V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

3. 8. 2022 / Jan Bodnár
kritika

Zřejmě málokterý projekt streamovací platformy Hulu vyvolal letos u amerického publika takovou vlnu zájmu a zároveň kontroverze jako queer romantická komedie Fire Island. Na příběhu dvou nejlepších kamarádů Noaha a Howieho, kteří se s pomocí levného rosé a skupiny rozmanitých přátel vydají zažít letní dobrodružství na legendární party ostrov, není až tak nic objevného. Scenárista Joel Kim Booster, který zároveň ztvárnil postavu Noaha a podílel se na snímku i jako jeden z producentů, však svůj do značné míry autobiografický příběh stylizuje jako moderní verzi Pýchy a předsudku od Jane Austen. Kulisy anglického venkova 18. století však střídá prostředí gay barů a vhodnou cestou k seznámení tu není první tanec na plese, ale sex v dark roomu. Na část diváků mohou zvolené aktualizace anglické literární klasiky působit křečovitě a možná až nepatřičně vůči původní předloze, avšak v rámci mainstreamových žánrových filmů s queer tématikou tu již dlouho nebyl projekt, který by tak umně kombinoval postupy klasických romantických komedií s reflexí aktuálních problémů etnických a sexuálních menšin jako právě Fire Island.

Joel Kim Booster patří v současnosti k novým talentům amerického stand-upu a televizní tvorby, ve které hojně čerpá především ze své autentické životní zkušenosti gaye asijského původu žijícího v současných Spojených státech amerických. Navzdory tomu, že se jeho scénář drží poměrně věrně syžetu románu Jane Austen a konvencí tradičních příběhů romantických komedií, usazuje je do zcela nového kontextu. Ostrov Fire Island, který přináleží ke státu New York a jež hraje v rámci emancipačního hnutí LGBT komunity zásadní roli už od 70. let, je v jeho příběhu místem, kde si hlavní hrdinové mohou alespoň na chvíli odpočinout od heteronormativity a společenských očekávání všudypřítomných v jejich každodenních životech. Booster na druhé straně ale trefně ilustruje i patologické jevy uvnitř komunity, jako je internalizovaná homofobie nebo domnělá hierarchie oddělující gaye z vyšších a nižších sociálních vrstev. Titulní hrdinové jsou tak například kvůli svému asijskému etnickému původu často terčem mikro-agresí. Na veřejnosti bývají označováni přízviskem Jackie Chan nebo je i přes odlišnou vizáž ostatní považují za dvojčata. Tvůrci však dokáží podobná palčivá témata prezentovat s potřebnou nadsázkou a humorem bez přímočarého moralizování.

Snímek zároveň výrazně akcentuje i vliv sociálních sítí a nejrůznějších seznamovacích aplikací na milostný život hlavních hrdinů. Především u postavy Noaha, který si zpočátku filmu rozbije omylem telefon pádem do bazénu, divák výrazně vnímá jeho snahu interagovat s okolím v reálném světě bez neustálé pomoci mobilního přístroje. V druhé polovině filmu se zároveň jedna ze stěžejních zápletek příběhu zaměřuje na negativní stránku online světa a platforem typu OnlyFans, když se jedna z postav stane obětí tzv. revenge porn, tedy šíření sexuálně explicitních fotografií či videí bez souhlasu zaznamenaného jedince. Navzdory všem palčivým tématům současné americké společnosti, která se Fire Island snaží do značné míry reflektovat, zůstává především ódou na sílu mužského přátelství a sounáležitosti v rámci queer komunity.

Příběh Noaha a Howieho prezentuje také dva možné přístupy v hledání lásky a rozpor mezi monogamním způsobem života a tím více svobodomyslným. Osvěžujícím dojmem v rámci mainstreamové americké produkce také působí, že tvůrci nechávají své hrdiny chovat se přirozeně a bavit se, aniž by je za to v závěru museli stigmatizovat – přičemž k zábavě patří i konzumace drog, nahodilá sexuální dobrodružství či nahota.

Fire Island není první pokus o nové čtení odkazu díla Austen. Pro Joela Kim Boostera a další tvůrce filmu však slouží především jako odrazový můstek k širší generační výpovědi současné queer generace a zároveň poskytuje divákům funkční romantickou komedii, která nikdy nesklouzává ke karikatuře. I když se tedy hlavní postavy dočkají v závěru očekávaného happy endu, například ve vyústění dějové linie Noaha je patrné, že jeho další životní směřování nemusí být nutně v souladu s představami o tradičním monogamním páru a tvůrci linii i přes konvence žánru romantické komedie nechávají sympaticky otevřenou. V rámci queer kinematografie se potom jedná o unikátní a ambiciózní projekt, v jehož hlavních rolích objevují výhradně herci asijského původu i jiných etnik a který zároveň důmyslně bojuje i proti etnickým stereotypům a rasismu.

Fire Island. USA 2022. Režie: Andrew Ahn, scénář: Joel Kim Booster, kamera: Felipe Vara de Rey, střih: Brian A. Kates, hudba: Jay Wadley, hrají: Joel Kim Booster Bowen Yang Conrad Ricamora James Scully Margaret Cho ad., 105 minut, distribuce: Disney+.

Zpět

Sdílet článek