Historie bez obrazu / Očitý svědek

6. 12. 2021 / Petra Chaloupková
mimo kino
Placený

Divadelní režisér a dramatik Jiří Havelka znovu promluvil filmovým jazykem. Po celovečerním debutu Vlastníci (2019), adaptaci vlastního divadelního představení, se tentokrát obrátil k historické látce a otázkám kolektivní viny a paměti. Očitý svědek (2021) z produkce Národního divadla (na jehož webových stránkách je též ke zhlédnutí on-line) je oproštěn od konvenčních dějepiseckých schémat a nabízí alternativní pojetí historického žánru ve filmu, který spojuje elementy dokudramatu, divadelní inscenace a virtuálního prostředí.  

Havelka oživuje opomíjenou událost českých dějin z června 1945, kdy vojáci československé armády postříleli na Švédských šancích u Přerova více než 250 civilistů (karpatských Němců, Maďarů a Slováků) vracejících se po válečné evakuaci do svých domovů na Slovensko. Na základě nepodloženého obvinění z kolaborace nebo přímo příslušnosti k nacistickým sborům byli vybraní odvedeni z vlaku a během noci postříleni za asistence mužů z nedaleké obce. Režisér tragédii rekonstruuje prostřednictvím autentických svědectví z vyšetřovacích protokolů, jichž se zúčastnili příbuzní zavražděných a vykonavatelé jejich popravy, ale také všichni ti, kdo svojí netečností přispěli k tomu, aby krveprolití dosáhlo takových rozměrů –...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Bond

138 / prosinec 2021
Více