Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 147 / Alles gute nebo ne?

Editorial 147 / Alles gute nebo ne?

editorial / Jindřiška Bláhová / 14. 7. 2023

Lekce němčiny Alles Gute s dvojicí stereotypních sudetských Němců, jejichž nevinně vyhlížející výuka se v jednu chvíli zvrtne v brutální policejní výslech. Prací prášek Árijec, který vypere opravdu doběla, hlasatel počasí Ján Zákopčaník obviněný za opakovaný sexuální styk se zvířaty, když oznamoval, že nejtepleji bylo v Oslu. Zpěvák Karel Gott na útěku z blázince, po kterém se shání primář Sova – pamětníci normalizačních seriálů vědí, že je to fiktivní lékař z normalizačního seriálového hitu Nemocnice na kraji města. Všechny skeče spojuje jedno – patří do České soda. Letos v červnu uplynulo třicet let od vzniku dnes už legendárního počinu, jehož autoři Petr Čtvrtníček, Milan Šteindler, Dan Růžička, Čestmír Kopecký nebo David Vávra redefinovali v devadesátých letech hranice televizního humoru a satiry. A hlavně svobody a volnosti v televizní tvorbě.

Byla jsem fanynka České sody ve druhé polovině 90. let a baví mě královsky i teď. Byť je u některých skečů nutné víc lovit v paměti konkrétní dobové, hlavně politické souvislosti. Nikdy mě u České sody nenapadalo, jestli je to takzvaně „zu viel“, abychom zužitkovali lekce Alles Gute. Některé vtipy a skeče se nepovedly. Jednoduše nebyly vtipné, což je riziko humoru v jakékoli době a také jiná otázka než ta, která nad Českou sodou u jejího výročí často padala. Jestli autoři nezašli moc daleko, jestli někoho neuráželi, jestli by tenhle humor mohli dělat dnes. Všechny pochybnosti přitom míří k širšímu tématu korektnosti, která se v poslední dekádě stala součástí kulturních válek. Globálně nejznámějším vlajkonošem nekorektnosti v popkultuře je pak Borat, který vtrhl na scénu v roce 2006. Sacha Baron Cohen coby buranský, rasistický a sexistický reportér z Kazachstánu objevující Ameriku svojí konfrontační poetikou bezbřehé trapnosti a demolicí tabu servíroval podvratnou formu společenské kritiky. Nebo byl jen bohapustě utržený ze řetězu.

Vznětlivé i unikavé téma ne/korektnosti v audiovizuální tvorbě je aktuálně na stole. Rozhodli jsme se mu proto věnovat celé Téma. Rozptyl míst, kde ho řešit nebo jej promýšlet, je přitom široký: od „barevného castingu“, přes queer motivy v českých filmech či satiru Rubena Östlunda po seriál Volha. Už nad rámec ne/korektnosti doporučuji z čísla velkoryse pojatý report z festivalu v Cannes. Jeho autor Jakub Felcman si našel pro letošní filmy – dle něj v pozoruhodném množství výjimečné a výjimečně rozmanité – v programu svébytný interpretační klíč přízraků. Nebo rozhovor s režisérem Bertrandem Mandicem, který podle Antonína Tesaře vytváří „přiznaně umělá, ale zároveň provokativně podivínská filmová univerza“.

Přečteno 600x

Článek vyšel v časopise Cinepur #147, červen 2023.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #147 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #147, červen 2023

Z obsahu tištěného čísla:

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda (Janis Prášil, téma)

Ne/korektní film / Úvod k tématu (Lukáš Skupa, téma)

Postavy jako schoulená klubíčka / Philippe Kastner (Eliška Děcká, profil)

Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna (Pavel Sladký, zoom)

Strach má jméno láska / Falcon Lake (Tomáš Hubáček, kritika)

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“ (Petra Chaloupková, téma)

+ více...