Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Sklapni a zastřel mě

kritika / Kateřina Svatoňová

Předvánoční distribuce nadělila českým divákům černou „smrtelnou komedii” Sklapni a zastřel mě natáčenou v českém prostředí britským režisérem dánsko-sicilského původu Steenem Agrem, jehož doménou je práce v reklamě. Reklamní tvorba, život v Británii a zkušenosti s Českou republikou, jsou výraznými vlivy, které odráží jak námět, tak filmový rukopis. Hudební minimalismus, jednoduché statické záběry, strohé obrazy a jasná zápletka. Průměrný, obtloustlý, opatrný Angličan se chce nechat zabít poté, co jeho žena na dovolené v Praze zahyne nešťastnou náhodou. O pomoc požádá průměrného Čecha, nešťastného smolaře, který je zcela v zajetí přání své dominantní manželky. Začíná se odehrávat známá série náhod, které končí hromadou mrtvol v bytě najatého zabijáka.

Základní schéma odkazuje k Agrovým vzorům amerického mainstreamu v čele se Stevenem Spielbergem i gangsterským komediím nezávislé scény. Není však pouhým přepisem zaručených modelů. Na ploše filmu se k tomuto schématu přidávají prvky britského suchého humoru i český cynismus, vše je zahalováno do melancholického sněžení, které dělí jednotlivé filmové sekvence, podbarvováno hudbou těžící z hořkosti folklorních motivů, tlumeno našedlou atmosférou země bývalého Východního bloku a jejími přetrvávajícími atributy. Vzniká tedy film, který není ani kopií amerického trháku, ani lacinou českou taškařicí pro „lidového” diváka.

Film nejenže se stává místem stmelení jednotlivých národnostních specialit, ale i plochou pro souboj kontrastů. Muž před sebevraždou se bojí o své zdraví, manželé jsou zcela rozdílní, ostré pointy stojí vedle jemného lidského humoru. Důkazem možného spojení protikladů v jednom fikčním světě je motiv postupného sbližování odlišných mužských figur téměř až k jejich splynutí. Díky kontrastnosti se do filmu dostává i možnost konfrontace západního světa s postkomunistickou zemí, pohled na Českou republiku je obohacen optikou cizince, možnost konfrontace postav i jejich snů, které jsou zcela v rozporu s realitou. Protiklady a jasnost obrazů nám přesně definují postavy, které jsou mnohem živější než při použití psychologizace a osvětlování motivů jednání. Protilehlé postupy jsou zdrojem humoru, který nás vede spíše k typicky českému úšklebku než k výbuchům smíchu.

Když se v posledním záběru hlavní hrdina, vypadající jak malé neohrabané dítě, vytrácí z obrazu a opouští své druhé já, zcela se mění celkové vyznění. V divákovi nezůstává prázdný svět prvoplánově humorného žánru, ale spíše tragikomická nota odkazující k tomu, že naše země i člověk samotný se musejí umět vyrovnat se svým osudem a naučit se začít žít. Hlavním hrdinou se stává osamělý Čech na nemocničním lůžku, před kterým však leží bílé pole zamrzlého rybníka, do kterého má možnost začít načrtávat nový život, život bližší jeho snům.

Sklapni a zastřel mě (ČR, UK 2005)
námět, scénář a režie Steen Agro
kamera: Howard J. Smith
hrají Andy Nyman, Karel Roden, Aňa Geislerová, Klára Low, Robert Polo ad.
90 minut, distribuce HCE, premiéra 1. 12. 2005

Přečteno 6851x

Článek vyšel v časopise Cinepur #43, prosinec 2005.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Utama / Mezi domovem a sopkou

Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice

Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Kvík / Až si zase příště dáte klobásku

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Můj miláček ráže 6.65 / Román o přestřelce pacifistů

3-iron / Spirituální rozměr trojky-železa

Tlumočnice / Jak ozvláštnit thriller


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #43 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #43, prosinec 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Restart (Daniela Havránková, kritika)

Dějiny násilí / Dějiny násilí a filmová kritika (Přemysl Martinek, kritika)

Elizabethtown (Eliška Děcká, kritika)

Země mrtvých (Kamil Fila, kritika)

Nemáme rádi cinefilii (Zdeněk Holý, téma)

Toyen / Hra, erotika a tvorba zachraňují život (Sylva Poláková, kritika)

+ více...