Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Rozhovor s režisérem Jimem Sheridanem / Nejsme nastaveni na pixely, ale na obrazy

rozhovor / Pavel Bednařík / 14. 10. 2022

Byl nečekaným hostem letošní Letní filmové školy. Po mnoha letech pozvánek dorazil uvést výběr svých snímků. Rozhodnutí přijet bylo prý spontánní. Třiasedmdesátiletý irský režisér Jim Sheridan tvrdí, že „plánuje maximálně týden, dva dopředu“. Rodák z Dublinu je znám především díky oscarovým snímkům Moje levá noha (1989) a Ve jménu otce (1993). Za oba byl nominován za scénář i režii, ale Oscara nakonec získali herci Daniel Day-Lewis a Brenda Fricker. Ani nominace za scénář za autobiografický snímek V Americe (In America, 2002) mu cenu nevynesla. Ve jménu otce, oceněný Zlatým medvědem na Berlinale v roce 1994, mu však získal celosvětovou známost a otevřel dveře do Hollywoodu. Doyen irské kinematografie začínal v sedmdesátých letech na provinční divadelní scéně Production Theatre v Dublinu, kde se svým bratrem Peterem a režisérem Neilem Jordanem psal a inscenoval hry. Po úspěšné „irské“ trilogii – vedle zmíněných snímků Moje levá noha a Ve jménu otce se k nim řadí ještě Boxer (1997) – se rozloučil s domovinou zmíněným snímkem V Americe, který předznamenal jeho rozpačité působení v Hollywoodu. Vedle tuctových snímků natočil i několik hodných pozornosti: Zbohatni nebo chcípni (Get Rich or Die Tryin’, 2005) s rapperem 50 Centem v hlavní roli nebo jeho zřejmě nejúspěšnější americký film Bratři (Brothers, 2009). Adaptací románu Tajný deník (The Secret Scripture, 2016) začíná jeho návrat do Irska a k evropským tématům. Své dětství v katolické škole bilancuje v připravovaném komediálním dramatu North Star, v sérii Lockerbie se vrací k další palčivé kapitole britských dějin.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #143

Článek vyšel v časopise Cinepur #143, říjen 2022.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Nesvoboda a víra / Ženské hlasy z Blízkého východu (Siarhei Samusevich, téma) • Zvláštnější než fikce / Documentary+ (Petra Chaloupková, web) • Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu (Jindřiška Bláhová, editorial) • Úvod k tématu Blízký východ (Lukáš Skupa, téma) • Elvisova poprocková větev / Elvis (Jiří Špičák, soundtrack) • Trojúhelník smutku / Škodolibá plavba společenskými hierarchiemi (Pavel Sladký, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

Komrzý – Bojar: Je hezké, že si pořád ještě nerozumíme

Rozhovor s Panáhem Panáhím / Uvědomit si, jak jsem malý

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Lotyši by Zemana vyhnali / Rozhovor s Viestursem Kairišsem

Pohyb na tenkém ledě / Rozhovor s Karolínou Davidovou, Kamilou Dohnalovou a Martinem Vandasem

Bruno Dumont / Překračovat realitu

Vzdálená síla kinematografie / Komentovaný rozhovor s Leosem Caraxem

Nástrahy Disneyho zvířátek / Rozhovor s Rebeccou Stanton


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Ani film, Ani fest / Cesta ke zmatení diváka a vytvoření prostoru nekonečné recyklace...


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)