Překročit svého psa / Síla psa

18. 2. 2022 / Jarmila Křenková
kritika
Placený

Ať už se filmy Jane Campion odehrávají v současném New Yorku či Florencii 19. století, její postavy bývají nuceny hledat cesty, jak žít svůj život svobodně a pravdivě v podmínkách, které tomu nejsou nakloněny. Zároveň trpí rozpolceností, když se nechávají strhnout spodním proudem svého vědomí a touží po čemsi, co je pro ně nebezpečné a zhoubné. Romantická rozervanost a pudové, emocionální volby je nakonec buď přímo fyzicky ohrožují (Piková trojka), nebo vedou k uvěznění ve stylu života, který si nepřály a s nímž nesouzní (Portrét dámy). 

Téma ženské emancipace Campion často rozvíjí na půdorysu tradičních žánrů, jako je kostýmní melodrama, film noir nebo detektivka, s jejichž atributy ovšem pracuje podvratně, a prostřednictvím žánrovosti atakuje naše vlastní schematické myšlení i to, do jaké míry setrváváme v zajetí některých ustálených předpokladů o světě. Ve svém průlomovém filmu Piano například přetváří klišé z kostýmních dramat tím, že oděv zde není pouze ornamentem nebo prostředkem disciplinace ženy. Když se hrdinka Ada se svou dcerou vylodí na divoké pláži, kde je nikdo nečeká, vytvoří si z obručí své sukně a spodniček provizorní přístřešek, v němž přečkají noc.

Filmařka, jež uváděla...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současná česká animace

139 / únor 2022
Více