Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Co je za kvalitou Quality TV? 2.

Zdeněk Holý / 12.9. 2012

Psal jsem, že budu spát o penězích, ale zatím jsem nesehnal všechny informace z českého prostředí. Myslím, že sorvnání nákladů mezi námi a USA je to, co čtenáře bude zajímat.
Proto se zatím podíváme, co říká Steven Bochco na otázku, proč píše pro televizi a nikoli pro film. Steven Bochco je výkonný producent (executive producer) a scénárista NYPD Blue v Čechách vsílaném jako Policie New York. Seriál je u nás kvůli názvu a době uvedení neprávem srovnáván s CSI. Je to o více jak generaci starší seriál, který je především inovativní v tom, že ukázal všednodení práci policistů a jejich rodiné vztahy, tedy otevřel cestu spíše k Wiru než CSI.

OTÁZKA: Proč pracujete pro televizï a ne pro film?
SB: Na to je jednoduchá odpověď. Je to lepší médieum. Přes všechny ty kraviny, co v televizi jsou, je to stále provokativnější médium než film. Filmový byznys se v prvé řadě snaží oslovit děti a kreténské teenagery. To je zhruba to, o čem je filmový průmysl. Jen málo co z toho se seriozně snaží být přemýšlivé nebo provokativní s výjimkou nízkonákladových filmů, které zaplňují určitou niku filmového diváctví. Každý hledá Spider-Mana a Batmana a všechny ty ostatní Many a oslnivou a jednoduchou ideu (high concept). Jsou to letní zábavné filmy a děti se kolem nich houfují, ale není to to, o co se snažím.
Věřte mi, jako scénárista se víc naučíte, víc si to užijete a budete produktivnější , když budete psát pro televizi a nikoli pro film. Nebudete se muset v práci otravovat s dalšími 15 idioty. Nebude vámi pohrdat a zneužívat vás dalších 15 blbečků v bílých límečkách, kteří mají tolik času, že hlavně přemýšlí, kde si dají dobrý oběd. Televize je práce, musíte do ní přijít, pak zase odejít, musíte napsat scénář a dostat ho do vysílání. A to je výborné. Když máte dost štětsí a pracujete pro úspěšný seriál, napíšete za dva roky více kvalitních scénářů než většina filmových scénáristů za celý život.

Tento citát z knihy Writing the TV Drama Series pěkně ukazuje, že pro mnohé tvůrčí pracovníky už filmový Hollywood není nejzazší metou a pěkně vypovídá i o transferu kreativních lidských zdrojů z amerického filmu do americké televize.

  Přečteno 2075x


komentáře

   přepište kód:    

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #123

#123

červen 2019


DALŠÍ ČLÁNKY V BLOGU AUTORA: Zdeněk Holý

Post Tenebras Lux

Všichni už jsou v televizi…

Suits/Kravaťáci

Hysterický seriál aneb Newsroom po první sérii

Co tu ještě dělá Bond?!

Co je za kvalitou Quality TV? 3.

Co je za kvalitou Quality TV? 2.

Co je za kvalitou Quality TV?

AFO 47 Náboženství z pohledu vědy

Ve věži ze slonoviny skoro po třech letech


DALŠÍ ČLÁNKY Z BLOGU

Solidarita s Olegem Sencovem (Oto Horák)

Inženýři lidských duší se opět činí (Oto Horák)

Kieślowski o sobě a filmu (Oto Horák)

Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti (Oto Horák)

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci (Oto Horák)

Neznámí hackeři a slovo o cenzuře (Oto Horák)

Umění ekonomické transformace a rozdělení státu (Oto Horák)

Umění předání a odolání moci (Oto Horák)

Odvaha k správnému rozhodnutí (Oto Horák)

Volba mezi dvěma špatnými rozhodnutími (Oto Horák)