Rozhovor s Panáhem Panáhím / Uvědomit si, jak jsem malý

14. 10. 2022 / Pavel Sladký
téma
Placený

Íránský režisér Panah Panahí debutoval loni filmem Na cestě, který uvedl na festivalu v Cannes v sekci Quinzaine des réalisateurs. Jeho rodinná road movie vypráví o loučení rodičů se synem, který míří k hranicím, aby opustil svou domovinu. Snímek syna slavného a perzekvovaného režiséra íránské nové vlny Džafara Panahího (Bílý balonek, Offside, Taxi Teherán) dovedně balancuje více poloh. Panah Panahí kloubí pozorování tíhy života v současné Íránské islámské republice s komediálním dramatem plným emoční rodinné dynamiky a fantazijními výjevy. V následujícím rozhovoru mluví o vztahu ke svému otci, inspiraci 2001: Vesmírnou odyseou Stanleyho Kubricka a fungování cenzury v současně.

Mohl byste na úvod okomentovat úplně první záběr Na cestě? Kamera v něm beze střihu pomalu přesouvá pozornost z jednoho člena rodiny na druhého, film začíná v jediném záběru imaginativně, pak obsahuje jisté komediální prvky a také smutek z loučení.

Můj otec Džafar Panahí vždy kladl velký důraz na to, že první sekvence má ve zkratce obsahovat celý film. Musí nastínit, co můžou diváci očekávat. A zároveň přitáhnout jejich pozornost. Představuji prvním záběrem hlavní postavy filmu, členy rodiny. S pomocí postavy...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Blízký východ

143 / říjen 2022
Více