Olympiáda Tokio / Japonsko v cíli maratonu

8. 10. 2021 / Antonín Tesař
flashback
Placený

Legendární dokument Kona Ičikawy Olympiáda Tokio (Tōkyō orinpikku, 1965) patří spolu s diptychem Olympia Leni Riefenstahl (1938), zachycujícím berlínskou olympiádu z roku 1936, nejen k nejslavnějším audiovizuálním zpracováním olympijských her, ale i k vůbec nejuznávanějším sportovním dokumentům. Přestože Ičikawovo ztvárnění olympiády sklidilo ve své době odmítavé reakce Japonské olympijské komise, která natáčení iniciovala a financovala, ve skutečnosti skvěle vystihuje ducha a symbolický význam celé události.

Olympiáda jako symbol

Na olympiádě v Riu v roce 2016 se tehdejší japonský premiér Šinzó Abe zjevil v kostýmu Super Maria se slovy: „Japonsko je zpátky!“ Nechtěl tím jen oznámit místo konání příštích her, ale také ohlásit comeback Japonska jako sebevědomé, progresivní a prosperující země. Olympiáda měla přinést nové ekonomické pobídky a vylepšit prestiž země, která dlouhodobě ekonomicky stagnuje, čelí řadě společenských problémů včetně rapidního stárnutí populace a jejíž pověst mimo jiné pochroumala havárie jaderné elektrárny ve Fukušimě. Kvůli pandemii nakonec tokijská olympiáda velký kulturní ani ekonomický kapitál nevynesla, naopak skončila jako totální fiasko za ohromné množství peněz.

...
Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Film a ekologie

137 / říjen 2021
Více