Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mariini milenci / Téměř romantický film

Mariini milenci / Téměř romantický film

kritika / Andrea Slováková

Na první pohled tradiční příběh, charaktery a dialogy, v lehce nadprůměrné kvalitě. Ale funguje v něm neobvyklá hodnota: romantika bez ornamentů. Válka běsně vytváří zdánlivě nemožné, ale vnitřně nezvratitelné prolnutí citů a tělesnosti, zároveň se však zpřítomňuje jako stvořitel absence, zvětšující se díry v souznění s jiným tělem a dalším citem. Válka se tady neprojevuje jizvami, zničenými těly nebo zpustošenými domy, ale jako čirá esence negace a trvanlivé udupání všech možností až na hranici vyhlazení, na začátek expanzivního totálního nic. Film Mariini milenci zobrazuje veteránské téma na odlišných motivech než jsou nekompletní končetiny nebo obsesivní a depresivní stavy při vyprávění válečných příběhů, ilustruje jej na stavu, kdy neschopnost zbavit se utkvělé lásky je tou největší přítěží. Agrese projevená jako reakce na nemožnost a na nezvládnutí nutnosti překonat tuto nemožnost.

Obvyklá ambivalence mezi raciem a emocemi, pokus jednoho korigovat druhé a opačně, tady nefunguje. City i čistá rozumnost jsou zajedno, pouze iracionální zvraty, vyvstávající z oné válkou způsobené mezery mezi dvěma lidmi, budují odstup a svědčí o nevyléčitelnosti znaků. Vrstevnatost nemožnosti, v explicitní příběhové podobě i v metaforice snů a obsesivních představ a také v lyrické rovině motivů míst, pohledů, doteků, výkřiků. Výkřik může fungovat jako dialogický pohaněč příběhu, ale i jako znak pro stav, pro vyčištěnou lyričnost situace.

Příběh o fobii z krys je trochu nadnesenou metaforou přehnaného strachu. Strach jako spouštěč odporu. Odpor jako nejhlubší vzdálenost. A nesnesitelnost těla se stupňuje, čím delší je jeho přítomnost. Zabránit pohledu i doteku je jediná možnost, jak zastavit rostoucí odpor. Smutek z odloučení nemůže dopomoct k obnovení blízkosti, protože je pořád menší než odpor.

Pak roste už jen různoběžnost lásky a tělesnosti. Tělesnost jako nevyhnutelná a radostná, láska jako nesnesitelná a bolestivá, zatížená zkušeností války. Jenomže taky neobejitelná. Ženská postava jako čistota pramenící z naivity i z lásky už není dojemná, ale opravdu smutná. Nesnesitelnost netělesnosti.

Mariini milenci (Maria's Lovers, USA 1984)
režie Andrej Končalovskij, scénář Andrej Končalovskij, Gérard Brach, Floyd Byars, Paul Zindel, Marjorie Davidová, Marjorie Randová hudba Anderj Končalovskij, Gary Malkin, Albert von Tizler, Neville Fleeson, kamera Juan Ruiz Anchía, střih Humphrey Dixon, hrají Nastassja Kinski, John Savage, Robert Mitchum, Keith Carradine, Anita Morrisová ad., 103 minut, premiéra 12. 7. 2005, distribuce NFA

Přečteno 7078x

Článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #130

#130

srpen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Ženská tvář války / Vysoká dívka

Půvab a moudrost motivačních citátů / Kdybys jen tušil

Šíleně smutný Asiat / Ocas tygra

Tancem proti homofobii / Dokud se tančí

Paměť strojů / Efekt Vašulka

O včelách a lidech / Země medu

Žánrové tropy v subtropech / Kanáři

Potratit v Americe / Never Rarely Sometimes Always


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Bradley Cooper si zahraje v novince Paula Thomase Andersona

Kniha o Pavlovi a Daně

Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Mezi žánry, přístupy a autory / Neviditelná legenda Corey Yuen

Falešní hráči hongkongské komedie / Filmy bratrů Huiových

Hongkongská nová vlna / Jak televize reformovala kinematografii


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Jørgen Leth


RUBRIKY

anketa (25) / český film (97) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (104) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (4) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (1) / kauza (33) / kniha (123) / kritika (969) / mimo kino (162) / nekrolog (1) / novinka (775) / objev (2) / pojem (36) / portrét (16) / profil (110) / reflexe (25) / report (115) / rozhovor (167) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (939) / televize (110) / událost týdne (259) / videohra (68) / web (42) / zoom (163)

Cinepur #41 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Spalovač mrtvol (Tomáš Hořava, zoom)

Superhrdinové pod drobnohledem intelektuálů (Kamil Fila, téma)

Marcel Pagnol (David Čeněk, profil)

Louise/Valentina / Účes napříč médii (Anna Batistová, téma)

Občanská výchova / Tučné roky pominuly, a co dál? (Tereza Dvořáková, kritika)

Noční hlídka / Davaj, sdělajem Gollywood (Jindřiška Bláhová, kritika)

+ více...