Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

kritika / televize / Jan Bodnár / 20. 12. 2022 / komentáře (25)

Výpravný historický seriál Koruna, reflektující život nejdéle vládnoucí britské panovnice Alžběty II., se po téměř dvouleté pauze vrací s novou sérií. Jeho děj se posouvá do devadesátých let a královna čelí novým problémům, jako jsou skandály uvnitř samotné monarchie v popředí s rozvodem Princezny Diany a Charlese, prince z Walesu (dnes už krále Karla III.) a všeobecně klesající oblibou a podporou královské rodiny. I když seriál nikdy nebyl pouhým otrockým výkladem britské historie, aktuální série se oproti těm předchozím nejvíce soustředí na komplikované rodinné a milostné vztahy uvnitř monarchie, někdy na úkor důležitých historických událostí dané etapy nebo příběhu titulní panovnice.

Zásadní změnou je v nové sezóně kompletní výměna herců a hereček v hlavních i vedlejších rolích. Po Olivii Colman přebírá žezlo ve ztvárnění Alžběty II. etablovaná britská herečka Imelda Staunton. V předchozích sezónách jsme sledovali pozvolnou bolestivou transformaci Alžběty II. z mladé ženy v nadčasový symbol národního znovuzrození až po autoritativní panovnici ve středním věku. V podání Staunton je Alžběta II. stále komplexní postavou, odměřenou panovnicí dohlížející na správný chod země, avšak je očividné, že dekády panování se na ní podepsaly značnou únavou a jistou zkostnatělostí ve vztahu k rychle se proměňujícímu světu. Téma stárnutí královny tvůrci výrazně akcentují už od první epizody, kdy jej staví do poněkud přímočaré paralely s chátráním královské jachty Britannia, která byla od svého vzniku úzce spjata s její vládou.

Pokud měli tvůrci obzvláště šťastnou ruku při výběru nové představitelky titulní královny, obsazení některých vedlejších rolí vyvolalo dlouho před uvedením nové série vlnu nevole, jak od fanoušků seriálu, tak od příznivců britské královské rodiny. Největší kontroverzi vzbudilo obsazení prince Charlese, kterého ztvárnil Dominic West, jež svému reálnému předobrazu propůjčuje přeci jen až nadmíru velkou dávku šarmu a charisma. Tvůrci se navíc v průběhu série během ilustrování rozpadu manželství s princeznou Dianou kloní spíše k Charlesově perspektivě. Jako by si tak postupně chystali půdu pro navazující závěrečnou šestou řadu a jeho budoucí nástup na trůn po letošním úmrtí královny Alžběty II. Postava princezny Diany (Elizabeth Debicki) je většinu času stylizovaná do pozice psychicky labilní primadony, kdy tvůrci opomíjí její zásluhy na poli charity i boje za lidská práva. Princi Charlesovi naopak jeho pracovní a charitativní zásluhy neupírají, a naopak je i v rámci jednoho dílu doslovně vyzdvihnou v závěrečném textu před titulky.

V nové sérii se opět potvrzuje vytříbený vkus scenáristy Petera Morgana a jeho bohaté znalosti královské rodiny. Morgan je hlavním tvůrcem seriálu a stojí i za scénáři většiny dílů. V případě rozpadu vztahu Diany a Charlese, který se navíc jako leitmotiv prolíná celou sezónou, však občas překvapivě zjednodušuje a jenom variuje poněkud nelichotivé vyobrazení „princezny lidských srdcí“, které bylo částečně patrné už v jeho scénáři k dramatu Královna z roku 2006 nebo v divadelní hře Audience u královny. Milostným peripetiím a citovým vzplanutím ve složitém prostředí dvorního protokolu se v rámci seriálu hojně věnoval již dříve. Oproti přechozím sériím zde ale pro diváka neobjevuje události dávné historie. Naopak reflektuje osudy osobností, které jsou dodnes živé v kulturní paměti, což má za následek často vzrušené divácké ohlasy. Morgan ale na druhou stranu výrazně spoléhá na divákovu obeznámenost s nedávnými dějinami královské rodiny a například z nechvalně proslulého rozhovoru princezny Diany pro BBC z druhé poloviny devadesátých let vidíme jen úryvky, což mu poskytuje dostatečný vyprávěcí prostor pro objasnění okolností odvysílání této ve své době brutálně upřímné zpovědi.

I když Morgan pro své scénáře čerpá z historicky doložitelných faktů a z rozhovorů, více než detailní rekonstrukce historických situací ho zajímají události za zavřenými dveřmi, při jejichž psaní projevuje nebývalou dávku invence. Nová sezona například uzavírá tragický milostný příběh mezi princeznou Margaret a důstojníkem Peterem Townsendem, jimž neudělila na konci první řady svolení k sňatku Alžběta II. rozpolcená mezi povinností královny a láskou ke své sestře, což patřilo k dramatickým vrcholům celého seriálu. Diváci tak poprvé výrazně vidí i negativní dopady některých královniných minulých rozhodnutí. Jedním z nejsilnějších dílů je potom epizoda s názvem Ipaťjevův dům, která se vrací k okolnostem vyvraždění carské rodiny Romanovců v roce 1918. Obětí masakru byla i Alexandra Fjodorovna, prateta prince Philipa, manžela královny. Nalezení jejich ostatků se v devadesátých letech minulého století stane předmětem napětí mezi Alžbětou II. a novým prezidentem Ruské federace Borisem Jelcinem. Morgan postupně odhaluje pozapomenuté černé svědomí britské královské rodiny i bývalého Sovětského svazu. Vliv monarchie z perspektivy zemí Commonwealthu potom důmyslně analyzuje epizoda věnovaná Mohamedu Al Fayedovi, původně egyptskému pouličnímu prodavači nacházejícímu inspiraci v abdikovaném králi Edwardovi, který se o několik let později stal úspěšným businessmanem a příslušníkem britské smetánky a jehož syn Dodi posledním partnerem princezny Diany. Právě v odhalování nových souvislostí v jinak notoricky známých příbězích příslušníků britské královské rodiny je Morgan tentokrát nejsilnější.

Opulentní sály, velká schodiště a nekonečné chodby paláců se tak znovu stávají dějištěm emocionálně vypjatých dramat, ilustrujících, navzdory kritickým hlasům odpůrců monarchie, že být královnou Spojeného království nebylo jednoduché. A to navzdory tomu, že tvůrci si tentokrát v mnoha dějových liniích spíše chystají půdu pro finální sezónu – příkladem může být zatím spíše naznačený vztah prince Williama s jeho matkou Dianou. Zároveň v současném světě po brexitu a letošní smrti Alžběty II., kdy se monarchie opět jeví jako něco anachronického a do značné míry hledá svou moderní podobu společně s králem Karlem III., slouží Morganovo dílo jako vhodný komentář podtrhující relevantnost královské rodiny v čase a její nezastupitelnou funkci v existenci Spojeného království.

Přečteno 520x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.8 /4

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Adam B.  (11.1.2023 22:32)

Musel bych soutežit s tou nejzašší zbabělostí mých nepřátel, což věru nemám v úmyslu.

Adam B.  (11.1.2023 22:31)

Za touto větou si stojím a vždy stát budu, a protože víme, jak se věci zatím mají, nebudu k tomu už nic (a to cokoliv) dalšího ani dodávat.

Adam B.  (11.1.2023 22:08)

"Technologically approved nazism isn’t any thinkable possibility for future of mankind."

Oprava:  (11.1.2023 22:03)

Jim není po chuti

Stala se  (11.1.2023 22:02)

mi křivda, která nikdy nebude odčiněna. Je tu jiná vůle. Vytkli si za cíl ten nejzašší cynismus, nelidskost a sadismus a jedou v tom jako na drogách… Co k tomu dodat? Že je mi z toho veselo? Nebudu lhát, není. Stáhl jsem se do soukromí a budu v tom pokračovat i dál. Byl jsem v jistém smyslu naivní, ale pořád lepší než jejich vina: naprosté propadnutí sadismu a cynismu, šikaně vůči osobě, která mi není pochuti. Možná nechtěla, neměla a zas tak to nevadí. Nebo aspoň nemuselo, kdyby mezi nimi byla jiná vůle… (Konec)

Odřízl jsem se od šikany…  (11.1.2023 21:52)

Odřízl jsem se od šikany a věděl jsem proč. Proti největším zbabělostem se lze jen sotva bránit. Na hřišti takto zbabělých jsem nikdy nehrál a nikdy nebudu.

No comment  (11.1.2023 21:45)

Užijte si to…

Mno  (31.12.2022 00:39)

Dovolím si tlumočit názor dotyčné redakce: viz. foto nahoře – druhá zleva…..

Tomáš Kouřil  (30.12.2022 11:32)

Tady by to asi chtělo promazat diskuzi:)

A.  (26.12.2022 11:25)

Právě takový nacismus nikdy nesmí zvítězit! Stop nacismu! Smrt nacismu! Konec A.

A.  (26.12.2022 11:23)

Za jedno "milostné" odmítnutí stvořila bendová hitlerovskou říši, jejíž životaschopnost může být stejně zrůdná jako její zrůdnost sama. Stop nacismu dokud je čas. (!)

A.  (26.12.2022 11:19)

Konec správné řeči. Začátek nacistického mumlání svinských Zrůd……. STOP NACISMU mít vždy na mysli.

A.  (26.12.2022 11:17)

A pokud bendovské Zrůdy náhodou zrovna vítězí, přát jim jen co jim patří. Pokud bojují těmy nejodpornějšími zbraněmi, se kterými nelze bojovat mlčet a myslet si svoje. Nikdy nesouhlasit s nacisty, vždy jim, ať už tiše či nahlas, odporovat. Myslet Stop nacismu, smrt nacismu!

A.  (26.12.2022 11:12)

Nenechat se krmit hovny nacistických Zrůd.

A.  (26.12.2022 11:11)

Bendová stvořila nenávist jaké není rovno. Smrt bendovskému nacismu! Zastavme zrůdnost Zla, odmítněme tuto Zrůdnost samu! Stop nacismu! Smrt nacismu! A.

A.  (26.12.2022 11:04)

Stop nacismu navždy

Budiž  (26.12.2022 04:03)

Pro příště a provždycky zaznamenáno alespoň to, že jsem bojoval za správnou věc. Nemám-li pro to už do budoucna sílu, zanechám jediný vzkaz: Nacismus nakonec NESMÍ zvítězit! SMRT NACISMU! A.B.

A.  (26.12.2022 02:44)

Už nastaly v dějinách situace, kdy říct Ne nacismu bylo nebezpečné a zároveň odvážné. Neříkám to jen kvůli sobě…

A.  (26.12.2022 02:25)

Kdo toleruje nacismus jedné Zrůdy a následně dalších zrůd, stává se sám neonacistou. Stop nacismu – Smrt nacismu!

Poděkujte  (26.12.2022 02:09)

ultranacistce a jejím nacistickým kamarádíčkům. Dost bylo msty na nevinných…

Smrt nacistickým Zrůdám,  (26.12.2022 02:02)

A jedno velké a dlouhé mlčení. Smrt nacismu!

  (26.12.2022 01:49)

si svině zametou prosím před vlastním prahem…

Prostě  (26.12.2022 01:43)

asi nejsem jako někdo…

Ne  (26.12.2022 01:43)

Nestydím se za to a přiznám se, že tomu nerozumím a neznám to…

No nevím  (26.12.2022 01:42)

No tady prostě nevím. Film jsem neviděl a ani článek jsem nečetl, proto prostě přiznám, že tomu nerozumím a že to nechápu.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Utama / Mezi domovem a sopkou

Království: Exodus / Von Trierův vánoční žertík z nemocnice

Zábavný – punkový, ale málo / Seriál Pistol a jeho hudba

Skandály ve službách Jejího Veličenstva / Koruna

Kvík / Až si zase příště dáte klobásku

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal

Trojúhelník smutku / Škodolibá plavba společenskými hierarchiemi


DALŠÍ Z RUBRIKY televize

Tahle země není pro demokracii / TraumaZone

TBH / WTF

Stane se to znova a znova / Dexter: Nová krev

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

TBH / WTF

Holky na zabití / A jak to bylo dál…

Dej mi zpět mé jméno / Halston


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Holky na zabití / A jak to bylo dál…

Dej mi zpět mé jméno / Halston

Euforie vztahové hysterie / Malcolm a Marie

Tancem proti homofobii / Dokud se tančí


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)