Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č.31

editorial / Kamila Boháčková

Tímto číslem pokračujeme v nastoupeném kritickém trendu z minulého čísla, přičemž hlavním tématem se stala sama filmová kritika. Cílem však není pouze provokovat či pranýřovat, nýbrž vyvolat určitou diskuzi nad současným stavem, nad kritérii a postavením kritiky jako takové. Ostatně hlavní funkcí skutečné kritiky vždy bylo vyvolat nad dílem určitou diskuzi, udělat z něj živé téma a stát se odrazem dobového čtení, které by mohlo být směrodatné pro historický obraz dané doby. Z kritiky se zpětně dá vyčíst, co v určité době bylo aktuální, akcentované, diskutované – zkrátka čím se žilo. Vždy je možné deklarovat obecné kritické principy v závislosti na některé z aktuálních ideologií. Teoretické modely dávají rutinérům jistotu, že mají účast na dějinách a jejich celkovém smyslu. Dnes (ostatně jako vždy) koexistuje pospolu více relevantních modelů svědčících o současné ideologické rozvolněnosti i navazování na teorie minulé. A tak vedle sebe stojí kritika marxistická, impresionistická, feministická, ale také vycházející ze strukturalismu a zejména z poststrukturalizmu. Dokonce i v našem časopise lze nalézt v průběhu let typické ukázky všech zmíněných postojů. Ideologická volba však sama o sobě nekonstituuje kritiku jako takovou. Roland Barthes v Kritice a pravdě píše zajímavou věc – kritika dílo neodkrývá, nelze jejím prostřednictvím vyřknout jakýsi všeplatný kritický soud, ale spíše dílo pokrývá vlastním jazykem. Kritika neluští smysl díla, nýbrž "rekonstituuje pravidla, v jejichž rámci byl tento smysl vypracován". Nerekonstruuje poselství, ale "jen" jeho systém. Každá kritika v sobě zahrnuje i řeč o sobě samé. A tak je v hloubi každé kritiky pomyslně ukryt dialog subjektivity kritika a jakés takés objektivně dané doby, stejně jako dialog mezi jazykem díla a jazykem kritiky i mezi kritikou a jejími čtenáři. Kritika jako dialog. Budiž i naše "kritika kritiky" pojata jako výzva k dialogu s Vámi, čtenáři.

Kromě samotného tématu nabízíme i několik kritik současných filmů a profil "kritika" současného (přinejmenším) Rakouska, Ulricha Seidla. S příchodem nového roku a nové dekády časopisu jsme se navíc rozhodli lehce inovovat grafiku a zavést v rámci rubriky kritik novou podrubriku s názvem Událost, kde bychom chtěli formou konfrontace více názorů či rozhovoru s tvůrci upozornit na film, který v rámci naší distribuce považujeme za pozoruhodný v poslední době. V tomto čísle je to maďarský snímek Škyt. Co se týče distribučních radostí, upozorňujeme také na lednový a únorový festival Febiofest, který tento rok přináší kromě nabídky současných filmů také několik retrospektiv filmových klasiků – o třech z nich (Josefu von Sternbergovi, Ernstu Lubitschovi a Arturovi Ripsteinovi) si můžete podrobněji počíst v rubrice Festival, kterou jsme připravili při této příležitosti.

Přejeme Vám šťastný rok 2004!

Přečteno 5187x

Článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2 /5

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #135

#135

červen 2021



DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva

VJ Kolouch ovlivněný Krtečkem

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT


RUBRIKY

anketa (28) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (109) / fenomén (80) / festival (98) / flashback (9) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (6) / kauza (33) / kniha (127) / kritika (1012) / mimo kino (184) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (44) / profil (92) / reflexe (25) / report (122) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (79) / téma (974) / televize (120) / událost týdne (273) / videohra (75) / web (43) / zoom (168)

Tento článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003

Z obsahu tištěného čísla:

Škyt (Tomáš Ruta, kritika)

Millennium Mambo (Aleš Stuchlý, soundtrack)

66 sezón (Vít Janeček, kritika)

Škyt (Helena Bendová, kritika)

Anketa (Redakce, téma)

Editorial č.31 (Kamila Boháčková, editorial)

+ více...