Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Film a thriller

téma: Thriller / Jan Křipač

Thriller patří k těm nemnoha žánrům, které stabilně po téměř celou dobu existence kinematografie prokazují značnou životaschopnost opřenou o velkou diváckou popularitu. To ostatně dokládá také dnešní situace v české filmové distribuci: během podzimu vstupuje do našich kin kolem desítky filmů, které snesou toto žánrové zařazení (podobně vysokým číslem může konkurovat jen komedie). Mezi čistě komerčními případy zde nalezneme i několik pozoruhodných snímků – např. Shyamalanovu Vesnici či Mannův Collateral – které dokládají, že žánr, pracující se základními lidskými emocemi strachu a napětí, prochází neustálými proměnami.

Proto jsme se rozhodli věnovat tomuto fenoménu prostor – tím spíše, že kritikou bývá thriller často neprávem přehlížen. Naší snahou nebylo pojmout tento patrně nejširší a nejhůře definovatelný z žánrů v úplnosti. Pouze jsme chtěli upozornit na některé základní rysy, jež s ním souvisejí. V následujících textech naleznete stručné uvedení do problematiky thrilleru, konkrétní analýzu budování napětí v jednom z typických filmů, pohled do jiné než mainstreamové americké kinematografie a historický vývoj jednoho ze subžánrů thrilleru – gangsterského filmu.

Přečteno 5203x

Článek vyšel v časopise Cinepur #36, říjen 2004.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.2 /11

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #117

#117

červen 2018



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba

Cool televize / Generace X a Y v kontextu proměn televizního vysílání

Vykročit mimo střední proud / Metody alternativní distribuce dokumentárních filmů

Dokumenty na maloměstě / Několik příkladů ze současné praxe jednosálových kin


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Maďarský modernistický film 60. let

Stopy trvalosti / Kinematografie po smrti Michelangela Antonioniho a Ingmara Bergmana

MFF Karlovy Vary 2005

Metropolis - Nový Babylon

Playtime / Hulotova moderní odysea


RUBRIKY

anketa (23) / český film (73) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (91) / fenomén (69) / festival (62) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (111) / komiks (10) / kritika (740) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (660) / objev (3) / pojem (36) / portrét (6) / profil (99) / reflexe (24) / report (99) / rozhovor (155) / scénář (4) / soundtrack (38) / téma (854) / televize (91) / tisková zpráva (1) / událost týdne (207) / video (2) / videoart (16) / videohra (55) / web (42) / zoom (151)

Tento článek vyšel v časopise Cinepur #36, říjen 2004

Z obsahu tištěného čísla:

Některé podoby napětí v australském filmu (David Kresta, téma)

Srdjan Dragojević / Válka jako divadlo (Dominika Prejdová, rozhovor)

Zelený paprsek (Adam Brothánek, zoom)

Coppolův kmotr jako mezník jednoho žánru (Vítek Peřina, téma)

Sam Peckinpah (Darko Zupčević, rozhovor)

Film a thriller (Jan Křipač, téma)

+ více...