Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Moje velká indická svatba! / Hollywood Bollywood!

minikritika / Jakub Arpel

Jak lze odtušit i s matnými znalostmi fungování tradičního amerického industriálního přístupu k filmování (totiž že kolesa průmyslu jsou čas od času promašťována užíváním cizích, exkluzivně vypadajících formálních postupů), Moje velká indická svatba, "svérázná" filmová adaptace klasického díla Jane Austenové Pýcha a předsudek, je pouhým slabým odvarem toho, co se nazývá Bollywoodem. Tento fakt může iritovat desítky milionů indických cinefilů i znalců klasického Bollywoodu, nikoli však naše odborné i neodborné publikum. U nás bude snímek namísto toho spíš urážet "všeobecný dobrý vkus", a to zejména svými naprosto integrálními, od Bollywoodu neoddělitelnými, a v tomto případě tedy nanejvýš oceněníhodnými součástmi, totiž zjednodušováním, alogičnostmi a emocionální "bulvarizací" seriózní látky. K tomu jen připomínám, že žánr bollywoodské adaptace (britské) literární či dramatické klasiky je v bollywoodském kontextu již léta pevně zakořeněn, že vpravdě bollywoodská (bollywoodská stylem, geograficky však madráská) adaptace Jane Austenové byla představena na minulém Febiofestu (Kandukondain Kandukondain) a srovnání obou verzí vypoví mnohé o nejnovějších trendech na poli audiovizuálního glajchšaltování.

Kořeněná verze jinak standardního kalifornského produktu zpřístupňuje českému filmovému publiku, tedy publiku "koloniálnímu", perifernímu (rozuměj "diktátem stavu věcí odsouzenému k značně omezenému rozhledu"), jakýsi výhled klíčovou dírkou do světa mnohobarevné kinematografické pestrosti.

Před recenzenta se tu postavil konflikt rozměrem vpravdě pupendovský – buď celý jev víceméně odmítnout jako z podstaty špatný (verze polívkovská), nebo velkoryse ohledat míru jeho pozitivního přínosu (verze duškovská). Za sebe zběžně volím tu druhou variantu, protože za jakýkoli, byť slabší odlesk Bollywoodu, který by v budoucnu přispěl k popularizaci jeho i jiných, na Hollywoodu dosud nezávislých prostředí, jsem vděčen.

Skutečně mě mrzí pouze jediná věc – superhvězdě Aishwaře Rai, jedné ze tří největších bollywoodských femmes fatales, je v Mojí velké indické svatbě partnerem bezejmenný, mizerný seriálový herec. "Svým národům" takto Hollywood představil svoji verzi reklamní fráze "Bollywood meets Hollywood" – představu (morálně) nepřijatelnou, přímo odkazující k arogantní indické politice starého britského impéria.

Moje velká indická svatba
(Bride and Prejudice, VB, USA 2004)
režie Gurinder Chadha, scénář Paul Mayeda Berges, Gurinder Chadha, kamera Santosh Sivan, hudba Anu Malik, Craig Pruess, hrají Aishwarga Rai, Martin Henderson, Daniel Gillies ad.
111 minut, distribuce SPI, premiéra 16. 6. 2005

Přečteno 7332x

Článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.6 /14

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY minikritika

Rallye smrti

U mě dobrý

Déja vu

Země mrtvých

Obchodník se smrtí

Elizabethtown

Domino

Restart


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Skřítek / Rytmikálovost každodenního hnití po patnácti letech


RUBRIKY

anketa (24) / český film (84) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (736) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (241) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Cinepur #40 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #40, červen 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Sluneční stát / O tom, jak Ostrava zamotala Šulíkovi hlavu (Eliška Děcká, kritika)

Hal Hartley (Marcel Arbeit, profil)

Festival Némo (Sylva Poláková, glosa)

Román pro ženy / Barevné leporelo (Tereza Moravcová, minikritika)

Hal Hartley / Vypravěč s duší výtvarníka (Marcel Arbeit, rozhovor)

Pátrání po Ester / Esterka kouzelnice (Kamila Boháčková, kritika)

+ více...