Karlovo zbytečné hledání / Jak Bůh hledal Karla

29. 7. 2021 / Martin Svoboda
kritika
Placený

Obzvlášť v porovnání s mohutnou mediální masáží dokumentaristických blockbusterů Víta Klusáka V síti a v menší míře 13 minut vstupuje jeho nová spolupráce s Filipem Remundou Jak Bůh hledal Karla do veřejného života jakoby po špičkách, aby na sebe příliš neupozornila. Už jeho námět „český balík jede do Polska poznávat pánaboha“ působí dojmem, jako by během dlouhé doby produkce ztratil smysl a relevanci. I bez ohledu na probíhající pandemii prošla především polská společnost takovou proměnou, že se najednou film jeví skutečně jako z jiné doby.

Možná je dobře, že se o filmu příliš neví – rozhodně pro Karla Žaluda, který je ústřední postavou celé odysey „českého balíka“, jako by se rozhodl realizovat seznam všech existujících klišé o Češích. Žalud přitom není žádný hlupák. Jeho vlastní dokument Uzamčený svět vyhrál před pár lety jihlavský festival. Na svých výpravách zachycených ve filmu Klusáka a Remundy ale většinou potkává různé věřící Poláky a hlasitě na ně česky pokřikuje o tom, jak nevěří v Boha, zatímco oni se na různé rovině taktu pokoušejí opustit scénu. Klusák s Remundou mají navíc neblahou vlastnost vyprávět výhradně prostřednictvím karikatur a stereotypů, přesněji řečeno prostřednictvím...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Postsovětské kino

136 / srpen 2021
Více