Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Film a thriller

téma: Thriller / Jan Křipač

Thriller patří k těm nemnoha žánrům, které stabilně po téměř celou dobu existence kinematografie prokazují značnou životaschopnost opřenou o velkou diváckou popularitu. To ostatně dokládá také dnešní situace v české filmové distribuci: během podzimu vstupuje do našich kin kolem desítky filmů, které snesou toto žánrové zařazení (podobně vysokým číslem může konkurovat jen komedie). Mezi čistě komerčními případy zde nalezneme i několik pozoruhodných snímků – např. Shyamalanovu Vesnici či Mannův Collateral – které dokládají, že žánr, pracující se základními lidskými emocemi strachu a napětí, prochází neustálými proměnami.

Proto jsme se rozhodli věnovat tomuto fenoménu prostor – tím spíše, že kritikou bývá thriller často neprávem přehlížen. Naší snahou nebylo pojmout tento patrně nejširší a nejhůře definovatelný z žánrů v úplnosti. Pouze jsme chtěli upozornit na některé základní rysy, jež s ním souvisejí. V následujících textech naleznete stručné uvedení do problematiky thrilleru, konkrétní analýzu budování napětí v jednom z typických filmů, pohled do jiné než mainstreamové americké kinematografie a historický vývoj jednoho ze subžánrů thrilleru – gangsterského filmu.

Přečteno 5381x

Článek vyšel v časopise Cinepur #36, říjen 2004.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.2 /11

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #120

#120

prosinec 2018



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie

Úvod: Film a hudba


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Maďarský modernistický film 60. let

Stopy trvalosti / Kinematografie po smrti Michelangela Antonioniho a Ingmara Bergmana

MFF Karlovy Vary 2005

Metropolis - Nový Babylon

Playtime / Hulotova moderní odysea


RUBRIKY

anketa (23) / český film (78) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (94) / fenomén (70) / festival (74) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (114) / komiks (10) / kritika (767) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (692) / objev (3) / pojem (36) / portrét (9) / profil (102) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (157) / scénář (4) / soundtrack (41) / téma (873) / televize (95) / tisková zpráva (1) / událost týdne (223) / video (2) / videoart (16) / videohra (58) / web (42) / zoom (153)

Tento článek vyšel v časopise Cinepur #36, říjen 2004

Z obsahu tištěného čísla:

Fahrenheit 9/11 (Pavel Bednařík, kritika)

Srdjan Dragojević / Válka jako divadlo (Dominika Prejdová, rozhovor)

Vesnice (Helena Bendová, kritika)

"Pornografický" slang a komická mechaničnost sexu (Zdeněk Hudec, fragment)

Jaro, léto, podzim, zima a jaro (Tomáš Ruta, kritika)

Plynutí času v Městě smutku (Eliška Děcká, kritika)

+ více...