Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Co je za kvalitou Quality TV?
Zdeněk Holý / 9.9. 2012 / komentáře (4)
Co je za kvalitou Quality TV?
Co je za kvalitou tolik obdivovaných amerických seriálů jako Dexter, Breaking Bad, Wire atd.?
Jednu z odpovědí jsem nalezl v praktické knize Pamely Douglas Writing the TV Drama Series.
Každá televizní stanice (network) má jednou za rok okolo 500 slyšení při výběru nových projektů. Z těchto 500 se vybere 50 až 100 na sepsání pilotních scénářů. Z těch se vybere 10 až na 20 na natočení pilotních dílů. Z nich se realizuje pět seriálů, přičemž úspěšný je tak jeden, který se dočká pokračování v další sérii.
Tam je asi opravdu z čeho vybírat a soutěž je tam zjevně otevřená natolik, že se ztratí i kamarádíčkování a oceňována je kreativita a kvalita.
Příště o pěnězích.
■ Přečteno 3377x
komentáře
JANA J. (2.9.2016 13:24)
Možná a little too late ale stran zamýšlené cílovky kabelových televizí Quality TV staví na tom, že se snaží oslovit skupinu lidí, která se za normálních okolností na televizi moc nedívá, a sice vysokoškolsky vzdělané intelektuály a intelektuálky, kteří mají esteticko-hodnotové standardy trochu jinde, nebo si to aspoň myslí… proto quality TV pracuje s obrazem víc než TV tvorba před ní a kolem ní a proto tolik lpí na intertextualitě, žánrové hře a vůbec komplexní provázanosti jednotlivých složek… a jinak existuje více výkladů toho, co to vlastně quality TV je, to o čem píšu já, najdete detailněji např. u jasona Mittela… quality TV jako diskurz jinými slovy
Zdeněk H. (9.14.2012 21:38)
Honzáku Kolesáku, tak jsme se oba spletli… V knize Quality TV se píše: Nemělo by se však zapomínat, že kabelovka následovala pozemní stanice a ne naopak. … V době, kdy NBC inovovala médium se seriály jako Hill Street Blues , HBO testovala seriálovou půdu s takovými nevyhraněnými pořady jako 1st and Ten nebo The Hitchhiker. Mimochodem, jednu velmi pěknou epizodu Hitchhikera režíroval Verhoeven. A mám pocit, že to nebyl seriál, spíš taková kolekce filmů propojená jednou postavou.
Zdeněk H. (9.9.2012 23:27)
Zas takový odborník nejsem, ale za Dallasu to podle mě fungovalo trošku jinak, poněkud méně konkurenčně a otevřeně, jak naznačuje tento citát, který také zmiňuje známou úlohu HBO. Začalo to před více než dekádou s kanálem HBO, který nám přinesl Sopránovy (The Sopranos), Sex ve městě (Sex and the City), Odpočívej v pokoji (Six Feet Under) – přelomové seriály, které prozkoumávaly hlubiny lidského charakteru a skupinovou či rodinnou dynamiku, a to v širším kontextu města, profese nebo sociálního prostředí (…) Nejde jen o kvalitu těchto děl, ale také o různorodost jejich stylů a žánrů. Je třeba si to spojit s rozbitím kartelu starých amerických televizních sítí, k němuž došlo v té době (…) Kreativní lidé mají nyní větší kontrolu nad výsledkem své práce a proces zadávání zakázek je otevřenější. (Jukes, 2009) Ta úloha HBO však především spočívá v tom, že jako vůdčí satelitní a kabelová TV rozbila v USA monopol několika mála pozemních stanic, které proto byly, z hlediska našeho tématu, líné a nevynalézavé.
koleso (9.9.2012 15:22)
Velký výběr je určitě fajn věc, ale tenhle systém fungoval v amerických televizích dávno předtím, než se o Quality TV začalo mluvit a než vznikl kterýkoli z pořadů, které zmiňuješ. Spíš bych ten důvod viděl v nástupu kabelovek typu HBO a jejich snaze oslovit movitější (a tudíž exkluzivnější) publikum - který vedl mimo jiné i k tomu, že tvůrci měli najednou víc prostoru k tomu zkoušet nové věci.
DALŠÍ ČLÁNKY V BLOGU AUTORA: Zdeněk Holý
Hysterický seriál aneb Newsroom po první sérii
Co je za kvalitou Quality TV? 3.
Co je za kvalitou Quality TV? 2.
DALŠÍ ČLÁNKY Z BLOGU
Ideologie seriálu Bez vědomí (Ondřej Čapek)
Solidarita s Olegem Sencovem (Oto Horák)
Inženýři lidských duší se opět činí (Oto Horák)
Kieślowski o sobě a filmu (Oto Horák)
Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti (Oto Horák)
Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci (Oto Horák)
Neznámí hackeři a slovo o cenzuře (Oto Horák)
Umění ekonomické transformace a rozdělení státu (Oto Horák)