Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 136

Editorial 136

editorial / Jindřiška Bláhová / 1. 8. 2021

Sedím na okraji dřevěné sklápěcí sedačky venkovského kina. Moje osmileté nohy se klimbají deset centimetrů nad podlahou, protože na ni ještě nedosáhnu. Oči navrch hlavy upřené na velké plátno před sebou. Řada 8, sedadlo 3, cena lístku 8 Kčs. Pamatuji si to dodnes – a i ten lístek ještě mám –, včetně vrnění projektoru, kovových krabic na filmy poskládaných u stěny a pocitu naprostého radostného uhranutí. Na plátně Vlasy Miloše Formana. Nerozumím sice polovině slov v písních, ale to je jedno. Co chápu zcela zřetelně, je, co (z)může film. Pamatuji si to přesně, protože někde tady mě spolkla jeho magie, jako Bergera na konci filmu břicho vojenského letadla směr Vietnam.

Uplynulých dvacet let, kdy o filmu profesně píši, se tak dá brát i jako v podstatě honba za zopakováním popsaného prvotního vzrušení. Zásadních momentů byla řada, ale puristicky možná nejblíž jsem se dostala v roce 2012 na festivalu v Cannes na projekci Holy Motors Leose Caraxe. Ztemnělý sál tiše vibroval a film byl médiem bez hranic přetvářeným v hlavě vizionáře. Caraxův nový snímek Annette, který zahajoval letošní festival v Cannes – report od Jakuba Felcmana věnovaný tentokrát důkladně mnoha soutěžním filmům najdete v čísle –, byl tak logicky příslibem nové „dávky“, která v nečekaných momentech obnovuje víru v sílu filmu.

Takže tři týdny zpět sedím na premiéře Annette, tentokrát už ve vypolstrované sedačce, nohama dosáhnu na zem. Řada 19, sedadlo 4. Oči navrch hlavy občas, někdy nevěřícně. Annette není beztížné zjevení. Vyžaduje „práci“, vyžaduje víru, vyžaduje odhodlání, ale připomíná, že existuje možnost znovu a znovu se zamilovávat do filmu. I když to nemusí být nutně láska na první pohled. Podstatnější je, že jej pak nemůžete dostat z hlavy. Což by se dalo vzít jako míra filmu, který stojí za to. Annette, jež Caraxovi vynesla v Cannes cenu za režii, je tak navzdory všem svým „ale“ jednou z filmových událostí roku. A filmem, kvůli němuž stojí za to stále chodit do potemnělého sálu kina vyhlížet zjevení. Bravurní pozvánkou je kritika od Antonína Tesaře v čísle. Najdete v něm i profil režiséra Thomase Vinterberga, Flashback věnovaný Nocím v úplňku Erica Rohmera, rozhovor s ruským režisérem Viktorem Kossakovským nebo text o campu a klasickém Hollywoodu.

A pokud se chystáte na Letní filmovou školu, stavte se ve středu 11. srpna do stanu Respektu na debatu Cinepuru o studiu Disney.

Hezké léto a inspirativní čtení přeje

Jindřiška Bláhová

Přečteno 1863x

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #136 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021

Z obsahu tištěného čísla:

Z venkovského učitele filmařem / Dmitrij Davydov a nová jakutská kinematografie (Andrej Chovanec, téma)

Návštěva muzea lásky / Undine (Ondřej Pavlík, kritika)

Polovičatá výpověď Vigga Mortensena / Ještě máme čas (Kateřina Hejnarová, kritika)

Karlovo zbytečné hledání / Jak Bůh hledal Karla (Martin Svoboda, kritika)

Čtvrtstoletí neviny / O nespravedlivém systému a iluzích (Jan Bergl, zoom)

Na rozcestí / Vzlety a pády současného ukrajinského filmu (Kamila Dolotina, téma)

+ více...