Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Cannes: Ženy spoutané korzety a šílenstvím

Cannes: Ženy spoutané korzety a šílenstvím

glosa / kritika / Iva Přivřelová / 25. 5. 2022 / komentáře (1)

Obě žily v druhé polovině 19. století, skončily tragicky a historie si je pamatuje hlavně díky tomu, kdo si je vzal. Nyní se Antonína Milijuková a císařovna Alžběta potkávají na festivalu v Cannes, jako hlavní hrdinky dvou filmů o různých podobách ženské nesvobody.

O Antoníně se mluvilo hlavně na začátku festivalu, protože film Kirilla Serebrennikova Čajkovského žena zahajoval hlavní soutěž. A může se o ní mluvit ještě na jeho konci, pokud její představitelka Aljona Michajlova získá za svůj chválený výkon cenu pro nejlepší herečku. Film o Sisi Corsage od Rakušanky Marie Kreutzer soutěží v sekci Un Certain Regard, kromě své hrdinky poutá největší pozornost výkonem herečky Vicky Krieps a čeká ho pofestivalový život v distribuci mnoha zemí, včetně Česka.

Rus Serebrennikov, nově usazený ve Francii a letos poprvé osobně v Cannes po letech domácího vězení, na začátku svého filmu upozorňuje, že v 19. století žena patřila svému muži a snímek odráží tehdejší poměry. Jenže Antonína chce svému muži patřit – neštěstí jejího života leží v tom, že homosexuál Čajkovskij právě tohle odmítá. Film nikdy nevysvětlí, proč se mladá dívka s hudebním cítěním tak šíleně zamilovala do své romantické představy o slavném skladateli. Jen barvitě a s pomocí občasných fantaskních scén sugestivně zobrazujících Antoníniny vnitřní stavy vykresluje její posedlost měnící se v šílenství, v němž žena ztrácí všechno - zábrany, důstojnost, rodinu, majetek, rozum. Jediné, čeho se stále drží, je její obsesivní láska. Nic jiného jejímu životu ani nedává smysl.

Císařovna Alžběta chce naopak nezávislost na svém manželovi i jeho monarchii. Jako ženu ji nikdo nenechá mluvit do politiky, jejím úkolem je reprezentovat, tzn. být hezká a štíhlá. Corsage připomínající svým stylem nedávný horečnatý portrét princezny Diany Spencer se soustředí na necelý rok od Alžbětiných čtyřicátin, na tehdejší dobu hranici stáří, kdy císařovna začne hledat možnosti, jak alespoň povolit svůj korzet (motiv dýchání a čerstvého vzduchu se ve filmu opakuje). Příběh poněkud pomalu spěje také k čím dál častějším fantaskním anachronistickým scénám, ale optimistickým. Emancipovat se ovšem může sebestředná šlechtična pouze za cenu spoutání jiné ženy.

Canneský festival a jeho umělecký ředitel Thierry Frémaux je dlouhodobě kritizovaný za nedostatečnou podporu režisérek - v letošní hlavní soutěži jsou z 21 titulů čtyři režírované a jeden spolurežírovaný ženou. Feminismus si do programu přesto cestu nachází. I na červený koberec, který letos zatím zažil dva protesty – jeden proti sexuálnímu násilí páchanému ruskou armádou na Ukrajinkách a druhý proti vraždám žen ve Francii. Už není 19. století a ženy už nehodlají být zticha.

Přečteno 1361x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

de mode  (4.6.2022 16:45)

Jen připomínám, že korzety už se moc nenosí.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY glosa

KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit

Cannes: Západ, Východ i Asie by potřebovaly vyšetřit

Cannes: Trojúhelník ambicí bývalého vítěze

Cannes: Ženy spoutané korzety a šílenstvím

Rizika pod povrchem / Rok 2017 v české filmové distribuci 2

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? I. část

FAMU jako zážitková agentura. A co dál? II. část

Zamést si před vlastním prahem


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Hranice klimatického hraní / Terra Nil

Zuřím, tedy jsem / Beef

Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna

KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána

KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce

KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici

KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl

KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Závratě spřízněnosti a touhy / Podezřelá

Cannes: Západ, Východ i Asie by potřebovaly vyšetřit

Cannes: Trojúhelník ambicí bývalého vítěze


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)