Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Sklapni a zastřel mě
kritika / Kateřina Svatoňová
Předvánoční distribuce nadělila českým divákům černou „smrtelnou komedii” Sklapni a zastřel mě natáčenou v českém prostředí britským režisérem dánsko-sicilského původu Steenem Agrem, jehož doménou je práce v reklamě. Reklamní tvorba, život v Británii a zkušenosti s Českou republikou, jsou výraznými vlivy, které odráží jak námět, tak filmový rukopis. Hudební minimalismus, jednoduché statické záběry, strohé obrazy a jasná zápletka. Průměrný, obtloustlý, opatrný Angličan se chce nechat zabít poté, co jeho žena na dovolené v Praze zahyne nešťastnou náhodou. O pomoc požádá průměrného Čecha, nešťastného smolaře, který je zcela v zajetí přání své dominantní manželky. Začíná se odehrávat známá série náhod, které končí hromadou mrtvol v bytě najatého zabijáka.
Základní schéma odkazuje k Agrovým vzorům amerického mainstreamu v čele se Stevenem Spielbergem i gangsterským komediím nezávislé scény. Není však pouhým přepisem zaručených modelů. Na ploše filmu se k tomuto schématu přidávají prvky britského suchého humoru i český cynismus, vše je zahalováno do melancholického sněžení, které dělí jednotlivé filmové sekvence, podbarvováno hudbou těžící z hořkosti folklorních motivů, tlumeno našedlou atmosférou země bývalého Východního bloku a jejími přetrvávajícími atributy. Vzniká tedy film, který není ani kopií amerického trháku, ani lacinou českou taškařicí pro „lidového” diváka.
Film nejenže se stává místem stmelení jednotlivých národnostních specialit, ale i plochou pro souboj kontrastů. Muž před sebevraždou se bojí o své zdraví, manželé jsou zcela rozdílní, ostré pointy stojí vedle jemného lidského humoru. Důkazem možného spojení protikladů v jednom fikčním světě je motiv postupného sbližování odlišných mužských figur téměř až k jejich splynutí. Díky kontrastnosti se do filmu dostává i možnost konfrontace západního světa s postkomunistickou zemí, pohled na Českou republiku je obohacen optikou cizince, možnost konfrontace postav i jejich snů, které jsou zcela v rozporu s realitou. Protiklady a jasnost obrazů nám přesně definují postavy, které jsou mnohem živější než při použití psychologizace a osvětlování motivů jednání. Protilehlé postupy jsou zdrojem humoru, který nás vede spíše k typicky českému úšklebku než k výbuchům smíchu.
Když se v posledním záběru hlavní hrdina, vypadající jak malé neohrabané dítě, vytrácí z obrazu a opouští své druhé já, zcela se mění celkové vyznění. V divákovi nezůstává prázdný svět prvoplánově humorného žánru, ale spíše tragikomická nota odkazující k tomu, že naše země i člověk samotný se musejí umět vyrovnat se svým osudem a naučit se začít žít. Hlavním hrdinou se stává osamělý Čech na nemocničním lůžku, před kterým však leží bílé pole zamrzlého rybníka, do kterého má možnost začít načrtávat nový život, život bližší jeho snům.
Sklapni a zastřel mě (ČR, UK 2005)
námět, scénář a režie Steen Agro
kamera: Howard J. Smith
hrají Andy Nyman, Karel Roden, Aňa Geislerová, Klára Low, Robert Polo ad.
90 minut, distribuce HCE, premiéra 1. 12. 2005
Přečteno 6851x
Článek vyšel v časopise Cinepur #43, prosinec 2005.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
4 /1
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice
Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba
Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna
Kvík / Až si zase příště dáte klobásku
DALŠÍ Z RUBRIKY
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet
Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko
Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Můj miláček ráže 6.65 / Román o přestřelce pacifistů
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #43, prosinec 2005
Z obsahu tištěného čísla:
Restart (Daniela Havránková, kritika)
Dějiny násilí / Dějiny násilí a filmová kritika (Přemysl Martinek, kritika)
Elizabethtown (Eliška Děcká, kritika)
Země mrtvých (Kamil Fila, kritika)
Nemáme rádi cinefilii (Zdeněk Holý, téma)
Toyen / Hra, erotika a tvorba zachraňují život (Sylva Poláková, kritika)