Wes Anderson a kapustňáci / Francouzská depeše

6. 12. 2021 / Antonín Tesař
kritika
Placený

V jedné epizodě seriálu South Park tvůrci hodně nevybíravě účtují s konkurenčním kresleným pořadem Family Guy. Hrdinové zjistí, že scénáře Family Guye ve skutečnosti generuje skupina kapustňáků, kteří v akváriu loví kuličky s náhodnými slovy, ze kterých se pak skládají jednotlivé vtipy v pořadu. Trey Parker a Matt Stone v seriálu naráželi na to, že Family Guy je založený na jednoduchém, mechanicky opakovaném vzorci, kde ale do jednotlivých proměnných můžeme dosadit prakticky cokoli. Ve svém novém filmu Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun dospěl do kapustňácké fáze také režisér Wes Anderson.

Už ústřední nápad pojmout snímek jako sérii zfilmovaných časopiseckých článků by mohl znít svěže, kdyby za ním nestál právě Anderson. U toho jsme si naopak na vykalkulovanou výstřednost zvykli natolik, že by spíš překvapilo, kdyby se rozhodl z komfortní zóny svých hračičkovsky hyperstylizovaných scenerií vystoupit kamkoli mimo. Ve Francouzské depeši ale dělá pravý opak. Tím, že se zbavil klasického filmového vyprávění a nahradil ho hrou s publicistickými figurami, si může dovolit těkat mezi rozevlátými nápady a puntičkářsky vystavěnými sceneriemi ještě nezávazněji než...

Zpět

Sdílet článek