Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Restart

minikritika / Daniela Havránková

Snímek Restart začínajícího režiséra Julia Ševčíka na sebe upozornil již svým trailerem, který byl uveden v soutěžní sekci poslední přehlídky studentských filmů, tedy na letošním Famufestu. Doplněn o našlapané čtyřminutové music video s ústřední filmovou písní skupiny Khoiba působil vedle převážně školních filmů přinejmenším jako souladně uhlazené zjevení z jiného světa. A snad i jako příslib mladého celovečerního snímku s mimořádně kultivovaným obrazem, který spolu s hudbou dokázal na malém prostoru, k němuž je foršpan odsouzen, okamžitě navodit specifickou atmosféru. Ačkoli byly pochopitelně oba krátké filmy porotou zcela opomenuty, patřily paradoxně k vrcholu celého festivalu.

Filmem Restart absolvují pražskou FAMU hned dva tvůrci. Na katedře režie Julius Ševčík, který studijně pobýval také v New Yorku, a obor produkce Karla Stojáková, zakladatelka filmové produkční společnosti Axman Production. Po marných pokusech o získání peněz na chystaný projekt v Čechách se tvůrci spojili s Univerzitou umění a designu v Helsinkách a nakonec se rozhodli pro česko-finskou koprodukci, která se promítla i do obsazení tvůrčích profesí, v nichž debutují i finští studenti. Ke specifickému výrazu přispěl nemalou měrou kameraman Kasimir Lehto, a jelikož finská strana zajistila kompletní postprodukci, střihové a zvukové práce proběhly ve Finsku.

Scenárista Ondřej Ládek vystavěl jednoduchý příběh, který je ve filmu vyprávěn z přísně subjektivní pozice dívky Sylvy (na poli filmu debutující divadelní herečka Lenka Krobotová). Divák s ní prožívá boj o ztracenou lásku, neustále znesnadňovaný konflikty s okolní realitou, zbytečně vyvolaný jedinou, nevážně pronesenou větou. Jde o jakýsi průlet současnou Prahou za jasným cílem, do něhož vstupují více či méně reálné představy hrdinky, které se příliš neodlišují od sekvencí zachycujících skutečné situace. Stejně jako Sylva opakovaně překonává nástrahy, divák je zas a znova udržován na moment v nejistotě, zda sleduje reálné dění či výplod její fantazie. S dívkou takto zakoušíme pro film charakteristický konflikt s realitou (či s tím, co za realitu považujeme), v podobě jakýchsi „nájezdů” na tušený vývoj děje, po němž sledujeme uvolňující, skutečný průběh události. Zvrat nastává, když Sylva tento cyklický proces z vlastní vůle naruší a svou představu dodatečně sama uskuteční.

Tvůrci filmu kladli důraz na jeho moderní vizuální podobu, které docílili užitím neobvyklých záběrů ruční kamery (např. makrodetaily), použitím dynamického střihu a další prací s filmovým materiálem (větší zrnitost, ostré barvy, zrychlené a zpomalené sekvence). Na takto promyšleně stylizované snímání všedního velkoměsta i pozoruhodných interiérů (klub, byty, ateliér) těsně přiléhá soudobá hudba (kromě Khoiby také Ecson Waldes, The Nihilists). Třebaže se Restart stylově blíží formě hudebního klipu, dodržuje zásady hraného filmu a příběh z dnešní doby tu prožívají úsporně načrtnuté postavy. Snímek sice chce být prvoplánově atraktivním snímkem, přesto tato poutavost nepůsobí lacině, především díky své propracované výtvarné koncepci. Škoda jen, že autoři zcela rezignovali na možnou funkci dramaturga, který by upozornil na slabší místa v příběhové kompozici. Rozpětí celovečerního filmu dějově oslabený příběh naplnit úplně nedokázal, navíc některé dílčí situace se příliš vzdalují realitě (jakkoliv má být filmové vyprávění subjektivní). Nicméně tyto nedostatky úspěšně zachraňuje pozoruhodná obrazová složka, která zaujme od začátku a baví až do konce.

Restart příběh vypráví bez obvyklého odstupu, poutavými obrazy, jež jsou podkresleny velmi emotivní hudbou. Expresivní umělecký konglomerát funguje a v divákovi zaručeně vyvolá silné pocity. Sympatie budí vysoké nasazení začínajících tvůrců, kteří svým absolventským filmem vnesli do českých kin svěží vítr.

Restart (Česká republika, Finsko 2005)
režie Julius Ševčík
scénář Ondřej Ládek, Julius Ševčík
produkce Karla Stojáková
kamera Kasimir Lehto
hudba Filip Míšek, Khoiba, Ecson Waldes, The Nihilists
hrají Lenka Krobotová, Anna Polívková, Filip Čapka, Václav Jiráček, Hana Seidlová, Marko Igonda, Costas Zerdaloglu, Jan Révai ad.
85 minut, distribuce: Bontonfilm, premiéra 8. 12. 2005

Přečteno 5935x

Článek vyšel v časopise Cinepur #43, prosinec 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.3 /8

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #116

#116

duben 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY minikritika

Rallye smrti

U mě dobrý

Déja vu

Země mrtvých

Obchodník se smrtí

Elizabethtown

Domino

Restart


RUBRIKY

anketa (23) / český film (72) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (120) / editorial (90) / fenomén (68) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (731) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (649) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (98) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (153) / scénář (4) / soundtrack (37) / téma (848) / televize (88) / tisková zpráva (1) / událost týdne (202) / video (2) / videoart (16) / videohra (54) / web (41) / zoom (150)

Cinepur #43 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #43, prosinec 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Těžce vybojovaná svoboda České televize (Přemysl Martinek, glosa)

Toyen / Hra, erotika a tvorba zachraňují život (Sylva Poláková, kritika)

Obchodník se smrtí (Petr Hamšík, minikritika)

Transfokace (Zdeněk Hudec, pojem)

Dítě / Zkus se neutopit (Jindřiška Bláhová, kritika)

Krev, pot a prach / Cinefilní pohled na Divokou bandu Sama Peckinapha (Otto Bohuš, téma)

+ více...