Thomas Vinterberg / Hledání naděje v severských temnotách

29. 7. 2021 / Jana Koutná
portrét
Placený

Ztráta milovaného sourozence, rodič zneužívající vlastní děti, dopady drogové závislosti, úskalí davové mentality nebo nadcházející apokalypsa zapříčiněná obecným nedostatkem lásky... Témata filmů dánského režiséra Thomase Vinterberga mu vynesla nálepku autora temných severských dramat. Bližší pohled na jeho snímky však odhaluje jejich citlivější stránku, ve které hraje prim víra v humanitu, kolektiv a vzájemné vztahy. Nejinak je tomu i v oceňovaném loňském snímku Chlast (Druk, 2020), který Vinterbergovi vynesl Oscara pro nejlepší zahraniční film, univerzální obdiv kritiků i publika a upevnil jeho pověst jednoho z předních autorů současné evropské kinematografie.

Velkolepé začátky

Thomas Vinterberg od počátku své kariéry vzbuzoval velká očekávání spojená s pověstí zázračného dítěte dánské kinematografie. Na svém prvním filmovém pokusu začal pracovat už v šestnácti letech a o tři roky později byl – jako v té době nejmladší student – přijat na dánskou národní filmovou školu v Kodani. Již v jeho studentských snímcích lze rozeznat precizní přístup k práci s filmovým jazykem a zachytit některá z témat, která se v jeho tvorbě pravidelně objevují do dnešního dne. Absolventský film Last Round

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Postsovětské kino

136 / srpen 2021
Více