Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nejlepší filmy roku 2005

anketa / Redakce

Nejlepší filmy minulého roku podle redaktorů a pisatelů Cinepuru:

Jakub Arpel

Bez řazení (a nikoli bez výhrad):

  • Vetřelec (r. Claire Denisová, Francie 2004)
  • Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště (r. Vladimír Morávek, ČR 2005)
  • Le Pont des Arts (Most umění, r. Eugene Green, Francie 2004)
  • Kárhozat (Prokletí, r. Béla Tarr, Maďarsko 1988; pod titulem Damnation obnovená premiéra ve Francii 2004/2005)
  • Králové a královna (r. Arnaud Desplechin, Francie 2004)

Uvedené snímky mě v průběhu roku udržovaly ve stavu filmové sytosti, nebo jak to popsat...

Helena Bendová

  • 1) Vetřelec (r. Claire Denisová, Francie 2004) – kvůli zcela novátorské, nevyřešitelně ambivalentní naraci umožňující číst příběh velmi různorodými způsoby zároveň a kvůli kameře Agnes Godardové,
  • 2) Bitva na nebi (r. Carlos Reygadas, Mexiko/Belgie/Francie/Německo 2005) – pro zcela nejneuchopitelnější, nejtajemnější, nejexcesivnější, nejvíce rozrušující emotivní a estetický zážitek,
  • 3) Million Dollar Baby (r. Clint Eastwood, USA 2004) – pro vytříbenou krásu mistrovsky dotažené klasické narace, vynikající práci s herci a velkými obecnými tématy skrytými pod pláštíkem "konvenčního" příběhu a žánru,
  • 4) Toyen (r. Jan Němec, ČR 2005) pro krásu prolínavého, montážního proudu vyprávění nořícího nás přímo do minulosti a vědomí postav, pro sílu nastolených témat a pro onen pocit znovuzrození mé lásky k filmu v okamžicích čisté "fotogenie",
  • 5) Život pod vodou (r. Wes Anderson, USA 2004) – pro zvláštní směs potrhlého humoru a melancholie, nápaditost a portugalské coververze Bowieho,
  • 6) Nebýt dnešní (r. Petr Marek, ČR 2005) – pro záměrně nerozpletitelné narativní zašmodrchání a (láskyplně) subverzivní přístup k filmu,
  • 7) VyVolení (televize Prima, ČR 2005) – pro originální a přitom zábavné a emocí-plné experimentování s narací, s hranicí mezi fikcí a realitou a s diváckými reakcemi,
  • 8) Dějiny násilí (r. David Cronenberg, USA 2005) – pro ironickou a ve svých efektech na diváka silně znepokojivou práci se stylem vyprávění, jež subvertuje jak zažité žánrové postupy, tak samotný náš pohled na realitu,
  • 9) Kino zrcadlo světa (r. Gustav Deutsch, Rakousko 2005) – kvůli "hypertextové" naraci, kdy v sobě každý obraz skrývá mnoho dalších, a kvůli odhalení bizarnosti dějin kinematografie,
  • 10) Ó slova oslová (r. Helena Všetečková, ČR 2005) – pro hravou, poetickou "vyšinutost" a filmovou sebereflexivnost,
  • 11) Let čajky proti větru (r. Jaroslava Panáková, ČR 2005) – kvůli neobvyklosti a jemnosti formální stránky, skrze níž je jakoby "mimochodem", ale přitom velmi precizně a komplexně prostředkováno téma snímku,
  • 12) Umíněné mraky (r. Tsai Ming-liang) – kvůli lehkosti a zábavnosti, s níž si Tsai Ming-liang v tomto snímku dělá legraci z pornografických aspektů sexuality/kinematografie stejně jako ze své vlastní poetiky.

Jindřiška Bláhová

  • Slunce (r. Alexander Sokurov, Rusko/Itálie/Francie 2005)
  • Život pod vodou (r. Wes Anderson, USA 2004)
  • Mrtvá nevěsta Tima Burtona (r. Tim Burton, USA 2005)
  • Válka světů (r. Steven Spielberg, USA 2005)
  • Dítě (r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie/Francie 2005)
  • Umíněné mraky (r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan/Francie/Čína 2004)
  • Zlomené květiny (r. Jim Jarmusch, USA 2005)

Jaromír Blažejovský

V souladu se zadáním ankety preferuji intenzitu osobního zážitku, a ten si nelze odmyslet od okolností, za jakých k němu došlo.

  • Zdroj (r. Martin Mareček, ČR 2005) (MFDF Jihlava 2005) – Metoda předstírané naivity (jsme mladí a nevinní filmaři) zde na rozdíl od autorova předchozího opusu Hry prachu vedla k přesvědčivému (podvratnému) výsledku.
  • Mooladé (r. Sembéne Ousmane, Senegal 2004) (Febiofest 2005 a Filmový klub České televize) – Vynikající film a skvělý dramaturgický čin.
  • Bitva na nebi (r. Carlos Reygadas, Mexiko 2005) (40. MFF Karlovy Vary) – Věnuji chápavým a nekonformním mladým festivalovým divákům, kteří z půlnočního představení tohoto díla pohoršeně odešli.
  • Umíněné mraky (r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan 2005) (40. MFF Karlovy Vary) – Vyplazuji jazyk na talentované české filmaře, kteří si v nafukovacím biografu dali záležet být spatřeni, jak po styku s melounem odcházejí.
  • Můj Nikifor (r. Krzysztof Krauze, Polsko 2004) (40. MFF Karlovy Vary) – Zdravím české kritiky, kteří se podivili, jak mohl tento snímek získat Křišťálový glóbus.
  • Ong-bak (r. Prachya Pinkaew, Thajsko 2003) (multikino Velký Špalíček, Brno) – Film, při němž se diváci vzájemně nejvíce rvali a okřikovali a po němž jsem i já měl chuť někomu namlátit.
  • Hodina výhně (r. Fernando Solanas, Argentina 1968) (MFDF Jihlava 2005) – Každá projekce tohoto díla je neopakovatelnou performancí, ne-li mítinkem. Zvláště je-li přítomen autor a přestávky jsou využity k diskusi, což se v Jihlavě (navzdory nezájmu publika o guerillovou kinematografii) zčásti podařilo.
  • Proces s Miladou Horákovou (Národní filmový archiv 2005) (LFŠ 2005) – I tato projekce byla neopakovatelnou performancí a zcela jistě také mítinkem.
  • Novinář (r. Sergej Gerasimov, SSSR 1967) (Seminář ruských filmů ve Veselí nad Moravou 2005) – Nejduchovnější "déja` vu" roku: dílo natočené sovětským národním umělcem ve třetím roce Brežněvovy éry, v konvenci socialistického realismu a v mezích povolené polemičnosti, působí po letech jako ryzí spirituální film.
  • Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště (r. Vladimír Morávek, ČR 2005) (multikino Velký Špalíček, Brno) – Už dávno jsem neměl tak intenzivní pocit, že film adresně mluví přímo ke mně.

Martin Blažíček

Žebříček zahrnuje pouze krátké experimentální filmy

  • 1) Careless Reef Part 4: Marsa Abu Galawa (r. Gerard Holthuis, Holandsko 2004,11 min.)
  • 2) The Space Between (r. Brad Butler a Karen Mirza, VB 2005, 12 min.)
  • 3) ISO (r. Esther Urlus, Holandsko 2004, 20 min.)
  • 4) Kosmos (r. Thorsten Fleisch, Německo 2004, 5 min.)
  • 5) The Influence Of Ocular Light Perception On Metabolism In Man And In Animal (r. Thomas Draschan a Stella Friedrichs, Německo/Rakousko 2005, 6 min.)
  • 6) Šepsování plátna (r. Ondřej Vavrečka, ČR 2005, 4,5 min.)
  • 7) K (Désert) (r. Frédérique Devaux, Francie 2004, 4 min.)

Kamila Boháčková

  • Králové a královna (r. Arnaud Desplechin, Francie 2004)
  • I želvy létají (r. Bahman Ghobadi, Írán, Irák 2004)
  • Dítě (r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie/Francie 2005)
  • Toyen (r. Jan Němec, ČR 2005)
  • Šílení (r. Jan Švankmajer, ČR 2005)
  • Mrtvá nevěsta Tima Burtona (r. Tim Burton, USA 2005)
  • Jan Křížek – sochy a včely (r. Martin Řezníček, ČR 2005)
  • Soukromé století – Tatíček a Lili Marlén (r. Jan Šikl, ČR 2005)
  • Soukromé století – Král Velichovek (r. Jan Šikl, ČR 2005)
  • Une Aventure (Dobrodružství, r. Xavier Giannoli, Francie 2005)
  • Prodáno (r. Lucie Králová, ČR 2005)
  • Zlopověstné dítě (r. Lucie Králová, ČR 2003) (ex post)
  • Byt (r. Jan Bušta, ČR 2004)
  • La Blessure (Zranění, r. Nicolas Klotz, Francie 2005)

Otto Bohuš

  • Ghost in the Shell 2: Innocence (Inosensu: Kôkaku kidôtai, Mamoru Oshii, Japonsko 2004)
  • I želvy létají (r. Bahman Ghobadi, Írán/Irák 2004)
  • Jsem sexuální maniak (I Am a Sex Addict, r. Caveh Zahedi, USA 2004)
  • Million Dollar Baby (r. Clint Eastwood, USA 2004)
  • Man on Fire (Muž v ohni, r. Tony Scott, USA/UK 2004)
  • Poslední dny (r. Gus van Sant, USA 2005)
  • Stín (r. Naomi Kawase, Japonsko 2004)
  • Zuihaode Shiguang (Třikrát, r. Hou Hsiao-hsien, Tchajwan 2005)

Eliška Děcká

Bez pořadí...

  • Slunce (r. Alexandr Sokurov, Rusko/Itálie/Francie 2005)
  • Devět písní (r. Michael Winterbottom, VB 2004)
  • Zuihaode Shiguang (Třikrát, r. Hou Hsiao-hsien, Tchaj-wan 2005)
  • Zlomené květiny (r. Jim Jarmusch, USA 2005)
  • Tony Takitani (r. Džun Ičikawa, Japonsko 2004)
  • Strings (Loutky, r. Anders Ronnow Klarlund, Dánsko 2004)
  • Dítě (r. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgie/Francie 2005)
  • Nobody knows (Daremo Shiranai, r. Hirokazu Koreeda, Japonsko 2004)
  • Match Point (r. Woody Allen, USA/VB 2005)
  • Putování tučňáků (r. Luc Jacquet, Francie 2005)

Kamil Fila

Na přesném pořadí netrvám; pouze horní část žebříčku beru jako silnější.

  • 1) Sympathy for Lady Vengeance (Chinjeolhan geumjassi, r. Park Chan-wook, Jižní Korea 2005) – Park střídá styly přesně ve chvíli, kdy už jsou neúnosně vyumělkované. S nimi se střídají i nálady a úhly pohledu na téma pomsta. Krásná pocta Seijunu Suzukimu, která se na konci zvrhne v typicky zlou korejskou komedii.
  • 2) Bitva na nebi (r. Carlos Reygadas, Mexiko/Belgie/Francie/Německo 2005) – Těžko popsatelný, sexuálně spirituální zážitek a stylisticky drásavý očistec. Tak nějak si představuji přínosný art film pro nové tisíciletí.
  • 3) Umíněné mraky (r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan 2005) – Báječné a originální propojení temporalit transcendentálního filmu, muzikálu a pornografie. A pak že Tsai neumí být vtipný. Nic pro zadumané krasoduchy.
  • 4) Plačící pěst (r. Ryu Seung-hwan, Jižní Korea 2005) – Nejlepší boxerský film, jaký jsem kdy viděl. Všechno ostatní jsou příběhy o životě boxerů. Toto je o boxu. Vynikající a nevídaná je nemožnost rozhodnout se, kterému ze soupeřů fandit víc.
  • 5) 3-Iron (r. Kim Ki-duk, Jižní Korea 2005) – Tak čisté, tak elegantní, tak organické, tak holistické! Kinematografický zen.
  • 6) Rubber Johnny (r. Chris Cunningham, USA 2005) – Mohl by to být další dlouhý Cunninghamův videoklip ke skladbě Aphexe Twina, ale je to krátký film Cunninghama, k němuž dělal hudbu Aphex Twin. Od dob Tetsua (1989) tu nebylo takové elektronické maso.
  • 7) Život pod vodou (r. Wes Anderson, USA 2004) – Melancholické vyprávění o zestárlých chlapcích. Dílo, které se vstřebává velmi dlouho a ještě déle působí poté, co člověk vyjde ze sálu.
  • 8) Million Dollar Baby (r. Clint Eastwood, USA 2004) – Jeden z nejhezčích filmů o životě boxerů a jeden z mála amerických filmů vnášejících metafyziku do každodennosti. Melodrama mezi otcem a dcerou plné bolesti a smíření.
  • 9) Dějiny násilí (r. David Cronenberg, USA 2005) – Narativní hra v matení diváka dovedená do dokonalosti. Takhle mají stárnout režisérští mistři. Moc pěkný snímek pro celou rodinu.
  • 10) Revizoři (r. Nimród Antal, Maďarsko, 2003) – Skvělý nápad (podzemní prostor metra největším hrdinou filmu). výborný rytmus. Nesouhlasím, že by šlo pouze o módní kult.

+ Několik výtečných žánrových kousků:

  • Karlík a továrna na čokoládu (r. Tim Burton).
  • Válka světů (r. Steven Spielberg).
  • Batman začíná (r. Christopher Nolan).
  • Země mrtvých (r. George A. Romero).
  • Noční hlídka (r. Timur Bekmambetov).
  • Kung-fu mela (r. Stephen Chow)

+ Zklamání roku:

  • Pád Třetí říše – Zítra vstanu, opařím se čajem a zabiju se kyanidem. A budu vtipný zcela omylem.
  • Sin City viz text v Cinepuru č.41
  • King-Kong – Nebyla to letadla, co zabila zvíře. Byly to špatné digitální efekty a megalomanie režiséra, který si myslí, že více je vždy lépe.

Zdeněk Holý

  • Život pod vodou (r. Wes Anderson, USA 2004) - Film, který si hraje na film. A právě proto.
  • Dealer (r. Benedek Fliegauf, Maďarsko 2004) - Po Blissfully Yours Apichatponga Weerasethakula další film dokazuje, že existuje něco jako dramaturgie stylu, tedy že styl se nemusí podřizovat momentálním potřebám příběhu, může působit po nějakou dobu proti fikci, aby se zhodnotil až v delším časovém výhledu.
  • Million Dollar Baby (r. Clint Eastwood, USA 2004) - Také proto, že když splyne dobrý režisér a dobrý herec v jedné osobě, získáte občas jeden z nejodstíněnějších hereckých projevů.

Tomáš Hořava

  • Šílení (r. Jan Švankmajer, ČR 2005) - I příliš živé, zdivočelé maso se ocitne pod fólií. Než ho někdo pozře a jeho maso pak zdivočí. Autor uvádí svůj film. Situace je vážná. Ale nikdy to nebylo jinak. A také o tom, že i mluvené slovo jako takové je čirý surrealismus.
  • Umíněné mraky (r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan/Francie/Čína 2004) - Sadistická filmová forma je opakovaně prokládána orgasmy muzikálových výstupů. Smutek postav trýzněných dusnem a nehybností je vyvážen blažeností režiséra i diváka.
  • Nebýt dnešní (r. Petr Marek, ČR 2005) - Filmové "psaníčko". Stačí si líznout. Na první pohled krystalická struktura crazy-komedie je otevřená všem tématům, námětům a žánrům. Zdání pouhé hříčky je pro diváka výzvou k soustředěnému přemýšlení nad komunikací hrajících, režiséra a média filmu.
  • Světlonoš (r. Václav Švankmajer, ČR 2005) - Mýtus, archetyp, úděl. Jde o cyklus, který v průběhu dějin neustále uvádíme do pohybu. Na úděl jsme si zvykli a podmínky pro fungování archetypu se mění spolu s vývojem lidstva. Archetyp se vytrácí, proto si jej musíme připomínat. Okamžik zapomenutí by se rovnal zániku.
  • 4 (r. Ilja Chržanovskij, Rusko 2004) - Magický výlet do Ruska. Režisér je šaman-laborant, který film vyvolal ve formě dokumentu, jako vývojku užil vodku a jako ustalovač čistý líh. Všechno pak zapálil a dýmem kreslil na zeď jeskyně. Ještě druhý den ze mě čpěl pach tamní many.
  • Toyen (r. Jan Němec, ČR 2005) - Sen má absolutní schopnost prolínat a spojovat věci zdánlivě nesouvisející, v podstatě dvojexponovat. A záblesk jednoho okénka je zde víc než všechna biografie. Pokus o vyladění myšlenkové vlny Toyen.
  • Můj Nikifor (r. Krzysztof Krauze, Polsko 2004) - Atmosféra pod Tatrami a dojem upřímnosti sdělení. Je oběť totéž co poslání?
  • Štěstí (r. Bohdan Sláma, ČR 2005) - Film se skrytým, meziobrazovým předivem – narací. Děj, který "se děje" mimo obrazy filmu i po skončení filmu samého – pro mě silněji, než je běžné.
  • Pátrání po Ester (r. Věra Chytilová, ČR 2005) - Zapomenutá smuteční slavnost se uskuteční ex post, s o to větší pokorou.
  • Pouta války (r. Je-gyu Kang, Jižní Korea 2004) - Rodinná pouta války. I přes patos a přepjatou epičnost jsou pro mě silným zobrazením brutálního procesu (občanské/bratrské) války a nejautentičtějším vtažením do bitevního pole. Sdělení je neambiciózní a prosté: Toto se už nesmí stát.

Milan Klepikov

Deset velkých filmů za rok je hezká utopie. Vděčni buďme za jediný...

  • 1) Mrtví (r. Lisandro Alonso, Argentina/Francie/Nizozemí 2004)
  • 2) Kočky ve střehu (r. Chris Marker, Francie 2004)
  • 3) Nebezpečný vývoj událostí (r. Michelangelo Antonioni, Itálie 2004)
  • 4) Naše hudba (r. Jean-Luc Godard, Francie 2004)
  • 5) Králové a královna (r. Arnaud Desplechin, Francie 2004)
  • 6) Umíněné mraky (r. Tsai Ming-liang, Tchajwan/Francie/Čína 2004)
  • 7) Dějiny násilí (r. David Cronenberg, USA 2005)
  • 8) Les Amants réguliers (Pravidelní milenci, r. Philippe Garrel, Francie 2005)
  • 9) Les Egarés (Zbloudilí, r. André Téchiné, Francie 2003)
  • 10) Toyen (r. Jan Němec, ČR 2005) (mužskému protagonistovi navzdory)

(Filmy staršího data než L. P. 2005 nebyly dříve v ČR k vidění.)

Jan Křipač

  • 1) Králové a královna (r. Arnaud Desplechin, Francie 2004)
  • 2) Million Dollar Baby (r. Clint Eastwood, USA 2004)
  • 3) Poslední dny (r. Gus Van Sant, USA 2005)
  • 4) Svět (r. Jia Zhang-ke, Čína/Japonsko/Francie 2004)
  • 5) Zrození (r. Jonathan Glazer, USA 2004)
  • 6) Dějiny násilí (r. David Cronenberg, Kanada/VB 2005)
  • 7) Mrtví (r. Lisandro Alonso, Argentina/Francie/Nizozemí 2004)
  • 8) Triple Agent (r. Eric Rohmer, Francie/Řecko/Španělsko/Itálie/Rusko 2004)
  • 9) Tropical Malady (r. Apichatpong Weerasethakul, Thajsko/Francie/Německo/Itálie 2004)
  • 10) Letec (r. Martin Scorsese, USA 2004)

Petr Marek

  • 1) A Tree (Strom, r. Yayoi Mizuta)
  • 2) Život pod vodou (r. Wes Anderson, USA 2004)
  • 3) Krajina mého srdce (r. Jan Němec, ČR 2004)
  • 4) Otec a syn (r. Alexander Sokurov, Rusko/Německo/Itálie 2003)
  • 5) Ó slova oslová (r. Helena Všetečková, ČR 2005)
  • 6) Let čajky proti větru (r. Jara Panáková, ČR 2005)
  • 7) Zlomené květiny (r. Jim Jarmusch, USA 2005)
  • 8) Blissfully yours (r. Apichatpong Weerasethakul, Thajsko 2002)
  • 9) Snowboarďáci (r. Karel Janák, ČR 2005)
  • 10) Million Dollar Baby (r. Clint Eastwood, USA 2004)

Sylva Poláková

Abecedně:

  • Cesta: portrét Věry Chytilové (r. Jasmína Blaževič, ČR 2005)
  • Dítě (r. Jean-Pierre a Luc Dardennovi, Belgie/Francie 2005)
  • I želvy létají (r. Bahman Ghobadi, Írán, Irák 2004)
  • Králové a královna (r. Arnaud Desplechin, Francie 2004)
  • Svět (r. Jia Zhang-ke, Čína/Japonsko/Francie 2004)
  • Toyen (r. Jan Němec, ČR 2005)
  • Zlomené květiny (r. Jim Jarmusch, USA 2005)

Aleš Stuchlý

  • Odvrácená strana Měsíce (r. Robert Lepage, Kanada 2003) – Nejmúzičtější film počátku 21. století

Dále již v abecedním pořadí

  • Bokovka (r. Alexander Payne, USA 2004)
  • Dealer (r. Benedek Fliegauf, Maďarsko 2004)
  • Dítě (r. Jean-Pierre a Luc Dardenneovi, Belgie/Francie 2005)
  • Kachní sezóna (Temporada de patos; r. Fernando Eimbcke, Mexiko 2004)
  • Mrtví (r. Lisandro Alonso, Argentina 2004)
  • Slunce (r. Alexandr Sokurov, Rusko/Itálie/Francie 2005)
  • Umíněné mraky (r. Tsai Ming-liang, Tchaj-wan/Francie/Čína 2004)
  • Willenbrock (r. Andreas Dresen, Německo 2004)
  • Zlomené květiny (r. Jim Jarmusch, USA 2005)

Přečteno 15044x

Článek vyšel v časopise Cinepur #43, prosinec 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.2 /12

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ Z RUBRIKY anketa

Cine Latino na počátku 21. století pohledem tvůrců

Nejlepší filmy roku 2017

Nejlepší filmy roku 2016, část 2.

Nejlepší filmy roku 2016, část 1.

Jak prodat film? Anketa s filmovými distributory a producenty

Kritikové a filmaři o kritice

Nejlepší filmy roku 2015

Nejlepší filmy roku 2014


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Podzimní sezóna na DAFilms

Roman Polanski začne natáčet film o Dreyfusově aféře

EU do konce roku uzákoní obsahové kvóty pro Netflix a Amazon

Ostrava Kamera Oko odkrývá první programové tipy

Woody Allen si po desítkách let dává od filmování přestávku


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (73) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (750) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (684) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (93) / tisková zpráva (1) / událost týdne (214) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #43 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #43, prosinec 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Nemáme rádi cinefilii (Zdeněk Holý, téma)

Těžce vybojovaná svoboda České televize (Přemysl Martinek, glosa)

Jihlava 05 (Otto Bohuš, glosa)

Vášeň zvaná cinefilie po francouzsku (David Čeněk, téma)

Hooligans / Efektivně proti předsudkům (Viktor Palák, kritika)

Elizabethtown (Eliška Děcká, minikritika)

+ více...