Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Szirtes András, něco jako autobiografie

Martin Blažíček / 30.3. 2007

Poprvé jsem pracoval na filmu s G. a slyšel spousta historek o jednom podivínském chlapíkovi, co bydlí na statku, někde na vesnici mezi Budapeští a hranicemi se Slovenskem. Má doma vlastní laboratoř, kino, archiv, jezdí po filmových festivalech s ručné poháněným 35mm projektorem a promítá poslední "cívky". Krom to, ten Szirtes se jmenuje, začínal v Bela Balázs Studiu, ale v pravý čas se uklidil do USA, kde se skamarádil s tamním undergroundem a natočil dokumenty "UFO" a Rap Letters". Předtím ještě ovšem stihl střihnout v Maďarsku "Gravitation" a "Down", se kterými vyhrál v Oberhausenu na začátku 80. let. Gravitation je vlastně kolekce nesouvisejících záběrů, něco ručně malováno do pásu, obrázky z Varšavského gheta, pak pár explozí a olovnice visící na vlákně před otevřeným oknem do Budapešťských ulic. Občas v tom okně sedí i Szirtes a ďábelsky se směje. Celkem nespojité, avšak překvapivě působivé, na to, že jde o strukturální film. Snad něco mezi Kurtem Krenem a Brucem Connerem.

Pak také (jsem slyšel) ten Szirtes natočil celovečerní film s obrovským rozpočtem, který je moc působivý, a který obsahuje jen záběry mraků natočené na horských vrcholech. Natočil také životopisný film "Markýz de Sade a jeho život" v roce 1993, o kterém kritika napsala "A pornófilozófia freskófestőjének óriás terek és falfelületek kellenek. Szirtes filmjében egyetlen arc kulcslyukon át, félközeliben. Maradnak tehát a szavak.", a který vyhrál cenu za herecký výkon na Maďarském národním filmovém festivalu.

Pak jednou v B. se na nějaké schůzce objevil divný chlapík v brýlích a kožené bundě a říká: "Já jsem Szirtes András, mám vlastní produkční studio, dělám všechno sám, a moc bych rád věděl, co děláte vy?" A otázka "Nechcete přijet do Prahy?" A odpověď: "Ale jistě, vezmu Trabanta, naložím kopie a přijedu."

A ten Szirtes taky točí deníkové filmy, celý život, kdyby se promítli všechny za sebou, tak by měly víc než 12 hodin. Ale to se zatím dělat nebude, takže se promítne pouze první z nich:

DIARIES No.1-8. 16 mm, color, all together 170 minutes
No.1. Begining,
No.2. The big party,
No.3. One day,
No.4. Etudes,
No.5. Pink roll,
No.6. Missioneres of culture, and pearlfishers,
No.7. Funeral of Mozart,
No.8. Meniskus of Japan

A bude to v Galerii Školská v Praze, 20.4. v 19.00. Szirtes osobně přijede a bude mít další prezentaci na FAMU o den dříve.

Konstruktivní text je tady a další tady.

  Přečteno 3283x


komentáře

   přepište kód:    

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #137

#137

říjen 2021


DALŠÍ ČLÁNKY V BLOGU AUTORA: Martin Blažíček

Jak nenapsat knihu / ...aneb vznik, rozvoj a ústup

Pancíř, Sestra, etc.

Kdo je Michael Bay?

OptoSonic live

Szirtes András, něco jako autobiografie

Pozvánka: Ian Helliwell v Galerii Školská28 Praha

Toyen vs. Experimentální film 0:1 (po prodloužení)

Guy with mirror

Steven Ball - Direct Language


DALŠÍ ČLÁNKY Z BLOGU

Ideologie seriálu Bez vědomí (Ondřej Čapek)

Solidarita s Olegem Sencovem (Oto Horák)

Inženýři lidských duší se opět činí (Oto Horák)

Kieślowski o sobě a filmu (Oto Horák)

Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti (Oto Horák)

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci (Oto Horák)

Neznámí hackeři a slovo o cenzuře (Oto Horák)

Umění ekonomické transformace a rozdělení státu (Oto Horák)

Umění předání a odolání moci (Oto Horák)

Odvaha k správnému rozhodnutí (Oto Horák)