Hranice, kterou nesmíš překročit / Rozhovor s Viktorem Kosakovským

29. 7. 2021 / Kamila Dolotina
rozhovor
Placený

Ruský režisér Viktor Kosakovskij je idealista a věří, že filmem může ovlivňovat vědomí lidí. Proto tíhne k hluboce reflexivní tvorbě, která může zahrnovat údiv nad ruskou mentalitou jako ve snímku Tiše!, nebo zamyšlení nad emočním životem zvířat (Gunda), který není o nic hodnotnější než náš vlastní. Učil se od Alexandra Sokurova a jeho jméno se od devadesátých let stalo emblémem ruské dokumentaristiky. Jeho filmy vynikají neobyčejnou obrazotvorností a při vší snaze uchopit komplexně zpracované téma nezapomíná na to, že film je především vizuální umění. Jeho obrazy jsou ovšem natolik sugestivní, že v roce 2008 musel nuceně emigrovat z Ruska. Tato životní lekce měla za následek, že se z portétování lidí a jevů dostal k fascinující observaci přírody, která nicméně o lidském faktoru vypovídá neméně naléhavě.

Začínal jste v Leningradském studiu dokumentárních filmů na konci sedmdesátých let. Jak tehdy vypadala sovětská dokumentaristika? 

Přišel jsem do Leningradského studia dokumentárních filmů (LSDF), když mi bylo osmnáct. V tehdejším Leningradě vznikaly neobvyklé filmy nejen v hrané tvorbě, ale i v dokumentární. Ačkoli i na nás dohlížely stranické buňky, dokumenty přece jen podléhaly cenzuře méně a ve studiu bylo možné...

Zpět

Přečtěte si celý článek

Tento článek je zamčený.
Přečíst si jej můžete po zakoupení daného čísla časopisu.

Koupit časopis

Máte číslo už zakoupené? Přihlaste se.

Přihlásit se

Sdílet článek

Článek vyšel v čísle

Postsovětské kino

136 / srpen 2021
Více