam anglického slovíčka „rogue“ z původního názvu, které v adjektivu značí jedince nebo...
Daleko od hlučícího davu / Feminizace Thomase Hardyho
Daleko od hlučícího davu /...   #101 kritika Martin Šrajer
Nejnovější filmová adaptace klasického románu Thomase Hardyho začíná záběry ženy v kožené jezdecké vestě cválající na koni krajinou. Ještě před tím se jí dostane výsady sdělit v...
Domácí péče / Dobře míněná křeč
Domácí péče / Dobře...   #101 kritika Lucie Česálková
V jedné ze scén Domácí péče vyzve ošetřovatelka svého zaškolovaného asistenta, aby ji pomohl otočit ležící pacientku na druhý bok, slovy „Pomozte mi ji obrátit?“ Asistent se na výzvu začne...
Mallory / Feťačka, co má smůlu na chlapy
Mallory / Feťačka, co má...   #101 kritika Táňa Zabloudilová
Režijní styl Heleny Třeštíkové se od Manželských etud z 80. let nezměnil. S jejím jménem se dnes pojí očekávání chápavého vyzvídání detailů ze života lidí, kteří se často pohybují na...
Amy / Neschopnost odvrátit zrak
Amy / Neschopnost odvrátit...   #101 kritika Šárka Gmiterková
Životopisné dokumentární snímky, slangově také biopics, oscilují mezi dvěma tendencemi. Na jednu stranu vždy zůstávají na hranici obdivné distance, kdy nabízejí bezešvý a důvěrně známý...
Slow West / Jak byl počat Západ
Slow West / Jak byl počat...   #101 kritika Ondřej Pavlík
Když Michael Fassbender na den svlékl uniformu plukovníka Archieho Hicoxe a odskočil si z příprav Hanebných panchartů Quentina Tarantina na natáčení jedenáctiminutového filmu Man on a Motorcycle,...
Iracionální muž / Žvýkání smyslu bytí
Iracionální muž /...   #101 kritika Ivo Michalík
Jestli Allenův film „made in 2015“ Iracionální muž něco rozhodně není, tak právě iracionální. Jedná se o totální sázku na jistotu poptávky vlastního tvůrčího přístupu, která bude navzdory...
Avengers: Age of Ultron / Šest nadpřirozených
Avengers: Age of Ultron /...   #100 kritika Tomáš Stejskal
Ať už si myslíme o prvních Avengers (2012) cokoli, režiséru Jossi Whedonovi se povedlo dostát závazku natočit film s celým kolektivem ústředních hrdinů, což není v americké mainstreamové...
Země zítřka / Tahle země není pro škarohlídy
Země zítřka / Tahle země...   #100 kritika Ondřej Pavlík
„Cyničtí fanboyové nebudou ochotni přiznat, že si Zemi zítřka užili,“ věštil pár dní před premiérou scénárista Damon Lindelof. Narážel tak zjevně na to, že z jeho čerstvé spolupráce s...
Šílený Max: Zběsilá cesta / Zřete jej!
Šílený Max: Zběsilá...   #100 kritika Jiří Flígl
V éře post-bourneovské kinematografie chaosu se akční blockbustery proměnily v překotné mišmaše a nadužívání uměle vyznívajících CGI sekvencí navrátilo akci do pozice zcizující atrakce. Do...
Láska šílená / Rozbitý plán
Láska šílená / Rozbitý...   #100 kritika Matěj Nytra
Snímky Rakušanky Jessicy Hausner v sobě ukrývají jistou zákeřnost. V Lurdech se křesťanské poutní místo nejprve stává dějištěm „zázraku“ uzdravení hlavní hrdinky a následně je s ostrým...
Jimmyho tančírna / Hudbou a tancem proti církvi a kapitalismu
Jimmyho tančírna / Hudbou a...   #100 kritika Martin Šrajer
Ken Loach napříč celou svou filmografií se vzácnou koherencí a různou mírou didaktičnosti vyjadřuje a obhajuje levicová stanoviska. Jimmyho tančírna, podle některých zvěstí Loachův poslední film,...
Slepá / Rozostřené vyprávění
Slepá / Rozostřené...   #100 kritika Michal Baranovič
Loňský režijní debut Eskila Vogta, ověnčený cenou za nejlepší scénář na festivalu v Sundance, je prozatímním vyvrcholením filmové kariéry tohoto norského tvůrce. I když Vogt vystudoval režii,...
V hlubinách / Žánrové přetlaky
V hlubinách / Žánrové...   #100 kritika Antonín Tesař
Ve filmografii norského režiséra Erika Skjoldbjærga vynikají především dva filmy, thriller Insomnia, který se stal předlohou stejnojmenného remaku Christophera Nolana, a dramatizace skutečné události...
Evangelium podle Brabence / Unavený underground
Evangelium podle Brabence /...   #100 kritika Vladimír Tupáček
V posledních letech jako kdyby se roztrhl pytel s filmy, seriály a reportážemi na téma českého undergroundu. Je však nutné konstatovat, že takřka žádné z takto zaměřených děl není schopno...
Píseň moře / Autorská animace pro všechny
Píseň moře / Autorská...   #99 kritika Eliška Děcká
„V případě Písně moře jsem opravdu dělal všechno pro to, abych natočil film, který osloví co nejširší publikum,“ uvádí v oficiálním distribučním rozhovoru irský animátor a režisér Tomm...

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #111

#111

červen 2017



RUBRIKY

anketa (22) / český film (62) / český talent (32) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (117) / editorial (85) / fenomén (66) / festival (46) / fragment (18) / glosa (209) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (108) / komiks (9) / kritika (686) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (561) / objev (3) / pojem (36) / portrét (3) / profil (93) / reflexe (24) / report (91) / rozhovor (148) / scénář (4) / soundtrack (31) / téma (820) / televize (78) / tisková zpráva (1) / událost týdne (177) / video (2) / videoart (16) / videohra (49) / web (37) / zoom (146)