Nové řecké filmy nejsou ničím divné / Rozhovor s režisérem Christosem Nikouem

11. 4. 2022 / Natalia Kozáková
rozhovor
Placený

Řeckého režiséra a scenáristu Christose Nikoua mají mnozí sklon řadit k takzvané řecké divné vlně. Snad proto, že působil jako pomocný režisér u jejího hlavního představitele, Jorgose Lanthimose. Jeho celovečerní debut Jabka o pandemii, jež maže lidem vzpomínky, však místo důrazu na bizarnost a strnulost mnohem více charakterizují empatie, subtilnost a pozorovatelský smysl, které s notnou dávkou humoru vykreslují posmutnělý svět, z něhož se spolu se vzpomínkami vytratila téměř všechna laskavost. Jabka, uvedená předloni na festivalu v Benátkách, svou hravou melancholií natolik zaujala herečku Cate Blanchett, že se rozhodla produkovat Nikouův další projekt – Fingernails (Nehty). 

Hořkosladké subtilní melodrama Jabka vypráví o Arisovi, kterého, tak jako mnohé další, náhle postihne amnézie a musí si s pomocí lékařů vybudovat novou identitu. Váš film zkoumá to, jak funguje paměť, jak selektivní dokáže být a jak složité je uchovávat vzpomínky v době vlivu digitálních technologií. Hlavním symbolem paměti ve filmu jsou pak jablka. Zmiňoval jste, že jablka jsou základním motivem, protože váš otec měl výbornou paměť a jedl spoustu jablek denně. Zároveň ale i proto, že jablko je symbolem firmy, na...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Wes Anderson

140 / duben 2022
Více