Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou
kritika / Filip Šula / 5. 7. 2022 / komentáře (8)
Návraty oblíbených filmových postav po letech nejsou z historického hlediska nic neobvyklého, podobně jako návraty velkých filmových franšíz, které spojují vlastní vyprávěcí tradice se současnými trendy. Podobně jako v případě filmů Indiana Jones a Království křišťálové lebky, Star Wars: Síla se probouzí, Blade Runner 2049 či Logan, jejichž tvůrci s tímto motivem pracovali, i Top Gun: Maverick následuje podobnou formuli. Pokračování hitu roku 1986 uvádí starého hrdinu do stejných situací a nové perspektivy, dává novým divákům i věrným fanouškům prvního Top Gun zakusit vzrušení z dynamických vzdušných peripetií a pohrává si s motivem „předávání štafety.“
Top Gun: Maverick přivádí zpět na scénu špičkového stíhacího letce Petea Mitchella alias Mavericka, jenž musí vycvičit tým pilotů pro zdánlivě neuskutečnitelnou misi. Vyprávění přitom provádí stejnými vývojovými modely a situacemi, jako první film. Jen tentokrát staví hlavní postavu do jiné pozice, a nabízí tak jinou perspektivu. Původní Top Gun představoval určitou alegorii dospívání; Maverick se učil zodpovědnosti a práci v týmu, při osudové ztrátě parťáka zjistil, jak hořký může být život bojového pilota, poznal první lásku a s první ostrou bojovou akcí v závěru vstoupil do života. Příběh dospívání byl přitom rozprostřen na osnovu filmu o výcviku stíhacích pilotů. Byla to osnova s jasně určenými body obratu, které diváci dodnes poznávají jako klíčové momenty. Těmi nyní již „dospělý“ Maverick provází novou generaci pilotů, a z hrdiny, který dospívá, povýšil na rádce – postavu, jež umožňuje dospět jinému hrdinovi, který by se měl stát jeho nástupcem. S motivem rádce a nástupce je to ale u filmu Top Gun: Maverick o něco ošidnější.
Maverick tedy využívá téměř stejnou osnovu se stejnými body obratu jako první film. Tentokrát ale vnímáme totéž vyprávění z perspektivy staršího Mavericka, jenž vstupuje do pomyslné role rodiče či mentora. Mezi jeho svěřence jsou naopak rozděleny některé negativní aspekty jeho arogantního a rebelského mladšího já; jeden ze členů týmu má pověst bezohledného sobce, další se bouří proti jeho autoritě, jiný působí jako vyděděnec. Maverickův úkol je vytvořit z těchto aspektů kompaktní celek a zajistit jeho přežití. V mentorské roli provádí mladý tým dějovou osnovou prvního filmu a nad většinou situací má ze své pozice kontrolu. Nezřídka sám opakující se body do děje přivádí. A to včetně imerzivních vzdušných soubojů.
Dynamický střih udržuje diváckou pozornost střídáním letu stíhaček a tváří jejich pilotů. Průzory jejich kabin vidíme pohyb i při detailech na tvář, takže dojem dynamičnosti působí prakticky neustále. Veškerý pohyb přitom řídí Maverickovy akce – při výcviku, během variace na plážový volejbal a v klimaxu. Kromě pohybu Maverick přímo ovlivňuje tok vyprávění a nutí ostatní figury jednat a přizpůsobovat se jak situacím, tak potřebám vyprávění, dokud nepřevezme kauzalitu úplně a nestane se aktivním protagonistou sám o sobě.
Vedení týmu a organizace kauzality přináší vnitřní i vnější konflikty, které Maverick ve filmu prožívá a které rozvíjejí jeho vývoj současně s tím, jak se vyvíjí vyprávění. Jeho největší výzvou tentokrát není naplnit hlavní roli v příběhu a přizpůsobit se pravidlům subsvěta školených letců, ale nutnost úspěšně dovytvořit daný příběh a pravidla nastavit.
Jako ve velké části podobných filmových návratů i zde přechází hrdina prvního filmu do polohy rádce, který předává svou roli mladší postavě. V tomto případě je však rádce zároveň hlavním protagonistou, zatímco jeho svěřenci – jimž by měl předat štafetu – slouží jako kolektivní hrdina. Zatímco první Top Gun vyprávěl příběh outsidera, jenž se musí stát týmovým hráčem, druhý ukazuje celou skupinu outsiderů, kteří musí vytvořit tým. V klíčové části příběhu ale film trochu oslabí motiv kolektivního hrdiny a ustaví Mavericka jako hlavní postavu, která musí završit vyprávění, dokončit misi a dostát vlastnímu hrdinskému příběhu.
Film vyvolává u diváků očekávání, že Maverick předá štafetu některému z mladších hrdinů, protože jeho původně mentorská úloha to předurčuje. Ve skutečnosti se Maverick vrací po dříve vystavěné cestě zpět do role hrdiny. Top Gun: Maverick tak v podstatě zakončuje růst své hlavní postavy. Zatímco v prvním filmu dospíval a dokázal, že je schopnou osobností vykonávající hrdinské kousky, ve druhém předvedl, že k dospívání dokáže vést další postavy a stále vykonávat hrdinské kousky… a také řídit kauzalitu vlastního hrdinského příběhu.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
4.5 /4
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
komentáře
Já se na to ani nevydržím dívat a vy nad tím … (Žasnete) žhavé výstřely měly pravdu!
Nedá se to číst (16.7.2022 02:52)
Tím líp, je to osobní!
Tom Cruise filozofující (16.7.2022 02:50)
Jeden můj film – Valkýra… Občas si na něj vzpomenu a říkám si: "Radši takhle, než naopak" a pak dám a ješ že ě pak mě zahrne i nevýslovným obdiv k tomu člověku… Měl jsem velké štěstí..
A tím bych svou recenzi na film, který jsem neviděl raději ukončil. Zároveň můžu potvrdit, že se jistí amatéři pokoušeli o pokračování, ale to asi nebude. Neuměli to natočit a už vůbec to nebudou umět sestříhat. Naštěstí. Adios a nashledanou u dalšího pokračování Mission Impossible, přátelé. Slibuji, že to tam nakonec zase dáme! Tom
Nadzvukový individualista (15.7.2022 10:27)
A nepřítel zatím ze samého strachu ani neodstartoval…
Také se velmi těším až to jednou uvidím………… (Supersonic Maverick)
Je takový film otevřít veřejnosti. Ať jsou konečně odhaleni praví hrdinové i praví viníci! Těším se na to.
Stále ještě existují lidé, kteří si umí stát za svým názorem…
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Hranice klimatického hraní / Terra Nil
Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Vyrůstání z osmdesátek / Boží ruka
Monumentální intimita Villeneuvovy Duny / Duna
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)