Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

20. 6. 2022 / Antonín Tesař
téma
Placený

„Mezi nezapomenutelné patří například scéna z filmu Suspiria, v níž se jedna z obětí zamotá do ostnatého drátu, nalepení špendlíku na oční víčka spoutané mladé hrdince tak, aby nemohla zavřít oči a byla nucená sledovat řádění vraha (Děs v opeře, 1987), detailní záběr na setkání zubní čelisti s hranou stolu v Tmavě červené, dívka s useknutou rukou malující bílou kuchyň načerveno (Tenebre) či hrdinka topící se v jímce plné zetlelých obětí (Phenomena a.k.a. Creepers, 1984).“

Martin Jiroušek, „Shockorama Romana Holého“, in: Premiere, květen 2000

„Jste jen potrava, myslí si muž v masce z lidské kůže a nahazuje motorovou pilu někde uprostřed Texasu, zatímco v šedém světě opuštěného skautského tábora slaví návštěvníci smrtí svůj poslední Pátek třináctého, stejně jako jiní Halloween pod dozorem Mikea Myerse – čistého zla nové epochy. V té době krev slavila svůj triumf a k ní se přidaly i další kusy lidské anatomie. Italové prosadili žánr gore, soustředěný na brutalitu a syrovou nechutnost drastických scén. Díky režisérům jako Dario Argento, Lucio Fulci, Mario Bava a jeho syn Lamberto Bava, Riccardo Freda či Sergio Martino máme možnost pokochat se pohledem na kanibaly požírající...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Extrémní kinematografie

141 / květen 2022
Více