Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

editorial / Jindřiška Bláhová / 26. 10. 2022

Když jsme před dvěma lety „uváděli do provozu“ novou rubriku Kamera-pero, předcházela tomu jedna z mých oblíbených redakčních aktivit – brainstorming. Jeho cílem bylo v ten moment už hlavně vymyslet název. Aby nápad dávat v Cinepuru prostor hlasům z praxe, tedy aktivním filmařům napříč všemi profesemi, dostal pěkný oficiální vývěsní štít. U redakčního brainstormingu vždy a znovu vtipkujeme, že bychom jej měli rovnou živě vysílat jako podcast, protože to většinou bývá hodně zábavná přestřelka nápadů, která se často zvrhává úplně jinam, aby se pak v nějaký moment usměrnila a na povrch se dostalo to, co potřebujeme.

Jsem moc ráda, že jsme si tuhle rubriku vymysleli. Zatím v ní vyšlo čtrnáct rozmanitých pohledů, které dávají nahlédnout do přemýšlení českých filmařů. Do aktuálního čísla přispěl Tomáš Bojar, dokumentarista vnímavý i rozjímavý a zároveň přesný a systematický. Píše o tom, jak promýšlí svoji metodu i autorství, konkrétně nad filmem z mého pohledu zcela výjimečným – jeho novým dokumentem Good Old Czechs. „Když začínám pracovat na novém filmu, zmocní se mě vždy pocit, že jsem znovu na úplném začátku. Že nic dohromady neumím a že teprve musím na vše přijít. Když už ale postoupím o něco dále, zjišťuji, že snad přece jen na cosi dřívějšího navazuji a cosi zužitkovávám,“ píše a dodává: „Zkušenost – zejména tedy zkušenost vlastních chyb a selhání – je nenahraditelná jak v životě, tak v tvorbě. Ale jsou také chvíle, kdy nás může brzdit, možná dokonce přímo znevolňovat. Každému tvůrci takto třeba hrozí, že ve své autorské zkušenosti najde falešnou jistotu.“ Falešnou jistotu u svého posledního filmu rozhodně nenašel. A stejně tak jí netrpí ani jeho další dokument, který také směřuje do českých kin – Zkouška umění –, jenž natočil s Adélou Komrzý.

Už jen kvůli těmto dvěma filmům by byl letos podzim české kinematografie povedený. A k tomu tu máme snímky Arvéd či BANGER. Oběma se věnujeme v rubrice Kritiky. Jejich autoři – Vojtěch Mašek a Adam Sedlák – si jdou důsledně vlastní cestou a výsledné filmy výrazně vybočují z toho, co tu vzniká. Jsou to dvě nálože odlišné energie. Mašek víří stojaté vody životopisného filmu na pozadí tuzemských totalit. Spojuje Franze Kafku s Oldřichem Novým a divadelností prostoru i dějin se statujícími aktéry akcentuje začarovaný kruh opakující se historie. „Na rozdíl od životopisných filmů, s jejichž závěrečnými titulky nastupuje nejistota, co se o portrétovaných osobnostech vlastně divák dozvěděl, je Arvéd fantazmagorií založenou na neuchopitelnosti, neproniknutelnosti subjektu,“ píše Tomáš Gruntorád. Tomáš Stejskal je sice k černohumornému dealersko-raperskému dramatu BANGER. v textu s top titulkem „Film, který by rád všechny pochcal“ o něco kritičtější, ale snímek vyniká vzácnou žánrovou důsledností a vtahující dynamičností zachycující autenticky zrychlený svět mladé generace: „Sedlák především našel jazyk, pro který by dnešní mládež vyrůstající na současném rapu v klidu použila slovo, jež je pro pouliční reputaci zásadní. Sedlákův BANGER. je ,real‘.“

A ještě jeden text z čísla zmíním – reflexi seriálu Volejte Saulovi, který letos po šesti řadách skončil. Antonín Tesař nabízí originální čtení tohoto seriálového úkazu. Nestává se mi, že by mi seriálová postava po finále chyběla – Saul Goodman alias Jimmy McGill bude. Pokud jste ještě nezavolali, je nejvyšší čas.

.

Přečteno 360x

Článek vyšel v časopise Cinepur #143, říjen 2022.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #143

#143

říjen 2022



DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher


DALŠÍ Z RUBRIKY

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

Nejnovější filmy ze střední Evropy a procházka s Polańskim

Nové knihy o filmu či fotce na Ji.hlavě

Nene / Krmení divého publika

Trojúhelník smutku / Škodolibá plavba společenskými hierarchiemi

Men / Pohanské mutace

Arvéd / Arvédova pouť do pekla

BANGER. / Film, který by rád všechny pochcal


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137

Editorial 136


RUBRIKY

anketa (31) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (118) / fenomén (83) / festival (116) / flashback (16) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (15) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1109) / mimo kino (191) / novinka (824) / pojem (36) / portrét (51) / profil (100) / reflexe (27) / report (149) / rozhovor (185) / scénář (4) / soundtrack (87) / téma (1025) / televize (134) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (173)

Cinepur #143 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #143, říjen 2022

Z obsahu tištěného čísla:

Nuri Bilge Ceylan / Krajina v polospánku (Janis Prášil, téma)

Rozhovor s režisérem Jimem Sheridanem / Nejsme nastaveni na pixely, ale na obrazy (Pavel Bednařík, rozhovor)

Když si art podá ruku se žánrem / MFF Locarno 2022 (Martin Horyna, report)

Zvláštnější než fikce / Documentary+ (Petra Chaloupková, web)

Když Jimmy potkal Kim / Volejte Saulovi (Antonín Tesař, televize)

Nebýt sám sobě kánonem / Nad filmem Good Old Czechs (Tomáš Bojar, kamera-pero)

+ více...