Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

29. 7. 2022

Výběr klasických amerických filmů noir ze 40. a 50. let, ale i noiry španělské nebo československé nabídne 10. ročník Noir Film Festivalu, který se uskuteční od 17. do 21. srpna na hradě Český Šternberk. Jedním z hlavních hostů bude americká režisérka Samantha Fuller, dcera režiséra Samuela Fullera, jednoho z výrazných tvůrců filmu noir. Uvede jeho snímek Podsvětí USA (Underworld U.S.A.) z roku 1961. Na programu je i Bláznivý Petříček (Pierrot le fou, 1965) Jeana-Luca Godarda, kde se Samuel Fuller objevil v cameu s ikonickou replikou na otázku Co je film?: „Film je jako bojiště. Láska. Nenávist. Akce. Násilí. Smrt. Jedním slovem – emoce.“

Sekce věnovaná mimo-americkému filmu noir se letos zaměří na Španělsko výběrem pěti snímků. Vedle slavné Smrti cyklisty (Muerte de un ciclista, 1955) Juana Antonia Bardema o mileneckém páru, který přivede ke zkáze tragická nehoda, jsou na programu snímky Ditirambo (1969), v němž režisér filmu Gonzalo Suárez hraje novináře najatého zámožná vdovou, aby vykonal pomstu na někdejší milence jejího zesnulého manžela, nebo Červená ryba (Los peces rojos, 1955) režiséra Josého Antonia Nievese Condeho o zhrzeném spisovateli, který se lapí do sítě vlastního výmyslu. Doplní je heist film Andaluský expres (El expreso de Andalucía, 1956) Francisca Roviry Belety a Skleněné oko (El ojo de cristal, 1956), adaptace románu amerického spisovatele hard-boiled literatury Cornela Woolriche.

Z československé produkce jsou na programu například filmy Otrávené světlo (1921) Jana S. Kollára a Karla Lamače, Vlčí jáma (1957) Jiřího Weisse nebo Probuzení (1959) Jiřího Krejčíka. Festival nabídne i výběr z tvorby Davida Finchera: Sedm, Zodiac, Zmizelá a Muži, kteří nenávidí ženy.

Před zahájením festivalu je 16. 8. na programu pro zájemce happeningová vyjížďka na hrad Kokořín z Českého Šternberka přes Prahu, kde bude promítnutý noir Objížďka (Detour, 1945) Edgara G. Ulmera. Festival promítne i řadu jeho dalších snímků: Podivná iluze (1945), Záhadná žena (1946) nebo Vražda je můj styl (1955).

Zpět

Sdílet článek