Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 138

Editorial 138

editorial / Redakce / 6. 12. 2021

V jednom z předchozích editorialů jsem psala o tom, jak se jméno Bond na zadní obálce Cinepuru stalo symbolem nevyzpytatelnosti a jisté nepředvídatelnosti „výroby“ filmového časopisu během pandemie. V přímé závislosti na nevyzpytatelnosti a turbulencích, které postihly filmovou distribuci. V jednu chvíli jsme jej uvedli s otazníkem, protože nebylo jasné, jestli mu budeme téma čísla nakonec skutečně věnovat. Plánovali jsme jej v návaznosti na premiéru nejnovější bondovky Není čas zemřít. Ta se ale několikrát odkládala a téma Bond tak plulo dramaturgickým plánem roku 2021. Bond nakonec premiérově zakotvil na konci září a jeho jméno se ze zadní obálky přesunulo dopředu jako poslední letošní téma.

Přiznávám se, že mám z takového finále roku jednoduše obyčejnou radost. Radost šéfredaktorky, že se podařilo dát dohromady soubor rozmanitých a výborných textů mapujících Bonda ze všech možných, a často nečekaných úhlů. Včetně rozdílů mezi literární a filmovou verzí Goldfingera, vztahu Bonda a smrti či smrtelnosti nebo jeho (ne)přijetí v komunistickém Československu. Je tu ale radost i čistě cinefilní, filmově-láskyplná, plynoucí z mého vlastního dlouhodobého zájmu o Bonda jako kinematografický fenomén a zdroj divácké slasti. Ráda bych jen ujasnila, že tu nemluvím o Danielu Craigovi, posledním představiteli agenta 007, vynořujícím se jako intertextuální Venuše z mořských vln…

Nejen Bondem ale živ je filmový časopis. Fenomén jsme tentokrát zacílili na jiný výrazný letošní velkofilm – Dunu. Verze/vize kanadského režiséra Denise Villeneuva se podle mnohých svojí impozantní velkolepostí nejvíc přiblížila podstatě zdánlivě nezfilmovatelné knižní předlohy Franka Herberta. Antonín Tesař se věnuje všem filmovým a televizním adaptacím „vzpurné“ knihy a tomu, proč jejich autoři narazili a jaký je možný klíč k jejímu audiovizuálnímu pojetí. Duně je věnovaná i rubrika soundtrack. „Ambientní kompozice s velkorysou stopáží (některé skladby mají až k patnácti minutám) se hodí i jako pozadí k četbě původní Herbertovy knihy. Zimmer tak jako by se tímhle gestem vracel k samotné podstatě,“ píše Jiří Špičák. Přinášíme i reflexi moderní verze „bergmanovského“ seriálu Scény z manželského života, v níž Jarmila Křenková píše o ne úplně šťastných vztahových cestách, z nichž volíme celý život: samotu, nebo riziko zranění od druhého, jež může být fatální. Končím s vědomím, že u textů v Cinepuru žádné rizikové volby nehrozí, všechny stojí za to.

Přečteno 821x

Článek vyšel v časopise Cinepur #138, prosinec 2021.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #140

#140

duben 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus


DALŠÍ Z RUBRIKY

Lehkonohá arabeska s Gretou / Křížová výprava

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Úvod do Wese Andersona

Soustředěné pohledy do světa umění / Interpretace filmů Wese Andersona


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Méně známého Wajdu uvede Kino na hranici

Kino na granicy od 29. 4.

Zbláznil se celý svět, nebo jenom my?, ptá se festival Kino na hranici

Locarno ocení americkou režisérku Kelly Reichardt

V Cannes budou soutěžit Cronenberg, Östlund nebo Denis


RUBRIKY

anketa (31) / český film (116) / český talent (36) / cinepur choice (33) / editorial (115) / fenomén (83) / festival (102) / flashback (13) / fragment (18) / glosa (241) / kamera-pero (12) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1082) / mimo kino (189) / novinka (813) / pojem (36) / portrét (48) / profil (97) / reflexe (26) / report (144) / rozhovor (181) / scénář (4) / soundtrack (84) / téma (1007) / televize (127) / událost týdne (283) / videohra (80) / web (44) / zoom (170)

Cinepur #138 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #138, prosinec 2021

Z obsahu tištěného čísla:

„Hrdina papírový a plochý až hanba“ / Goldfinger v románu a ve filmu (Petr A. Bílek, téma)

Wes Anderson a kapustňáci / Francouzská depeše (Antonín Tesař, kritika)

Jeden restart nestačí / Zlaté oko a Casino Royale v kontextu vývoje série 007 (Martin Svoboda, téma)

Můj dům, moje peklo / Scény z manželského života (Jarmila Křenková, televize)

Bond na cestě k lidskosti / Craig, Dalton a Lazenby (Michal Böhm, téma)

Adéla Komrzý / Odvaha odkrývat chyby v systému (Jana Koutná, profil)

+ více...