Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Film jako písek na pláži / Editorial 139

editorial / Jindřiška Bláhová / 9. 3. 2022

Několik čísel zpět jsem se na tomhle místě vyznávala z formujících filmových zážitků. Z momentů, kdy člověkem film projede, zasáhne ho nečekaně silně a něco v něm zůstane už nadosmrti. Slovo, dialog, scéna, emoce, obraz. Nebo celek, jehož kontury se sice mohou časem rozmlžovat, ale který nekonečně vane kdesi hluboko. Nejsilnější zážitky mám z dětství a dospívání, zcela přirozeně. Formativní léta přinášejí nejsilnější záseky. Není to přitom tak, že by oko a srdce filmové veteránky bylo unavené nebo okoralé, objevování a sledování poryvů na kinematografické scéně dokáže být stále vzrušující – jen třeba z jiných důvodů. Čas od času se nicméně objeví titul, který se v mojí mentální videotéce zařadí na výjimečnou poličku filmů, které cosi změní.

Jsem ráda, že můj loňský zásadní filmový zážitek evidentně něco změnil i v redakčním okruhu autorů a osobností, které pravidelně každý rok oslovujeme, aby se s námi podělili o své nejlepší filmové a seriálové zážitky uplynulého roku. Na vrcholu loňského žebříčku operetně trůní Annette Leose Caraxe. Pokud jste stále neviděli Caraxovy Holy Motors nebo starší filmy z osmdesátých let, vypněte cokoli, co právě sledujete, a francouzského mága si najděte. Celý žebříček Top 5 včetně rozsáhlého katalogu inspirací, kudy se probírat kinematografickou džunglí, najdete hned na začátku čísla.

Podobné vzrušení z kinematografie dokáže navodit i film Naše doba (2018) mexického režiséra Carlose Reygadase, který sdílí s Caraxem výjimečný cit pro filmové médium a kreativní i emoční napínání jeho možností. Jaký byl jeho zásadní filmový zážitek, jenž formoval jeho filmové uvažování a vidění, si můžete přečíst v rubrice Kamera-pero. Ve spolupráci s FAMU, která zve autory světového filmu k přednáškám a chystá novou knižní edici nazvanou Autorské myšlení, otiskujeme exkluzivně část chystané knihy Reygadasových esejů.

„Dívám se na film jako na písek na pláži nebo na smečku psů pobíhající po mé vesnici,“ píše Reygadas, „(…) vidět, slyšet a rozpoznávat – nebo vědět, že nerozpoznávám. Cítit to, co se ukazuje jako přítomné, ne rozumět tomu, co se předvádí.“ Úryvek doprovází krátký rozhovor s režisérem. Nahlédnout do autorského přemýšlení dovolí i další, tentokrát rozsáhlý rozhovor s Mikem Leighem, který začíná netradičně naratologií a Davidem Bordwellem, ale postupně se noří do metody i úvah tvůrce, který tvrdí, že „diváci nepotřebují filmaře na to, aby jim říkal, jak se mají cítit“.

Inspirativní čtení a hodně nezkrocených filmových smeček psů v letošním roce přeji.

Přečteno 1705x

Článek vyšel v časopise Cinepur #139, únor 2022.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Editorial 137


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #139 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #139, únor 2022

Z obsahu tištěného čísla:

Intimní, historický a poutavý / Český animovaný dokument (Michaela Režová, téma)

Proč nejsou české filmy na světové úrovni? / Úvaha nad production designem (Viktor Tauš, Jan Kadlec, kamera-pero)

Omezení jsou součástí motivace / Rozhovor s režisérem Mikem Leighem (Lucia Vendráková, rozhovor)

Přes hranici / Koprodukce jako impulz pro českou malovanou animaci? (Matěj Forejt, téma)

Chcípáci, bídníci, mileniálové / Paříž, 13. obvod (Tomáš Gruntorád, kritika)

Pohyb na tenkém ledě / Rozhovor s Karolínou Davidovou, Kamilou Dohnalovou a Martinem Vandasem (Natalia Kozáková, téma)

+ více...