Jeden padne, tisíc povstane / Turecká armáda v tvorbě Alpera Çağlara

14. 10. 2022 / Miroslav Libicher
téma
Placený

Turecká populární kinematografie má v blízkovýchodním regionu bohatou tradici. Zhruba před dvaceti lety se posunula směrem k nákladnějším a profesionálnějším produkcím. K jejím nejvýraznějším osobnostem patří Alper Çağlar. Jeho tvorba neskrývá ambice vyrovnat se hollywoodským standardům i zdůrazňovat tureckou národní identitu. Úspěch jeho filmů a seriálů spočívá i v tom, že vycházejí vstříc současné společenské poptávce. V době, kdy Turecká republika (tak jako mnohokrát v historii) zažívá politickou i hospodářskou krizi, slyší publikum na vlastenecká témata.

Jedenačtyřicetiletý Çağlar studoval ve Spojených státech amerických, miluje západní sci-fi a videohry a ke svým filmařským vzorům řadí hlavně hollywoodské režiséry. Jeho tvůrčí filozofie se však blíží i tureckým filmařům, kteří v šedesátých letech stáli u zrodu domácí žánrové kinematografie a odmítali prosté napodobování a adaptování západních děl, jak upřednostňovala část tehdejších intelektuálů. Domácí tvorba byla podle nich příliš umělecky zaostalá, než aby si mohla dovolit vlastní témata a autorská řešení. Mezi tureckými vzory Çağlar příznačně zmiňuje průkopníka populárního filmu Lüftiho Akada. Začínal jako samouk, debutoval adaptací proslulého nacionalistického románu Zabte tu...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Blízký východ

143 / říjen 2022
Více