Kylo Ren filmové kritiky? / Síla

18. 2. 2022 / Tereza Domínová
kritika
Placený

Vyjadřovat se k filmu Síla, zachycujícím několik let v životě filmového kritika Kamila Fily, v sobě nese hned několik pastí. Jednak se člověk pouští na tenký led kritiky doslova i přeneseně obnaženého kolegy, a navíc se musí popasovat s tím, nakolik se snaží být snímek jeho skutečným obrazem, a jestli je proto možné vynášet jakékoli morální soudy, a pokud ano, zda to k něčemu je. Nepříjemná podívaná pak může vést ke dvěma zjednodušením.

Na jedné straně se můžeme domnívat, že Kamil Fila, ve snímku vykreslený dost nelichotivě, je pokrytec, který káže vodu, a pije víno: navenek bojuje proti toxické maskulinitě, zatímco v soukromí pronásleduje svou bývalou přítelkyni, střídá ženy a bere steroidy. Druhou možností je nekriticky převzít dovysvětlování režiséra Martina Marečka, že Síla není Filovým portrétem, ale obecnějším zamyšlením se nad konceptem síly. Z Filova charakteru si bere pouze jednu z vrstev a zároveň je skrytým Marečkovým autoportrétem. Režisér si v době natáčení sám procházel partnerskou krizí. Při interpretaci bychom se ale měli pohybovat někde mezi těmito dvěma přístupy.

Marečkův tvůrčí postup shrnuje hned úvodní scéna, v níž sledujeme Filu střídavě posilovat a v České televizi mluvit o fenoménu ...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současná česká animace

139 / únor 2022
Více