Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Lars fujky, fujky

Zdeněk Holý / 20.5. 2011 / komentáře (24)

Lars fujky, fujky

Lars von Trier zase způsobil skandál, až se člověk diví, jak se mu to mohlo povést. Všichni to od něj přece očekávají, vědí, že provokuje a vědí, že to myslí ze srandy. A přesto to dotyčným stojí za to, aby ho vyloučili z festivalu v Cannes, což se za celou dobu jeho trvání nikdy nestalo!
Řekl Trier opravdu tak moc? Na osobní rovině nic mimořádného. Jistě je to těžké vyrůstat a žít s povědomím, že jsem Žid a pak se dozvědět od matky na smrtelné posteli, že otec byl Němec (a že si ho za biologického otce plánovitě vybrala, protože byl umělec). A že si z toho Trier dokáže dělat srandu, dokáže si dělat srandu ze sebe, je skvělé, kdyby každý dokázal mít nad sebou takový nadhled. Ano, pohoršovat to může, ale jen toho, kdo nezná Trierovu rodinnou situaci.
Že sympatizuje s Hitlerem? Trier se zcela přesně pohyboval na hraně anglického slovíčka „sympathize“, které především znamená soucítit. A kdy soucítí s Hitlerem? Především na konci, když je v bunkru. Kdo viděl film Pád Třetí říše, ví, o čem je řeč. Polodementní a pološílený, nemocný vůdce, který prohrál vše, přes všechnu svoji odpornost trochu soucitu vzbuzuje. Je to jen přirozené a není na tom nic divného, takto prostě fikce funguje a kdo to ví lépe než tvůrce, který si s těmito vlastnostmi fikce po celý život pohrává. Vzpomeňme, jak vědomě a provokativně šroubuje náš soucit v Tanečnici v temnotách a v Prolomit vlny. Mimochodem, film Pád Třetí říše žádné výrazné kontraverze nevyvolal.
A že Trier na události Druhé světové války kouká z odstupu, při němž se pomalu ztrácí morální měřítko. Ano, jsme více jak 65 let od konce nejstrašnější (v měřítku nikoli krutostech) války, která se chtě nechtě stává mytologií. Když z ní čistou mytologii udělá Quentin Tarantino v Hanebných panchartech, zlobí se na něj někdo, vylučují ho z Cannes?
Že byl Albert Speer geniální architekt, o tom snad dnes nikdo nepochybuje. Werner von Braun byl geniální raketový konstruktér, který dokázal lidstvo dostat na Měsíc, ale to nijak neomlouvá jeho činy, který za období nacismu spáchal.
A že Trier řekne, že je nácek. Kdo tiskovou konferenci viděl, ví, že už to bylo v momentě, kdy bylo jasné, že se do toho zamotává, tak se s jasným úsměvem na tváři vzdal novinářům: řeknu vám, co chcete slyšet: „Ano, jsem nácek“. A nebo je Trier opravdu nácek? Hlavní hrdinka Melancholie zániku lidstva nelituje, protože je prý lidstvo špatné. Ano, v tom je něco fašistického, něco z konečného řešení, něco nehumanisticky neindividualistického, cena lidstva se neměří hodnotou individuálních životů ale jako celku. Ale co jiného píše Thomas Bernhard, Luis Ferdinand Celin a další. To, že má někdo odvahu se podívat na odvrácenou tvář lidstva a nemaluje humanistické iluze, rozhodně není zavrženíhodné.
Tedy palec nahoru pro Larse a palec dolů pro festival v Cannes.

  Přečteno 8757x


komentáře

   přepište kód:    

STK  (6.2.2011 13:00)

Nějak moc věcí začíbá být dneska "tabu" Jdeme po povrchu věcí, smysl (a už vůbec ne skrytý smysl) věcí a jevů nás nezajímá. Mimo jiné - i o tom je tento film. A taky o Andersenově pohádce o chlapečkovi, který vykřikl, že "Císař je nahý!". Pokud nechceme zabřednout do povrchnosti a slovíčkaření, buďfme rádi, že jsou ještě takoví chlapečkové.

anonym  (5.30.2011 11:59)

céline měl antisemitistický výroky, je to opravdu dobrej ospravedlňující příklad?

jenda  (5.29.2011 21:53)

Od kdy je Speer geniální architekt?

Ondřej Čapek  (5.29.2011 10:45)

Díky za link. Rád bych si přečetl článek, který nějak kriticky reflektuje nejen tuhle tiskovku - ono to opravdu občas působí překvapivě trapně. Jo a film "final solution woth jurnalist" bych opravdu rád viděl - a nejlíp kdyby to bylo Trierovo porno. Jinak samozřejmě je to celé bouře ve sklenici vody.

uglydog  (5.28.2011 13:02)

Holt kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti. Cannes dneška je nablýskaná politicky korektní akce pro politicky korektní umělce, kteří si hrají na to, jak je zajímají problémy světa…

Přemek  (5.27.2011 15:58)

O díle Louis-Ferdinanda Célina prohlásil jmenovec Peroutka, že jeho knihy jsou jediné, které by kdy sám pálil..

Mona  (5.27.2011 14:50)

jo a nejlepší bylo, jak nakonec Trier bouchne pěstí do stolu a řekne..OK, tak jsem nacista…:))

Mona  (5.27.2011 14:45)

Kdo viděl průběh té tiskovky a umí trochu anglicky, tak jistě pochopil, že nešlo o nic vážného, nedůstojného ani vyhnánízcanneshodného. Ale zároveň to ukazuje smutný fakt, jak na "blbosti" je spousta energie a opravdu důležité věci zůstávají světe div se či spíše záměrně opomíjeny.. ach jo… tenhle svět fakt potřebuje nabrat jinej směr..

JFL  (5.23.2011 04:16)

Proč se všichni motají kolem provokace Hitlerem a vytrhují pár vět (či útržků vět Trierem neobratně dávaných dohromady za pochodu) z kontextu celé velkolepé akce, která byla především výsměchem festivalovým tiskovkám? Trierovy záměrně bizarní odpovědi reagující na debilní dotazy pisálků korunuje finální replika, že by natočil konečné řešení s žurnalisty. to Ondřej Čapek: Kompletní záznam tiskovky je na webu Cannes: http://www.festival-cannes.com/en/mediaPlayer/11391.html

Zdeněk H.  (5.22.2011 20:00)

post rozhovor s Larsem http://www.hollywoodreporter.com/news/lars-von-trier-accepts-ban-190883

Ondřej Čapek  (5.22.2011 18:34)

Petr Pláteník: oops sorry blbě jsem si to přečetl. 2 all: existuje nějaký link na více informací o této události?

Ondřej Čapek  (5.22.2011 18:27)

"protože jde opravdu o primitivní, až hloupou provokaci" - fakt? Platí to třeba o Evropě? (Vždy mě pobaví tyhle ostře hodnotící výroky proti větru…)

bailey  (5.22.2011 00:44)

Vynikající článek. Souhlasím :)

b  (5.22.2011 00:23)

Jen si sem s dovolením odložím: souhlas, díky, ZH.

Petr Pláteník  (5.21.2011 16:28)

Člověk nemusí mít Triera (zprostředkovaně převážně přes jeho filmy, protože jinou možnost většina z nás nemá) rád, a já ho opravdu rád nemám (až na světlé výjimky), ale zrovna na příkladu "canneské tiskovky" se ukazuje, jak stále nezřetelnější je hranice mezi uměním a politikou a jakým politikem se film doopravdy stává (i když vlastně úplně jinak, než si představovali "pionýři" politizace filmu). V čem je vlastně problém? Že to řekl Trier? Ale no tak… Že to řekl v Cannes? To spíš. Jsou zde totiž zastoupena opravdu všechna důležitá světová média a mediální "zpracovaný" obraz vysílají okamžitě do všech stran. A toto sdělení už žije v podstatě vlastním životem. A pak je jedno, jak to myslel. A já věřím, že to moc dobře promyšlené neměl. Uvědomujme si totiž, že jde v této kauze vlastně o "dva" Triery: jednoho, autora několika filmů, v Cannes tedy Melancholie, a pak toho Triera, kterého nám s někdy přímými, ale často rafinovanými, nepřímými komentáři předložila média. Toho prvního bychom měli především vnímat jako autora uměleckého díla. Ten druhý mě fascinuje (i když negativně, protože jde opravdu o primitivní, až hloupou provokaci), protože se projevil (jsem přesvědčený že vlastně mimoděk) jako symptom odkrývající další pro mě dost netušenou perspektivu přemýšlení o filmu.

Zdeněk H.  (5.21.2011 09:53)

Pane Horáku, zcela s vámi souhlasím, ale měl byste to jít vysvětlit pořadatelům festivalu.

Oto Horák  (5.21.2011 09:00)

Já si hlavně myslím, že by bylo potřeba spíš než Trierovy výroky rozebírat jeho filmy. Stovky umělců se můžou "pochlubit" více či méně hloupými či nedomyšlenými šplechty, ale podle nich bychom je posuzovat neměli. To je pro mne poznámka petitem pod dvojí čárou.

Zdeněk H.  (5.20.2011 23:32)

Dane, díky. RB, tak jednoduché to určitě není, to bych neměl o čem psát.

RB  (5.20.2011 21:04)

No Lars se jako obvykle snažil pouze prvoplánovitě šokovat a to se mu povedlo. Pokud chcete naštvat co nejvíce lidí, není nic jednoduššího, než se vyjádřit k nacismu či osobě Hitlera "ne absolutně negativně." Takže palec dolů pro Triera za lacinou snahu šokovat a palec dolů pro festival v Cannes, že na tuhle hru přistoupil.

Dan Sedláček  (5.20.2011 20:30)

Zdendo, to jsem rád, že to někdo napsal tak, abych to nemusel psát já, napsal bych to totiž stejně, s tím rozdílem že bych to neměl kam napsat… Krom toho jsi zřejmě jediný český novinář, který umí přeložit slovo "sympathy", které je v této velmi nepodstatné kauze zcela podstatné přesně v tom kontextu, který uvádíš. Takže dík.

anonym  (5.20.2011 15:35)

Neznám nikoho, kdo by Alberta Speera za geniálního architekta považoval

koleso  (5.20.2011 14:33)

Alfe, co má společnýho Lars s Chamberlainem? Některý vtipy jsou blbý a některý přinejmenším bizarní, ale spíš než ti, kteří je pronášejí, mi přijdou úchylní ti, kteří mají pocit, že o určitých věcech se prostě vtipkovat nesmí. Lars to asi příliš promyšlený neměl, takže je v jeho případě zbytečný vrtět palcema, ale předposranost organizátorů Cannes mě nepříjemně překvapila. Možná se ukázalo, co je ta akce vlastně zač - že pro ni nejsou podstatní autoři (byť by se chovali sebekontroverzněji), ale vlastní prestiž, moc a vliv na filmový byznys, které si festival v Cannes může udržet jen úzkostlivým pěstováním pozitivního mediálního obrazu. Ty moralistní mrdky mě připravily o další cinefilní iluzi, ach jo.

anonym  (5.20.2011 13:57)

malá oprava - Louis-Ferdinand Céline

Alf  (5.20.2011 13:17)

palec nahoru pro festival v Cannes a dolu pro všechny Holé Larse, Chamberlainy a jim podobné

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #129

#129

červen 2020


DALŠÍ ČLÁNKY V BLOGU AUTORA: Zdeněk Holý

Post Tenebras Lux

Všichni už jsou v televizi…

Suits/Kravaťáci

Hysterický seriál aneb Newsroom po první sérii

Co tu ještě dělá Bond?!

Co je za kvalitou Quality TV? 3.

Co je za kvalitou Quality TV? 2.

Co je za kvalitou Quality TV?

AFO 47 Náboženství z pohledu vědy

Ve věži ze slonoviny skoro po třech letech


DALŠÍ ČLÁNKY Z BLOGU

Ideologie seriálu Bez vědomí (Ondřej Čapek)

Solidarita s Olegem Sencovem (Oto Horák)

Inženýři lidských duší se opět činí (Oto Horák)

Kieślowski o sobě a filmu (Oto Horák)

Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti (Oto Horák)

Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci (Oto Horák)

Neznámí hackeři a slovo o cenzuře (Oto Horák)

Umění ekonomické transformace a rozdělení státu (Oto Horák)

Umění předání a odolání moci (Oto Horák)

Odvaha k správnému rozhodnutí (Oto Horák)