Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Úvod / Téma: Nový latinskoamerický film
téma: Nový latinskoamerický film / David Čeněk
Je poněkud zkreslující označovat kinematografie zemí téměř celého kontinentu jediným přídavným jménem – latinskoamerický, protože každá zvlášť má svou vlastní historii a něčím se liší. Nicméně možná větším zlem je novinářská a festivalová "neřest" vymýšlení pojmosloví. Snaha vnutit divákům a samotným latinskoamerickým filmařům, že vznikl nový argentinský, mexický, chilský či jiný film, je směšná ve chvíli, kdy zjistíme, že jde o pouhou berličku pro pojmenování třeba festivalové sekce. Z tohoto východiska vzešlo téma nový latinskoamerický film. Úkolem předkládaných textů je vsadit zmiňovaný fenomén, který sice existuje, ale vznikl mnohem dříve, než si ho Evropa všimla, do kontextu se současnou tvorbou. Abychom se maximálně vyhnuli zkreslujícímu pohledu Evropana, oslovili jsme několik tvůrců, filmových novinářů a historiků. Podařilo se tak získat tři texty, jejichž autoři se měli zamyslet nad otázkou: Není pojem nový latinskoamerický film, ve vztahu k poslednímu desetiletí 20. století, jen výmyslem novinářů?
Portorická režisérka Sonia Fritz se odmítla o takový nesmysl vůbec zajímat a popsala stav kinematografie na Portoriku. Argentinský a mexický příspěvek jsou pak pokusem o pohled na problematiku zevnitř. Především text Juana Manuela Eujaniana je typickou ukázkou psaní o filmu v Latinské Americe. Určitá nerozhodnost v hodnocení a zdůrazňování neoddělitelnosti politiky a dějin jsou charakteristickými znaky textů iberoamerických filmových historiků. Obor filmové historie se v Latinské Americe prosazuje jen pomalu a těžko a právě v klíčovém období vzniku skupiny nového latinskoamerického filmu historici chyběli. Často jsou filmaři sami prvními filmovými historiky své země. K problematice metodologie a historického komparatismu lze doporučit skvělou knihu Paula Antonia Paranaguá – Le cinéma en Amérique Latine (le miroir éclaté (L'Harmattan, 2000)).
Přečteno 6033x
Článek vyšel v časopise Cinepur #33, květen 2004.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.7 /10
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Vzdálená síla kinematografie / Komentovaný rozhovor s Leosem Caraxem
Světlo / Jak zachytit neviditelné
Mathieu Amalric / Herectví jako fraška a svoboda zároveň
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #33, květen 2004
Z obsahu tištěného čísla:
Samuraj (Jan Kolář, kritika)
Báseň ve formě filmové zprávy (Fernando Birri, téma)
Ztraceno v překladu (Helena Bendová, kritika)
Bodysong (Andrea Slováková, kritika)
Taiwanský filmový zázrak (Jan Tichý, fenomén)
Editorial č.33 (Helena Bendová, editorial)