Chcípáci, bídníci, mileniálové / Paříž, 13. obvod

18. 2. 2022 / Tomáš Gruntorád
kritika
Placený

Jacques Audiard se proslavil jako tvůrce naturalistických sociálních dramat, do jejichž soustředěné observace obyčejných životů se rafinovaně vkrádaly neotřelé žánrové tóny s krvavě eskalujícím napětím. Z této linie před třemi lety odbočil ekologicky laděným westernem The Sisters Brothers, v němž vcelku konvenčně, bez výrazné hry s kanonickou formou komentoval společnost preferující bezprostřední konzumní a komerční zřetele před udržitelnějšími a etičtějšími modely budoucnosti. V novém filmu Paříž, 13. obvod někdejší Audiardova chromaticky i žánrově sytá poetika vysublimovala do černobílého, nežánrového, oddramatizovaného tvaru bez syrového násilí, zato s notnou dávkou estetizované erotiky. Nezvyklý posun zapříčinilo obcování s komiksovou předlohou i tvůrčí spojení s dalšími autorskými osobnostmi francouzského artového filmu – Céline Sciammou, díky níž příběh nabyl na lesbickém tónu, a Léou Mysius, která roku 2017 debutovala značně sexualizovaným portrétem dívčího dospívání Ava. Ze společného úsilí vzešel propletenec milostných osudů prodchnutý obrazy ženské tělesnosti, z něhož jako by se Audiard dokonale vypařil.

Čtyři protagonistky a jeden protagonista filmu vycházejí z panoptika outsiderů amerického indie komiksového...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Současná česká animace

139 / únor 2022
Více